Dying Light 2 släpptes tidigt under 2022 och har fått sin beskärda andel uppdateringar och kritik. För många upplevdes tvåan som en besvikelse och av andra som en uppgradering. Därför var det extra intressant att blicka bakåt och se vad båda titlarna gjorde bättre än varandra. De bjöd båda på en fantastisk blandning av parkour, skådeplatser och zombies. Därför har vi valt att ställa båda dessa titlar mot varandra.
• Dynamiken mellan dag och natt
Det råder ingen tvekan om att båda Dying Light är obehagliga. Det finns mycket som bidrar till att det är otäckt. Fiendedesignerna, nätterna och premissen. I det första spelet introduceras vi långsamt till den nya verkligheten i den fiktiva staden Harran i Turkiet. I tvåan slängs vi in i den mycket annorlunda Villedor och fokuset flyttas från zombies till ett mänskligt drama. Städerna bjuder på vitt skilda kontraster. I det allra första handlar skräcken om att överleva natten. När klockan slår, larmen ljuder kommer en mycket starkare och dödligare form av infekterad ut från sina nästen. Denna fiende är också ansiktet för serien och kallas Volatile. Problemet med tvåan är att de inte kommer ut på nätterna på samma sätt. Du måste bli upptäckt och bli jagad som av polisen i GTA.
Däremot finns det mer motivation och belöningar att vara ute under kvällstid i tvåan. Skräcken var både mer närvarande och ny i ettan. Det finns några fantastiska uppdrag i tvåan med sjukhuset eller klättrandet i tv-tornet som fångar det som vi hade velat se mer av i uppföljaren. Tyvärr lyckades inte tvåan fullt lika väl med skräcken, kontrasten och dynamiken. Nätterna i tvåan blir aldrig riktigt lika otäcka utan de speciellt infekterade. Balansgången med att locka ut spelaren var förvisso bra och att motivera dig att samla material och vapen. Ettan lyckades bättre med att fånga både det otäcka med att fylla nätterna med Volatiles vilket skapade en mycket kraftigare kontrast. Därför vinner det första denna runda med liten marginal. Vinnare: Dying Light
• Ljud
Ljud är centralt i skräckspel och båda är fantastiska på att låta världen höras. Trots en apokalyps hörs skrik, olyckor och mycket annat i det ambienta. Det finns i min mening ingen tydlig vinnare i denna kategori. Harran låter otroligt läckert från säkerheten av ett hustak, precis som tvåan låter fantastiskt bra. En av mina favoritaspekter med dessa titlar är ljuden som bidrar till en helt unik identitet, som inte går att hitta någon annanstans i spelvärlden. Jag anser att i tvåan lyfts ljudet bättre, dess "ambients" är mer varierat och det bygger en atmosfär, som är något bättre producerad än i det första. Även om ljudmixen kan vara lite mer ojämn i tvåan är kvaliteten på det individuella ljuden något bättre. Det är svårt att inte hävda att båda är fenomenala på ljudsidan, men i slutändan är tvåan något starkare. Vinnare: Dying Light 2
• Navigation
Parkour är mottot i serien. Båda titlarna gör detta väldigt bra. Tyvärr faller tvåan på lite flytigare lättsammare rörelser. Även när du låser upp alla förmågor känns det inte riktigt som att karaktären har tyngd som i ettan. Däremot bjuder tvåan på betydligt fler verktyg att ta sig runt i staden med. Dina förmågor är bättre balanserade och implementerade i skicklighetsträdet i uppföljaren. Tvåan har blivit bättre över tid och idag anser vi att tvåan ändå helhetsmässigt känns bättre. Med hjälp av glidare, änterhake och den bättre designade staden gör transportsträckorna betydligt mer underhållande. Där första var mer ett experiment i nivådesign var uppföljaren betydligt mer kompetent i utformningen av vertikalitet och möjliga rutter att springa. Vinnare: Dying Light 2
• Strider
Striderna i det allra första Dying Light led av en viss klumpighet. Med tvåan försvann flera av de problem som existerade i det första. Mer smidigt och flexibelt system. Lättare att orsaka skada och fler verktyg att utnyttja i striderna. Även om skjutvapnen försvann i tvåan utvecklades närstridssystemet så pass att det inte spelade någon roll. Tvåan utklassar det första med sitt förbättrade stridssystem. Vinnare: Dying Light 2
• Skådeplats
Även om Östeuropa inte är en tråkig skådeplats har vi sett den i omgångar. Villedor var vackert och storslaget men hade inte samma genomslagskraft som Harran. Även om staden som sådan är bättre designad i tvåan fanns det en speciell charm med den vi erbjöds i ettan. När vi fick gå från slumområden i utkanten till att närma oss kärnan var det en gedigen miljövariation. Det gick tydligt att urskilja var olika klasser i samhället bodde och prägeln det satte på områdena. I expansionen fick vi även flytta ut på landet och se apokalypsen från andra rsidan. Den variationen fanns inte riktigt i tvåan. Även om staden hade olika kvarter fanns det en viss likhet mellan många av platserna och mindre av ett avskärmat fokus på en viss form av platser med sin estetiska design. Harran kändes även mer avskärmad och farlig tack vare dygnsystemet. Jag hoppas att vi får se mer av denna stad i framtiden. Den är för intressant för att slängas bort. Vinnare: Dying Light
Totalsegrare:
Dying Light 2