Lionhead har åter kokat ihop en expansion till Fable II, tre månader efter vår resa till det väderpinade Knothole Island. Denna gång är innehållet kortare, inte lika omfattande men å andra sidan också billigare.
I Fable II: See the Future har skojaren Murgo åter anlänt till Bowerstone. Med sig i bagaget har han naturligtvis allehanda konstiga föremål som han, säkert på tveksamma sätt, kommit över. Den första saken som han vill att du ska köpa av honom är en snöglob, som transporterar dig till en helt färglös by, inte helt olik den som fans i De Blob. För att återställa ordningen i den bleka och hemsökta by, måste du slåss mot de varelser som tagit över.
De översittare som finns i snögloben är dock ganska färgglada, och det tar inte lång stund att greppa konceptet varför de är blå, röda och gula. Du kan nämligen bara slakta de kulörta fienderna genom att attackera med en manöver som överensstämmer med fiendens färg. Det blir ibland intensivt och lite pyssligt, men snöglobsuppdraget är det bättre av uppdragen du blir presenterad för.
Den andra prylen som Murgo vill bli av med är en gyllene dödskalle. Denna dödskalle bjuder upp till maskerad, eftersom du måste klä dig i fiendekostymer för att kunna ta dig vidare. Du blir transporterad till en kyrkogård, där en necromancer behöver din hjälp att bli fri genom att du för olika typer av andar till honom. Att strutta omkring som en balverine och en riktigt fläskig hobbe ger lite brittisk humor-känsla, men uppdraget i sig är kort och inte så utmanande.
Till sist erbjuds du en titt in i framtiden, med hjälp av Murgos tredje objekt. Att se framtiden har man väl alltid önskat sig, inte sant? Tänk om, för den semi-interaktiva scenen du får spela igenom känns mer som om farmor drog bort karamellskålen innan man ens hunnit ta sig en näve. Jag ska låta er själva utforska vad framtiden har att erbjuda i Fable III, men nog är det fräckt av Lionhead att döpa hela expansionen efter något som tar på sin höjd två minuter att ta del av.
Utöver ovanstående uppdrag, om man nu kan kalla framtidsvisionen för en sådan, finns det en hel del små tillägg som Lionhead implementerar i Fable II i och med See the Future. Förutom nya achievements som att skjuta 25 busar i skrevet (ajaj!), små korta spring-och-lämna-uppdrag samt nya hårfärger, frisyrer, sminkningar och ansiktsbehåring finns det en nyhet som är kopplad till din ständiga kompanjon - hunden.
Din hund är säkerligen en gatukorsning av sällan skådat slag, men nu kan du förvandla honom till en renrasig jycke. Jag som älskar min Fable-vovve blev ju självklart eld och lågor. Du kan få din byracka att bli en blodhund, en siberian huskie samt en dalmatiner. Nog kan man tro att Lionhead suttit och spelat Nintendogs, alltid... Din hund får inga direkta fördelar att tranformeras till exempelvis en blodhund, men om du hellre vill ha en Ol'feller vid din sida än en jycke utan stam är det bara att slå till.
Fable II: See the Future är något billigare än Fable II: Knothole Island, och jag tycker att priset som är satt till 560 Microsoftpoäng funkar. Egentligen tycker jag att Lionhead har satt överpris på båda sina expansioner med tanke på det man fått och hur länge man har hållit sig upptagen, men dessvärre är det bara pynta och se glad ut.
Fable II: See the Future bidrar inte med så mycket jag hade hoppats på, och inte heller tycker jag att den gör skäl för sitt namn med tanke på det lilla mesiga man får se inför Fable III. Expansionen i sig är mer prisvärd än Knothole Island, men det är knappt att jag tycker att den är köpvärd, annat än för verkliga Fable II-fans. Det finns inte mycket utmaning, ens i Colosseum som du får möjlighet att besöka igen, och korta uppdrag samt lite nya kläder känns inte som en kioskvältarexpansion direkt.