Svenska
Gamereactor
artiklar

En ohanterlig mängd konsoler

Förra generationen lever fortfarande i högsta välmåga, och till detta kommer nuvarande generation, och nästa år kommer ytterligare två konsoler...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ett av de främsta argumenten för konsoler som koncept har varit att det gör det lättare för utvecklare att skapa sina spel till en enda konsol, vilket gör att de kan optimera på ett hela annat sätt än om man behöver ta hänsyn till en oändlig mängd olika hårdvaror som till PC.

Att det här har börjat luckras upp är nog de flesta med på, att göra en multiformatstitel idag är inte alldeles enkelt. Playstation 4 och Xbox One är i allra högsta grad gångbara än idag, och nyligen bekräftades att 50 procent av Sony-spelarna ännu inte har lämnat förra generationen och alltså fortfarande spelar Playstation 4 och Playstation 4 Pro. Till och med ett spel som Call of Duty: Black Ops 6 kommer som bekant till förra generationen. Till detta har vi sedan Switch som ligger långt efter prestandamässigt.

En ohanterlig mängd konsoler
Call of Duty: Black Ops 6 släpps till PC, Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series S, Xbox Series X och sannolikt kommer även en version till Playstation 5 Pro. Är det realistiskt att tro att alla format få maximalt med kärlek?

Ändå har jag känslan av att det här bara är början på något som praktiskt taget helt utraderar argumentet att konsolerna har särskilda fördelar tack vare sitt unifierade format. Kanske börjar vi snarast nå en sits där konsolhårdvara blir en direkt nackdel för spelutvecklarna sett till effektivitet.

Detta är en annons:

Nästa år kommer, som vi vet, Switch 2 att släppas. Eftersom de flesta rykten stämt om den sedan tidigare och vi vet att alla större utvecklare och utgivare redan arbetar med hårdvaran, så tror jag att uppgifterna om en prestanda i linje med Playstation 4 kommer visa sig stämma väldigt väl. Men nästa år (eller rent av sent detta år) kommer även Playstation 5 Pro läggas till i skörden av hårdvara spelutvecklarna måste ta hänsyn till och försöka optimera efter.

En ohanterlig mängd konsoler
Switch 2 släpps under nästa år, men Switch kommer fortsätta leva i åratal.

Det leder då till en sits där vi har prestanda i ungefär denna ordningsföljd; Switch → Xbox One → Playstation 4 → Switch 2 → Playstation 4 Pro → Xbox One X → Xbox Series S → Playstation 5 → Xbox Series X → Playstation 5 Pro. Och som för att kröna detta sägs nästa Xbox vara våldsamt kraftfull och ryktas ha premiär under 2026, komplett med rykten om portabla Playstation- och Xbox-enheter som kommer ha sin egen prestanda. Och vi kan inte heller utesluta att det kommer fler enheter än så tids nog.

Givetvis kommer inte alla spel släppas till alla dessa format, men Switch är på god väg att bli tidernas mest sålda spelformat, och den kommer inte överges i första taget. Och om det idag finns i runda slänga 50 miljoner aktiva Playstation 4-spelare och detta sjunker med hälften så kommer det fortfarande vara en stor marknad, där Xbox One följer med på köpet eftersom verktygen för att släppa spel parallellt över dessa båda enheter är väldigt välutvecklade.

Detta är en annons:
En ohanterlig mängd konsoler
Länge har det betraktats som svårare att utveckla till PC, med dess oändliga hårdvarumöjligheter. Idag betraktas det allt oftare som det enklare alternativet.

Den gamla sanningen att konsolen är ett stycke oföränderlig hårdvara som man lättare verkligen kan grotta ner sig i för att dra nytta av styrkorna, kommer helt enkelt inte stämma fortsättningsvis. Sannolikt blir det för utvecklarna betydligt lättare att göra en skalbar PC-version än att göra fem-tio stycken konsolversioner som alla på något sätt bör dra nytta av just det formatets styrkor.

Så vad betyder det här nudå, doom and gloom för konsolerna? Absolut inte. Men jag kommer slå ett slag för att väldigt mycket just nu pekar mot att konsolerna i allt högre grad kommer gå mot mer PC-liknande upplägg än vad de redan gjort. Det är helt enkelt inte optimalt att ha så många dedikerade hårdvaror att utveckla mot, och genom att ha en smidigare och mer skalbar modell kan konsoltillverkarna försäkra sig om att även få alla spel eftersom de ändå utvecklas just för PC.

En ohanterlig mängd konsoler
Playstation 5 Pro (på bilden PS5-utvecklingsenheten) kommer sent i år eller tidigt nästa, men Microsoft uppges ha en helt ny konsol på gång istället för en hårdvaruuppgradering.

Det här har varit ett problem för framför allt Microsoft och Nintendo senaste åren, förstnämnda för att de helt enkelt säljer för få konsoler och sistnämnda för att hårdvara inte räcker till. Det finns ingen anledning att tro att Sony på något sätt är immun mot dålig försäljning (i synnerhet inte om deras konkurrenter har hårdvara som betraktas som flexiblare och mer lättarbetade) och att de inte skulle vilja försäkra sig om att ha hårdvara som tredjepartsutvecklare gillar, och som kräver minimalt med extraarbete, i synnerhet nu när Sonys spel också kommer till PC.

Kort sagt är tiden då vi hade två-tre gångbara konsoler på marknaden sedan länge förbi. Idag hänger konsoler med länge och det är dyrt att uppgradera samt att det kommer nya alternativ i halvtid, där folk som spelar Call of Duty, NHL och Fortnite dessutom upplever att det man får inte riktigt är värt pengarna. Och det kommer få konsekvenser.



Loading next content