Sju-stjärniga überhotell, lyxig komfort och ett förstklassig bemötande beskriver Abu Dhabi. I överhövan av olja och med ett överflöd av bryggor där man kan lägga till med sin enorma, privata yacht. Låter det piffigt? Välkommen till Yas Marina Circuit och Abu Dhabis Grand Prix.
Som jag nämnde i en tidigare text är McLaren-Honda i toppform. Abu Dhabi är den allra sista deltävlingen på F1-kalendern efter att de fått ta över den äran av Brasilien. Banan invigdes 2009 och var då, som nu, det enda race som körs i skymning. För att säkerställa en omärkbar övergång från dagsljus till mörker har man mycket kraftfull belysning. Banan lyses upp av strålkastare samtidigt som man har härligt skiftande neonljus som blinkar på de överdådiga byggnaderna efter solens nedgång.
Inför 2014 beslöt FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) att dubblera både förar- och konstruktörspoängen i detta det sista racet. Det gjorde man för att minimera risken att en förare redan vunnit och på så vis hålla kvar spänningen. En regeländring som inte togs emot särskilt väl av varken förare eller team. För Lewis Hamilton betydde det att han var tvungen att gå i mål som sämst tvåa för att ha vunnit totalen. Utan de dubbla poängen hade det räckt med att han kom i mål som sämst sexa. Nu vann ju Hamilton så det blev han som fick de 50 poängen... Dubblerade poäng i sista racet blev en engångsföreteelse. De som vunnit här flest gånger är återigen bekanta namn med Lewis Hamilton och Sebastian Vettel högst upp på listan med sina tre segrar vardera.
• Inför race & kvalet:
Personligen så gillar jag inte den här banan då det i andra och sista sektorn finns många ställen där man kan gena i en kurva utan att få någon penalty. Däremot är banans karaktär väldigt intressant med ett flertal långa raksträckor och också långsamma knixiga kurvor som gör att det blir betydligt mer utmanade för både bil och förare. Den här banan är en av de få där jag inte kör med max ballast bak (11) utan har 10, och det på grund av de långa raksträckorna i första och andra sektorn där det också är en fördel att ha lite mindre downforce, 1/8 istället för 1/10.
Kvalet kändes i stort sett bra under första stinten då jag låg etta med en liten marginal till tvåan. Andra stinten så missade jag apexen redan i första kurvan och deltat var positivt i stort sett ända fram till andra sektorn. I sista sektorn hittade jag till slut över en halv sekund på mitt bästa varv och fick sluttiden 1:36:617 vilket gav mig andra startplats på gridden, 0.051 sekunder bakom föraren med snabbaste tiden.
• Racet:
Jag fick en otrolig start och kom snabbt upp jämsides med ledande bil. Redan i första kurvan körde jag om honom och våra hjul nuddade lite. Jag kände att jag kanske varit lite för aggressiv och inte lämnat honom tillräckligt med plats så på andra raksträckan gav jag tillbaks positionen till honom. Tyckte det var mest rättvist. Ja, efter det hände inte mycket. Redan på åttonde varvet hade jag och ledande bil lyckats få en nio sekunders lucka till de bakom oss. Jag gick för en två-stopps strategi och körde Ultra Soft > Super Soft > Ultra Soft. Ville göra något annorlunda mot ledarföraren som var på en en-stoppare. Racet slutade med att jag kom tvåa, lite över fem sekunder bakom segraren och nästan 23 sekunder före tredje bil i mål.
• Nya säsongen:
Det här var alltså det sista racet i AOR (Apex Online Racing) för detta år och nu den 15:e april börjar den nya och 15:e säsongen. Nytt då är att den som vinner totalt blir sponsrad av Hype energi som bland annat sponsrar Force India i Formel 1. AOR har över 8 divisioner och ett flertal "assistligor" där nybörjare kan delta. Plattformar som gäller är: PC, Xbox One och Playstation 4. Känner du dig utmanad så tveka inte att slänga in anmälan på:
Kika in highlights från loppet här: Länk
Däckval: Ultra Soft, Super Soft, Soft - Intermediate, Full Wets
Min setup:
• Aerodynamics
Front wing: 1
Rear wing: 8
• Transmission
On Throttle: 100% (sänker den till 90% till racet)
Off Throttle: 85%
• Suspension Geometry
Front Camber: -2.50°
Rear Camber: -1.00°
Front Toe: 0.05°
Rear Toe: 0.20°
• Suspension
Front Suspension: 10
Rear Suspension: 10
Front Anti-Roll Bar: 10
Rear Anti-Roll Bar: 8
Front Ride Height: 5
Rear Ride Height: 5
• Brakes
Brake Pressure: 74%
Front Brake Bias: 52%
• Tyres
Front Tyre Pressure: 23.0 PSI
Rear Tyre Pressure: 21.1 PSI
• Weight Distribution
Ballast: 10