Resan fortsätter och vi är nu i Brasilien, Sao Paolo Interlagos, där Apex Online Racing (AOR) Ligan körs. Interlagos var tidigare den allra sista tävlingen på tävlingskalendern men numera avgörs mästerskapet i Abu Dhabi, Dubai. Brasiliens GP har hittills ofta bjudit på händelserika tävlingar. Ta till exempel 2002 då det på grund av det myckna regnandet blev ett smått kaotiskt race. Många tvingades bryta och italienaren Giancarlo Fisichella, i sin Jordan Honda, vann oförväntat.
2008 hade vi den nog mest minnesvärda tävlingen där då regnet, igen, spelade en stor roll. Felipe Massa vann racet och just när han gick i mål gjorde han det som vinnare av hela mästerskapet. Men - precis före sista kurvan innan målrakan kom Hamilton dundrande och lyckades, på sina regndäck, köra om Timo Glock som fortfarande var på slicks. I och med den omkörningen knep Hamilton världsmästartiteln ifrån hemmaföraren och slutade på totalt 98 poäng mot Massas 97. Från Brasilien kommer också många av de mest framgångsrika förarna: Ayrton Senna, Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet, Rubens Barrichello och Felipe Massa. Lite mer intressanta fakta är att McLaren här vunnit flest gånger, hela tolv mot Mercedes tre. Ett imponerande resultat med tanke på hur det rent generellt gått för McLaren de senaste fyra åren...
• Inför Race
I AOR tävlar jag i McLaren Honda. I och med att jag inte var säker på orsaken till att jag hade så dålig fart på ULC-kvalet i Singapore kände jag att jag här behövde tänka lite annorlunda.
Inför ett race i ULC så kör jag och min teamkollega vanligtvis i Open Lobby mode där vi jämför inställningar och diskuterar race strategier. Då jag i AOR nu inte har någon teamkollega beslöt jag mig för att öva mina kvalvarv i Grand Prix mode istället för att försöka hitta den perfekta inställningen i Time Trial. Jag valde att köra Mercedes då det är den bil som i prestanda mest liknar det som körs i Open Lobby. Några ändringar blev det trots allt! Aerodynamiken ändrade jag från 3/7 till 2/8 vilket gav mig lite mer stabilitet i bakändan. Ballasten ändrade jag från 10 till 11 och eftersom det är en väldigt kurvig bana med ett flertal knixiga hårnålar så finlirade jag lite på toe-out:en genom att ha lite större vinkel bak med 0.23° vilket ger lite mer rotation i bilen.
• Kval
Med tanke på mitt kval i UCL i Singapore där jag kvalade som 15:e, hade jag inga större förhoppningar inför kvalet här i Brasilien. Vädret var mulet med en förhållandevis låg temperatur på 25 grader. Trots det mulna vädret förutspåddes inget regn. Även om jag hade gjort ett par misstag i första försöket låg jag ändå på en tredje plats! Allting kändes makalöst bra när jag var på mitt hot lap, kanske lite överstyrning här och där men jag hade en skön känsla och rytm. Som en samba runt Interlagos! Jag lyckades köra på 1:08:987 och vann med sex tusendels (0.006) sekunders marginal till tvåan! Wow det kändes superbt.
• Race
Strategin som jag hade lagt upp var att gå från Super Soft till Soft och sen avsluta på Super Soft. Alltså en två-stoppare vilket jag aldrig kört förut. Banan är som sagt väldigt kurvig så det resulterar i att däcken slits hårt här. Det går att köra på en en-stopps strategi men då måste man gå in i depån på varv 13 och byta till hårda Mediums.
I starten råkade jag ut för ett speciellt fenomen; plötsligt hörde jag inte min bil, varken motorn, däcken eller annat. Däremot hörde jag allt runtomkring mig. En riktigt märklig upplevelse! Trots det missödet ledde jag efter de tre första kurvorna, de så kallade Senna S'es, men på Reta Oposta rakan blev jag omkörd och låg sedan efter fjärde kurvan, tvåa. Det var väldigt obekvämt att köra utan att höra sin egna bil. Lite som att ha propp i öronen och bara vilja in för en öronspolning så man får tillbaks balanssinnet! Men - bara att göra det bästa av situationen och köra på känsla. Jag var ett flertal gånger nära att köra om framförvarande men fick aldrig, trots DRS, en tillräckligt bra utgång för att få den extra toppfart som behövdes.
På varv åtta bestämde jag mig för att åka in och byta till Soft och också försöka få till en "undercut". Väl i depån passade jag på att trycka på hemknappen för att kolla om ljudet skulle komma tillbaka och det gjorde det. Vilken lättnad att kunna höra bilen igen!
Redan på utvarvet låg jag på lila sektorer och kände att jag hade en god chans att ta mig förbi den ledande bilen. Från start- och målrakan såg jag sen att han var i depån och därmed var jag förbi! Under elva långa varv hände det inte mycket alls förutom att jag var hett bevakad av bilen bakom mig som var aningen snabbare. På varv tjugo hade vi två skapat en bekväm lucka till de bakom oss så jag bestämde mig för att låta honom passera mig på andra DRS rakan. Risken var annars att vi skulle förlora vår lucka till de bakom oss.
Jag försökte hålla mig på DRS avstånd men avståndet utökades lite mer för varje varv. Dock, när däcken hade gått ett tag och började droppa av så närmade jag mig honom igen. När det bara var 13 varv kvar bestämde jag mig för att gå in för att byta till fräscha Super Soft och också försöka mig på ytterligare en "undercut". Tyvärr hamnade jag bakom en bil med gamla Mediums på och lyckades inte ta mig förbi. Min plan föll platt. Under de tolv sista varven hände inte mycket. Jag höll ett jämnt avstånd till den ledande och gick i mål som tvåa plus att jag satte den snabbaste varvtiden med 1:10:567.
• Sammanfattning
Efter racet diskuterade jag och vinnaren bland annat våra inställningar. Samtidigt berättade han att om jag inte hade låtit honom passera på andra DRS rakan, utan istället försvarat mig hårt, så hade han nog inte kunnat ta sig förbi. Han hade slitit så hårt på sina däck när han låg och jagade mig. Lite surt. Men att både kvalet och racet satt prima känns utmärkt bra!
Highlights: Länk
Däckval: Super Soft, Soft, Medium - Intermediate, Full Wets
Min setup:
• Aerodynamics
Front wing: 2
Rear wing: 8
• Transmission
On Throttle: 100% (sänker den till 85% till racet)
Off Throttle: 85%
• Suspension Geometry
Front Camber: -2.50°
Rear Camber: -1.10°
Front Toe: 0.06°
Rear Toe: 0.23°
• Suspension
Front Suspension: 10
Rear Suspension: 8
Front Anti-Roll Bar: 10
Rear Anti-Roll Bar: 7
Front Ride Height: 5
Rear Ride Height: 5
• Brakes
Brake Pressure: 75%
Front Brake Bias: 52%
• Tires
Front Tyre Pressure: 23.0 PSI
Rear Tyre Pressure: 21.1 PSI
• Weight Distribution
Ballast: 11