Assassin's Creed Valhalla, Mead Challenge (2020)
Att invadera England som en norsk viking är inte alltid en dans på rosor. I slutändan är det ett helt okej spel men det finns och fanns så mycket mer jag hade förväntat mig i en titel med Assassin's Creed i namnet. Vad passar då inte bättre än att ta en paus från äventyrandet som Eivor och istället dricka en orimlig mängd mjöd och glömma bort allt det där andra för en stund? Det är sannerligen det mest vikingaaktiga man kan göra och Assassin's Creed Valhalla erbjuder en perfekt avkoppling för just det där i ett förvänansvärt väldigt roligt minispel. Det enda du behöver göra är att tajma dina knapptryck i takt med att du dricker och det låter visserligen inte speciellt svårt. Men allt eftersom Eivor blir en allt mer berusad viking blir det där allt svårare och allt eftersom måste du även försöka hålla balansen rätt. Mycket timmar och skratt åt allt dårskap har det blivit med åren och förhoppningsvis hittar Ubisoft på fler roliga och unika minispel framöver.
Halo Reach, Speed Halo (2010)
Halo som spelserie må vara det som är närmast hjärtat men det är framförallt original-trilogin jag håller i en sådan hög favör medan det som kommit efter "enbart" har varit väldigt bra. Halo: Reach tillhör just den här kategorin. När jag först spelade dess kampanj tyckte jag enbart att den var bra men inte mer och var för första gången en aning besviken på ett Halo-spel. Lyckligtvis hade Halo: Reach lite av ett hemligt vapen under rockärmen i form av ett enormt utbyggt och förbättrat forge-läge jämfört med Halo 3. Det var just här jag kommit att spenderat mestadels av min tid i spelet även än idag. Antingen genom att bygga mina egna spellägen eller att ta del av andras skapelser. Just en av dessa minns jag som bättre än någon annan i form av Speed Halo. Ett spelläge där det ena laget sitter i warthogs vars enda uppgift är att åka snabbt ner för en backe och komma ut på andra sidan i bottnen. Det låter ganska enkelt men vad som försvårar det hela är att det andra laget innehar gravivitetshammere och energisvärd. Detta laget väntar helt enkelt i den långa backen redo att göra motståndarna till köttfärs medan det andra lagets warthogs så småningom åker så fort ner för backen att de knappt går att styra. Det hela resulterar i kaos på det bästa av vis och Speed Halo är ett utmärkt exempel på att det ibland är ett spels eget community som gör det bästa innehållet.
The Witcher 3: Wild Hunt, Gwent (2015)
The Witcher 3: Wild Hunt är utan tvekan ett väldigt bra spel. Men även i ett väldigt bra spel kan det behövas en distraktion från att slakta monster emellanåt. Framförallt i ett äventyr som tar åtskilliga timmar att spela igenom. Lyckligtvis höll CD Project Red med om detta när man utvecklade spelet då man tillverkade Gwent. Ett spelläge som kom att bli så populärt att det så småningom fick släppas som sitt eget spel några år senare. Men även i The Witcher 3: Wild Hunt fungerade det som en perfekt kompanjon, och ofta när man som Geralt vandrade runt i världen och träffade på åtskilliga personer som spelade Gwent, var det svårt att inte säga till sig själv att man enbart skulle spela en enda runda till. Detta ledde dock ofta till betydligt mer än så vilken är en stor bedrift i sig då mitt intresse för kortspel i verkliga livet inte är stor men i spelform lyckades CD Project Red med konststycket att skapa något väldigt enkelt men samtidigt beroendeframkallande på de absolut bästa av premisser.
Red Dead Redemption 2, Poker (2018)
På tal om kortspel i spelform så är just Red Dead Redemption 2 ett utmärkt exempel på detta. Poker är verkligen inget jag har ett intresse av i verkliga livet men som Arthur Morgan är det en helt annan sak. När du ser världen genom hans ögon och vandrar runt i Rockstars värld genom hans skor så ser du på saker och ting väldigt annorlunda. Du är alldeles uppslukad av hans karaktär och det äventyr du tar del av och det är få om ens någon som kan skapa en sådan inlevelserik värld som Rockstar kan göra. Att då och då sätta sig vid närmaste bord i spelet som erbjuder poker är ett utmärkt sätt att bara koppla bort allt för en stund och låta timmarna gå med lite härlig klassisk poker. Du ser fortfarande allt genom Arthurs ögon och konversationerna med motståndarna på andra sidan bordet känns lika levande som allt annat i Red Dead Redemption 2. Till och med i ett minispel som poker i spelet lyckades Rockstar skapa något väldigt inlevelserikt ur en så pass simpel premiss och jag vågar inte ens tänka på hur många timmar jag lagt ner på att enbart spela poker i Red Dead Redemption 2 men det enda jag vet är att varje timma har varit värt det.
Horizon Forbidden West, Machine Strike (2022)
Efter en aning mediokert första spel i serien var mina förväntningar inför uppföljaren Horizon Forbidden West inte särskilt höga. Därför var det en stor överraskning när spelet faktiskt överträffade mina förväntningar och erbjöd förbättringar på i stort sätt alla punkter jag hade hoppats på. Något jag dock inte ens visste om att jag behövde i spelet var minispelet Machine Strike. Se det lite grand som en mix av vanligt schack och Gwent från The Witcher och du är någonting på spåren. Guerrilla Games gjorde, vad som blir allt mer vanligt i open world-spel idag, sitt helt egna minispel och fann ett smart sätt att väva det samman med de mekaniska monster som finns runt om i dess värld. Du och din motståndare samlar helt enkelt på schackliknande pjäser, i form av dessa mekaniska monster och pjäserna har dessutom olika förmågor, så att tillverka eller hitta nya i världen är väldigt tillfredställande om du vill bli ännu bättre på Machine Strike. Ditt uppdrag är enkelt så till vida att du precis som i schack slår ut motståndarens pjäser, men skillnaden här är att pjäserna enbart är sju stycken, vilket leder till mycket snabbare matcher än i traditionellt schack. Det enda jag hoppas är att Horizon i en uppföljare kan erbjuda mer variationer i Machine Strike eller till och med släppa det som sitt eget spel likt Gwent. Hur som helst tillhör detta minispel den långa rad av lyckade sådana i spel som jag inte ångrat en sekund av att ha spelat och den enda jag hoppas är att framtiden kan erbjuda ännu mer av den varan framöver.