Svenska
Gamereactor
artiklar

Det var orimligt länge sen sist (2)

Det finns naturligtvis gott om älskade, hyllade spelserier som vi inte fått återse på många, långa år och här kommer nästa del ur denna artikelföljetong...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Det var orimligt länge sen sist (2)

Rallisport Challenge / Senaste spelet släpptes 2004
Battlefield-gänget hemma hos Dice har idag såklart fullt upp med den fortsatta, pågående utvecklingen av Battlefield som spelserie samt den bakomliggande Frostbite-teknologin (som EA använder sig av i så gott som varenda inhouse-spel). Detta innebär att de inte jobbar på ett nytt Mirror's Edge, det innebär att de enligt envisa rykten lagt ned utvecklingen av ett nytt Road Rash och de jobbar inte på ett nytt Rallisport Challenge... Men det borde göra det, för det var orimligt länge sen senast och det sista spelet vi fick, var och förblir ett av de bästa arkadrallyupplevelserna som någonsin gjorts.

Det var orimligt länge sen sist (2)

Syphon Filter / Senaste spelet släpptes 2007
De sista två spelen ur Sonys underskattade spionhistoria släpptes exklusivt till PSP och inget av dem blev någon särskilt stor succé, vilket naturligtvis är synd. För Gabriel Logans 007-doftande, Splinter Cell-aktiga, Metal Gear Solid-inspirerade smygande har alltid varit bra, Bend Studio är en strålande utvecklare och här på Gamereactor anser vi att Days Gone-utvecklarna borde få en monsterbudget för att återuppliva spelföljetången till Playstation 5.

Detta är en annons:
Det var orimligt länge sen sist (2)

Killzone / Senaste spelet släpptes 2013
Shadowfall var inte dåligt. Tvärtom. Det var bra, men det var inte i närheten av lika briljant som Killzone 2 var, och är, och med tanke på att elva långa år passerat nu anser vi att det verkligen är dags för nytt, mer. Om jag fick välja skulle Amsterdam-baserade Guerrilla Games pausa fortsättningen på Horizon-sagan och istället fokusera all sin kraft på Helghan. Jag vill först och främst ha en regelrätt super-remake av det första spelet i serien och det vill jag att Bluepoint ska utveckla. Sen vill jag ha Killzone 4 där kontrasten mellan det sotsvarta, mörka, askfyllda Helghan och det vackra, ljusa, eleganta Vekta bör vara någon slags utgångspunkt.

Det var orimligt länge sen sist (2)

Ridge Racer / Senaste spelet släpptes 2012
2012 släppte finska Bugbear Entertainment Ridge Racer Unbounded men det hade i stort sett ingenting med Ridge Racer att göra. I grunden borde det väl döpts till något annat. Senaste gången vi fick ett Namco-utvecklat, riktigt, Ridge Racer var 2011 då "Ridge Racer" rullades ut som en lanseringstitel till PS Vita. Nu vill jag ha mer, nytt. Men samtidigt gammalt. Gör en superpåkostad nyversion där ni bakar ihop originalet från PSOne samt Rage Racer, nu till Playstation 5 med lysande musik, fantastiskt driftingfysik baserad på exakt noll procent realism samt otrolig grafik.

Detta är en annons:
Det var orimligt länge sen sist (2)

Virtua Fighter / Senaste spelet släpptes 2006
Segas hårtslående sluggers har glömts bort. Tror vi. Sega verkar ha glömt dem i malpåse vilket är sorgligt, inte minst då fightinggenren de hjälpte till att skapa och sen definiera, mår bättre än någonsin. Street Fighter 6 (2023) har sålt bra, Mortal Kombat 1 (2023) har sålt bra och Tekken 8 (2024) är en stor succé, vilket torde leda till att Sega återupplivar Jacky, Akira, Wolf och Sarah.

Det var orimligt länge sen sist (2)

No One Lives Forever / Senaste spelet släpptes 2002
Monolith Productions stilistiska actionpekoral med en snortuff Cate Archer som i rollen som Unity-agent är idag ett minne, som bäst. 22 år har passerat sedan det andra (och sista) spelet i serien rullades ut och för vår del är det i närmaste obegripligt att No One Lives Forever inte återupplivats ännu. 60-tals-grejen är ju såklart enkel att nyttja sett till inspiration, ton och stil, det finns mängder av saker att plocka från och mängder av teman och manér kvar att utforska och starka, tuffa, kvinnliga spelhjältar är ju just nu hetare än någonsin.

Det var orimligt länge sen sist (2)

Half-Life / Senaste spelet släpptes 2007
Spelvärldens kanske största sorg genom alla tider stavas Half-Life 3, enligt de allra flesta av oss. Det var ju såklart på gång. Ett par versioner har enligt flertalet källor lagts ned och mest troligt kommer vi aldrig att få spela det. Bisarrt nog. Half-Life 2: Episode Two släpptes våren 2007 och var fullständigt fantastiskt, skapade såklart ett massivt sug efter mer - men det kom aldrig något mer. Visst, vi fick stickspåret Alyx som framförallt skapats för att visa vad VR-hjälmen Index kunde åstadkomma, men något Half-Life 3 har vi aldrig sett röken av - och det gör oss genuint sorgsna.

Det var orimligt länge sen sist (2)

Tenchu / Senaste spelet släpptes 2008
Det allra första Tenchu rullades ut till Sonys förstfödda i februari 1998 och det var strålande. Ett lysande spel där smygande blandades med blodigt övervåld via skarpslipad Katana, på bästa tänkbara sätt. Det senaste spelet i serien (Tenchu: Shadow Assassins) kändes stressat och platt och sen dess (2008) har Tenchu gått under jord. Jag önskar oss dock att det återupplivas och nu när Sekiro samt Ghost of Tsushima gjort succé och kommande Rise of the Ronin gjort samurajsugna gamers riktigt taggade - Är det enligt mig verkligen dags för Tenchu att komma tillbaka.

Det var orimligt länge sen sist (2)

Burnout / Senaste spelet släpptes 2008
Att EA valde att satsa allt på Need for Speed och som en del av detta beslut valde att lägga ned Burnout efter uppköpet av Criterion Games, står sig som ett av de fetaste misstagen jag sett när det kommer till racinggenren. För Need for Speed har inte varit riktigt bra på över 13 år medan Burnout Paradise var alldeles briljant, och kändes långt mer "modernt" än exempelvis Need for Speed: Unbound från 2022.



Loading next content