Att leva rövare på finska skogsvägar och sprätta grovgrus på åskådare i organiserad form, är något vi på Gamereactor älskar och med Dirt 3 vill Codemasters göra denna upplevelse ännu bättre. För hur bra Dirt 2 än var, går det inte att komma ifrån det faktum att vi väldigt ofta fick göra samma sak om och om igen. Något Codemasters själva erkänner och nu vill de leverera en mer varierad rallyupplevelse. För att korrigera detta har målet varit att Dirt 3 till 60 procent av spelet denna gång ska bestå av rally och trailblazer-event, där såklart rally-etapperna kommer att dominera.
Resan Jorden runt kommer att ta oss till platser som Norge, Kenya, Monaco, Finland, Aspen och många fler. Där kommer vi får testa på bekanta grenar som Rally, Trailblazer, Landrush och Hill Climb samt ett helt nytt tillskott, nämligen Gymkhana. Ett fenomen som har blivit världskänt tack vare Ken Blocks internetvideos där han leker runt med allehanda hysteriskt topptrimmade vrålåk och utför imponerande tricks. Vid Battersea Station i London har Codemasters byggt upp det virtuella DC Compound och här har spelaren ett stort område där man kan leka runt bäst man vill och under tiden man plöjer genom karriärläget kommer nya avdelningar att öppnas upp.
Gymkhana-delen är med andra ord helt nytt, både i Dirt 3 och för genren som helhet. Här handlar det om precisionsstyrning i ofta ganska trånga utrymmen, det krävs aktivt fotarbete med båda pedalerna, kvicka ryck i handbromsen och ivrigt rattande för att det inte ska bli rallysörja av alltihop. Med mer än dubbelt så många hästkrafter som en vanlig rallybil blir det en hel del att hantera, till en början är det helt helvetiskt svinsvårt att ens få grundläggande kontroll över bilen. Urstarkt vridmoment, bromsar som nyper till stenhårt på asfalten och en viktskiftning som inte är av denna världen bidrar till att göra Gymkhana ett ytterst underhållande spelsätt.
När man öser runt på DC Compound kan man även spela in och ladda upp sina egna repriser till Youtube, med ett par enkla knapptryckningar. Codemasters kommer dock att erbjuda ett specialdesignat kontrollsätt kallat tricksteer som ska göra det hela enklare, valet att använda tricksteer eller den vanliga spelkontrollen är upp till spelaren.
Bilfysiken har också gjorts om sedan Dirt 2, något som känns direkt efter ett provåk i de finska urskogarna där det sprättades runt bland tallar och hopp. Denna gång har man lite mindre konstgjort grepp att förlita sig på och istället gäller det att arbeta med minimala rattrörelser. Vad som till en början kändes halvt omöjligt förvandlades ganska snart till ett fullkomligt logiskt system där våldsam körstil bestraffades skoningslöst. Underlaget har också gjorts om och nu kommer vi att få uppleva betydligt mer ojämnheter, hål i vägen, gropar vid sidan av banan och när man kör på snö kommer man dessutom att karva upp hjulspår, som när man gör i dem igen påverkar väghållningen.
Att Codemasters har tagit Dirt 3 till nästa nivå blir tydligt när rallyföraren Kris Meeke pratar om förbättringarna till fysiksystemet och inställningsmöjligheterna. Kris, som för övrigt kommer att ratta en Mini i nästa års upplaga av WRC-mästerskapet, berättar att han nu kan använda sina egna bilinställningar i Dirt 3. Han använder inställningar för fjädring, diff, däcktryck och mycket annat och får mer eller mindre samma resultat i Dirt 3, som han får på lerfyllda skogsstigar.
Det är svårt att inte bli hoppfull när man hör Codemasters prata om Dirt 3. Mindre flamsande i gigantiska jeepar och buggys och mer regelrätta rallyn. Dessutom utlovas det större variation där man aldrig ska behöva köra samma sträcka två gånger i karriärläget. Sedan tillkommer banor där man själv bestämmer tid på dygnet, bättre vädereffekter, mer realistisk bilfysik, större utmaning och framförallt mer valmöjligheter.
Lägg här till bättre onlinefunktion där du och kompisar kan delta i skräddarsydda tävlingar och ta del av exklusiva spelsätt, eller varför inte gnabbas med bästa kompisen i soffan via delat skärm. Det är sant, splitscreen gör comeback! Om Codemasters lyckas leverera allt de lovar kan det vara tidernas bästa rallyspel på gång.