Svenska
Gamereactor
artiklar
Doom 3

Doom 3 - Vi har mardrömmar...

Givetvis var id Softwares visning av Doom 3 en av de stora händelserna på 2003 års E3-mässa. Vi fanns på plats då spelet visades upp för Xbox och berättar mer om den stundande domedagen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I slutet av 1993 släppte det i stort sett okända företaget id Software ett PC-spel som skulle komma att vända upp och ner på hela spelvärlden och skapa en ny genre. Spelet var Doom, och det dröjde inte länge förrän varenda ägare av en hyfsat fräsch 486:a satt som klistrade framför monitorerna och dräpte Cacodemoner i mängder. Det var helt gratis att börja spela Doom, men ville du ha resten av spelet fick du snällt skicka pengar till id. Doom startade hela sharewarerevolutionen och var också först med dödsmatcher för flera spelare via modem. Dessutom var spelmotorn vidöppen vilket tillät fans att skapa egna banor, vapen och monster. Succén var given.

Även om tidigare spel som Wolfenstein och Ultima Underworld hade försökt sig på ett förstapersonsperspektiv var det inget som kunde mäta sig med det otroliga flytet och stämningen i Doom. Bara namnet säger allt - domedagsaction, tunga vapen och stora explosioner. Inte långt därefter släpptes Doom 2: Hell on Earth, som nu var ett komplett kommersiellt spel. Det använde samma motor och tillförde egentligen inget mer än nya banor och monster, men det räckte gott och väl. Själv blev jag så besatt av spelet att det blev anledningen till att jag köpte min första PC - att spela Doom var så långt bortom alla andra spelupplevelser på den tiden. Men sen blev det tyst på Doom-fronten, och Quake tog över som id:s främsta spelserie. Visserligen portades olika versioner av Doom till varenda lämplig och olämplig hårdvara, och konceptet kopierades till förbannelse, men något Doom 3 var det inte tal om. Förrän nu.

Doom 3 följer ungefär samma handling som de tidigare spelen och utspelar sig om ungefär 150 år. Det handlar alltså om en rejäl remake och ingen egentlig uppföljare. På en forskningsstation på Mars håller det moraliskt tveksamma företaget Union Aerospace Corporation på med experiment rörande dimensionsportar. Givetvis går allt snett och läskiga monster strömmar ut genom dessa, med sedvanlig massaker som följd. Som en av de få överlevande måste du försöka rädda mänskligheten och helst komma undan med ditt eget usla skinn i behåll. Även om grundstommen känns igen så kan vi vänta oss mer intriger och mellansekvenser än förut då handlingen är skriven av Matthew Costello som bland annat har jobbat på det klassiska skräckpusselspelet 7th Guest.

Doom 3 ska inte bara bli ett ösigt actionspel - id Softwares främsta mål den här gången är att skrämma det bruna ur varenda stackare som råkar spela spelet. Och du ska inte bara spela Doom. Du ska äta, sova och skita Doom. Det handlar inte om fjantig psykologisk terror, utan ren, rå, primitiv skräck. Vilket märks direkt när spelet kommer igång. Du är inte säker nånstans eftersom omgivningen är dynamisk. En oskyldig vägg kan utan förvarning tryckas in av något rejält kreatur med alldeles för många tänder. Råkar du paja belysningen får du dö i mörker. Blodet, både ditt och andras, kommer att spruta i takt med adrenalinet. Många av de klassiska Doom-monstren kommer att återvända tillsammans med nygjorda och ännu äckligare företeelser. Var det någon som ville återse Cyberdemonen i full 3D? Nej, tänkte väl det - just därför lär han dyka upp. Precis som i Half-Life kommer skriptade händelser och scener att användas för att presentera många av de elakaste fienderna. Något som inte precis gör det hela mysigare är användandet av sexkanaligt ljud med Dolby 5.1 för att låta saker hända BAKOM dig. Det finns som bekant inget värre än något som hörs men inte syns. Musiken är gjord av Trent Reznor från Nine Inch Nails, som även stod bakom musiken i Quake. Ljudmotorn är specialskriven för att tillåta annorlunda rumsakustik beroende på omgivningen - det kommer alltså att låta helt olika när man avfyrar sin pistol i en trång korridor jämfört med i en enorm sal.

