Två av From Softwares mest hyllade spel ställs mot varandra, i ena ringhörnan har vi Bloodborne och i den andra har vi Elden Ring. Blir det en knockout för Elden Ring eller kan Bloodborne överraska?
[1] Grafik och design
From Software har aldrig varit synonymt med bländande snygg grafik, det är inte ens nära att vara marknadsledande om vi ska vara helt ärliga. Men, det fungerar ju som vi alla vet väldigt bra ändå och grafik är som bekant inte allt. Det skiljer sju år mellan Elden Ring och Bloodborne och det är praktiskt taget dött lopp mellan dem när det gäller grafiken. Det som Elden Ring dock kan stoltsera med är den innehållsrika öppna världen som erbjuds och den är inget annat än magnifik, det är också vansinnigt läckert på sina håll. Bloodborne i sin tur är väldigt mörkt och dystert men oerhört atmosfäriskt. Bloodborne har trots likheterna med sina kusiner ändå något av en egen identitet och det Lovecraft-inspirerade äventyret sticker definitivt ut bland From Softwares övriga titlar.
Bloodborne är precis som Dark Souls fullproppat med dolda gångar och genvägar som på ett briljant vis knyter ihop hela världen och det ska erkännas att jag var lite nervös att den biten skulle gå förlorad i och den enorma värld som Elden Ring erbjuder. Mina farhågor visade sig i slutändan inte stämma helt som tur var, de aspekterna finns fortfarande kvar och bara det faktum att det finns lönngångar där det krävs att man får banka i väggen uppemot 50 gånger för att de ska öppna sig är aningen djävulskt men samtidigt smått genialt. Och vilka är egentligen galningarna som står och slår i samma vägg så många gånger och hoppas på ett annat resultat? [Vinnare: Elden Ring]
[2] Spelmekanik
Har man spelat något av From Software alster förr så vet man på ett ungefär vad man har att göra med här, på gott och ont. Visst skiljer det sig på vissa punkter mellan Bloodborne och Elden Ring men i grund och botten så är det egentligen inga större skillnader. Där Elden Ring är praktiskt taget precis som Dark Souls och Demons souls med primitivare vapen så som svärd, yxor, armborst, magi och inte minst en sköld man kan huka sig bakom när det blir för intensivt så är ju skölden helt skrotad i Bloodborne. Man får istället förlita sig på sin snabbhet och försöka parera attacker med ett välriktat pistolskott vilket gör att man inte kan spela alltför defensivt för det lönar sig helt enkelt inte. Annars är det ingen större omställning rent mekaniskt om man växlar mellan spelen, men jag måste ändå säga att jag gillar Bloodbornes mer offensiva upplägg även om man kan spela klart mer aggressivt i Elden Ring än man kunde i Dark Souls-spelen. Det som tillslut avgör denna oerhört jämna kategori är införandet av den underbara hästliknande varelsen Torrent i Elden Ring som gör att det tippar över till dess fördel, för så otroligt njutbart är det att utforska The Lands Between på hästryggen. [Vinnare: Elden Ring]
[3] Story
Skrapar man bara på ytan så får man inte reda på så värst mycket om storyn eller loren, den finns där men för att verkligen hänga med i svängarna så får man anstränga sig lite. Det gäller att prata med icke spelbara karaktärer, följa och klara alla deras uppdrag och helt enkelt vara uppmärksam på omgivningen. Det går förstås bra att spela igenom alltsammans ändå men risken är att det då kanske känns lite platt i slutändan. Man kommer till en främmande värld där man vet ganska lite om vad som hänt och man känner sig lite som en historiker när man letar efter ledtrådar och försöker pussla ihop allt och undan för undan så klarnar bilden. Det finns de som verkligen grottar ner sig i loren och upptäcker hur mycket som helst, något som inte sällan gås igenom i timslånga videor på Youtube. Det är nästan jämnt skägg även i den här kategorin men Bloodbornes story är ändå några snäpp bättre i mitt tycke. [Vinnare: Bloodborne]
[4] Omspelningsvärde
När man har klarat ut endera av spelen så är det inte otänkbart att man är lite utmattad, sliten och mätt. Det kommer finnas bossar, enerverande fiender och vissa områden (de giftiga träsken fulla av basilisker exempelvis) som man absolut inte vill ta sig an igen någonsin. Men det finns ju ett antal olika sätt som äventyren kan sluta på och tids nog så börjar man längta tillbaka igen för att hitta och se allting man missade under första rundan, ta lite andra vägar och ändra sitt slutgiltiga öde en aning. Bloodborne har tre olika sätt det kan sluta på beroende på vad man gör för val och Elden Ring har hela sex stycken vilket ju redan där gör att båda spelen har ett högt omspelningsvärde. Lägg då sen till alla föremål, alla vapen, alla uppdragen från de icke spelbara karaktärerna och annat smått och gott som man säkerligen missar under den första genomspelningen. Det är två spel som har potential att roa i hundratals timmar men där Elden Ring känns som det lite starkare kortet, mycket tack vare den enorma världen och förstås även att det finns fler slut på historien. [Vinnare: Elden Ring]
[5] Karaktärer
Det här anser jag vara en svag punkt överlag som genomsyrar alla From Softwares spel. Det finns gott om icke spelbara karaktärer att interagera med som alla har sina egna och uppdrag de vill att man ska utföra åt dem. Tyvärr har de allra flesta av dem ungefär lika mycket utstrålning och personlighet som ett genomsnittligt mjölkpaket. Undantag finns förstås så som Onion Bro (Siegward of Catarina) och Sun Bro (Solaire) från Dark Souls-trilogin som definitivt är två färgklickar. Utöver dessa två herrar så är det ganska platt och tråkigt på den fronten och i både Elden Ring och Bloodborne så är det nästintill inga karaktärer som är särskilt älskvärda eller som jag bryr mig om överhuvudtaget i slutändan. Bossarna däremot är lika underbart väldesignade som alltid och inte minst minnesvärda. Har man en gång mött Orphan of Kos eller Starcourge Radahn så glömmer man dem aldrig. [Vinnare: Elden Ring]
VINNARE: Elden Ring
Det är två väldigt bra spel som ställs emot varandra och Bloodborne står sig oerhört bra trots sina sju år på nacken. Elden Ring är dock några snäpp bättre på nästan allt och det är tillslut inget snack om vilken som står där som vinnare.