Drömmen om Half-Life 3
Nya (flertalet) rykten gällande utvecklingen av Half-Life 3 har dykt upp och chefredaktör Hegevall är alldeles svettig av blotta tanken...
Den dör aldrig, drömmen om ett Half-Life 3. I 20 års tid har jag längtat, väntat, hoppats och mot bättre vetande har jag aldrig slutat. Det finns en känsla i mig som aldrig försvunnit att vi en vacker dag ska få spela Gordons tredje äventyr. Även om det kommer att ta tio år till, så tror jag stenhårt på att franchisen en vacker dag återvänder. Och den dagen verkar, om vi ska tro på rykten, närma sig. För det började väl (på riktigt) med Gabes uttalande i den där alldeles lysande, två timmar långa, dokumentären om Half-Life. När Newell påpekade att Valve ser på Half-Life mer som ett verktyg för att föra mediet framåt, snarare än något annat, förstod vi nog allihopa att de med orden "det finns gott om utrymme för det just nu" tillkännagav Valves grundare att Half-Life 3 kommer att komma. Kanske inte i år. Kanske inte nästa år. Men det är på väg.
Och ja, jag behöver inte vara Negative Nancy® för att slå fast att framförallt tre aspekter av vad som ryktats utgöra grundstommen i en Gordon-fortsättning, nådde stiltje-stadiet inom spelvärlden rent allmänt för 20+ år sen. Det står idag helt stilla. Låt oss först prata om förstörbara miljöer. Battlefield: Bad Company och Red Faction släpptes för 17 respektive 24 år sen. Sen dess har i stort sett inte ett dyft skett med utvecklingen av förstörbara miljöer inom actiongenren. Faktum är att multimiljardtitlar såsom Halo Infinite, Call of Duty: Black Ops 6, Cyberpunk 2077, Starfield, Delta Force: Black Hawk Down samt allt däremellan innehåller 0% förstörbara miljöer. Någon röd tunna här och där. En trälåda som går i kras och trillar sönder i fyra identiska delar varje gång man skjuter på den - är allt som erbjudits. Exakt samma sak, på exakt samma premisser, som 30+ år gamla actionspel. Visste det går att spränga hål i väggarna i The Finals men det känns verkligen bara som en lånad funktion från Bad Company och inte som "nästa stora grej" för actiongenren i stort.
Nästa del som jag vill prata om är artificiell intelligens. Fear var visserligen stundtals nyskapande i det avseendet och 1998 års Half-Life bröt helt ny mark med det sättet som marinsoldaterna tänkte, agerade och reagerade på, när det först släpptes. Vill man vara riktigt kategorisk och nedrig, går det enkelt att konstatera att den artificiella intelligensen hos fiender samt medhjälpare i spel som exempelvis Call of Duty: Black Ops 6, Delta Force: Black Hawk Down samt Cyberpunk 2077 är sämre än vad den var i Half-Life från 1998. Det handlar i dessa spel snarare om fiender som inte tänker, som inte reagerar och framförallt inte beter sig intelligenta utan mer bara irrar omkring som huvudlösa höns. Här, med tanke på alla innovationer som gjorts inom området, finns det naturligtvis massor kvar att göra. Det finns så mycket utrymme för innovation här att det nästan är larvigt, och här tror jag att Valve smider ihop något verkligt imponerande.
Utöver dessa två aspekter där jag utan tvekan tror att Valve skulle kunna utföra storverk lär det också vara inom fysik och påverkningsbar fysik baserad på riktiga värden och reaktioner, som Half-Life 3 lär briljera. Gravity Gun vi Half-Life 2 var ett stort steg framåt för 2004 års fysikmotorer i spel och det går argumentera för att väldigt få actionspel nyttjat detta med samma framgång under de senaste 21 åren, vilket torde ingjuta ett självförtroende stort som Cincinatti i Newell & Co som lär vilja innovera ännu mer här, om de nu faktiskt buggtestar en snudd-på färdig version av Half-Life 3 just nu. Tänk dig realistisk fordonsfysik, förstörbara miljöer med realistiska fysiska värden för sten, betong, metaller, träslag och allt däremellan vilket torde kunna innebära tidernas mest beroendeframkallande actionlekstuga. Lägg sen till AI som är så långt före allt annat inom actiongenren idag att varje enskild jämförelse kommer att se direkt larvig ut.
Tänk dig ett raserat, halvt-om-halvt igenväxt Black Mesa dit Gordon med G-Mans assistans måste återvända till. Combine har allierat sig med CIA för att utvinna dyrbara material ur Xen och allt har gått åt pipsvängen. För att ta sig fram måste spelaren spränga sig igenom väggar, använda Gravity Gun för att bygga broar, stegar, öppna upp nya vägar och gillra fällor till fienderna som lär sig din spelstil, förutser ditt nästa drag, gillrar egna fällor, slåss i grupp, retirerar och byter taktiker beroende på hur du skiftar taktik. Det skulle såklart kunna bli precis lika nyskapande om omvälvande som Half-Life var 1998. Det skulle naturligtvis kunna bli hur bra som helst. Bara Valve skippar VR-grejen. Fansen förtjänar ett riktigt Half-Life 3 utan krav på hjälmbaserad åksjuka. Vi har väntat länge nog.