Detta är en annons:

Det som givetvis märks direkt är grafiken. Det finns inte ord för hur snyggt Doom 3 är. Istället för att kompromissa med halvtaskiga modeller som seden bjuder på PC-marknaden tänker id helt enkelt kräva en mastodontdator för att allt ska funka. De räknar kallt med att fansen kommer att strömma till datoraffärerna som ett annat lämmeltåg och vifta med sedelbuntarna ? precis som förra gången. Varenda pryl och figur i spelet är skapad i full detaljrikedom och sedan bara optimerad för att alls gå att visa i realtid. Varenda yta är täckt av flera lager texturer med riklig bumpmapping och glansiga spegeleffekter. Fem gånger så mycket jobb som en vanlig textur, och fem gånger så snyggt. Finns det ett häftigt ord för effekten så finns den garanterat med i spelet. Vi snackar nästa generations grafik på alla sätt. Det kan nog vara en bra idé att avvakta med köp av ny dator tills vi vet exakt vad Doom vill ha.

John Carmack och id Software har varit inblandade i de flesta av de bästa förstapersonsskjutarna de senaste tio åren, och Doom 3 verkar inte bli något undantag. Dessutom finns det egentligen inget spel som har blandat survival horror med förstapersonsaction på det här sättet - vi har vant oss vid att behöva styra en trög gubbe i tredje person för att få panga på zombier och bli uppätna av demonhundar. För alla med tillräckligt tunga datorer och tillräckligt starka blåsor kommer Doom därför att erbjuda en upplevelse utan dess like. Grafikkortstillverkarna gnuggar händerna av förtjusning, för är det något spel som kommer att få folk att uppgradera så är det Doom 3. Och kalsongtillverkarna likaså, för det kommer att behövas ombyte med jämna mellanrum.

Givetvis var id Softwares visning av Doom 3 en av de stora händelserna på E3-mässan. Vi fanns på plats då spelet visades upp för Xbox och berättar mer om den stundande domedagen. En stor skillnad sedan tidigare spel i genren är att man nu rör sig i mer naturlig hastighet. Vilket givetvis gör spelet mer skrämmande då det blir mer släpigt och krypande. Inga tjurrusningar runt hörn, utan man får i sakta mak ta sig fram. På det sättet förstärks också effekter som då små vedervärdiga keruber med insektsvingar plötsligt attackerar. Man går helt enkelt långsamt nog för att behöva uppleva det hela och springer inte förbi något av misstag.

Trots att fokus fortfarande ligger på action, är Doom 3 i högre grad än sina föregångare ett skräckspel. Av det Gamereactor fick se tycks det nästan ha lika mycket gemensamt med Silent Hill och Resident Evil som med sina egna föregångare. John Carmack själv sade att superhjältefasonerna med vilt slaktande från de tidigare Doom-spelen är helt borta, till förmån för krypande monster som attackerar när man minst anar det. Han tillade att Doom 3 gör anspråk på att vara det ultimata skräckspelet under 2003. Visst kommer det att gå att spela flerspelarspel, men framför allt satsas det på att leverera den häftigaste upplevelsen någonsin för en spelare bland förstapersonsskjutarna. En riktigt tuff sak att säga med Half-Life 2 och Halo 2 väntandes runt hörnet.

Detta är en annons:

Man kan helt enkelt aldrig känna sig säker i spelet. Under E3 visades mäktiga scener där krypande läten kommer allt närmare medan man desperat letar efter källan till ljuden med hjälp av en ficklampa. Fiender som ser ut att vara döda kan när som helst rycka till och attackera villket vi fick se flera ruskiga exempel på. Doom var när det släpptes ett absolut mästerverk. Blir Doom 3 ens bara hälften så bra så kommer det vara en given hit. Något releasedatum är ännu inte bestämt men det ryktas om en julrelease. Njut av de nya bilderna så länge.

Doom 3
HQ

Relaterade texter

Doom 3Score

Doom 3

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

id:s grafiska mästerverk har komprimerats ihop till en betydligt svagare, men tekniskt jämförbar plattform. Hur funkar Doom 3 på Xbox?

Doom 3Score

Doom 3

RECENSION. Skrivet av Martin Forslund

Marre är lika livrädd som förtjust då årets mest efterlängtade PC-spel äntligen anlänt. Välkommen till helvetet!



Loading next content