I kapitel två av denna resa beger vi oss vidare till Kinas Grand Prix som körs i Shanghai. Eller rättare sagt i Jiading där banan ligger, cirka tre mil utanför centrala Shanghai. När banan byggdes 2004, så bodde det runt 100 000 människor i Jiading, idag bor där över två miljoner. Banans arkitekter Hermann Tilke och Peter Wahl säger att: Denna 5.4 km långa bana är formad som det kinesiska tecknet "Shang"vilket betyder "högt" eller "ovanför". Här finns också andra symboler i arkitekturen som härstammar från den fascinerande kinesiska historien. Ett exempel på det är alla de olika teamens byggnader som är arrangerade som paviljonger i en sjö och föreställer den antika Yuyan-trädgården i Shanghai. Här möts natur och teknik för att skapa harmoni mellan elementen.
Fansens favorittävling här var 2006 då rivalerna Michael Schumacher (Ferrari) och Fernando Alonso (Renault), i våta förhållanden krigade sig igenom denna enorma tävling. På den här tiden hade man två olika däcksleverantörer där Renault körde på Michelin och Ferrari på Bridgestone. Innan start regnade det kraftigt och den våta banan var till fördel för de på Michelin. Alonso ledde stort hela första halvan av racet men sen började det torka upp och då fick Schumacher, på sina Bridgestone, en chans att komma ikapp. Det blev en rysare ända in i mål där Schumacher vann med Alonso tre sekunder bakom sig. Schumacher fick tills sin seger efter att ha misslyckats här i Kinas Grand Prix två år i rad. Det blev hans 91:a och sista F1 seger!
Årets race var också en rysare där Vettel ledde över Bottas under första delen av tävlingen. Dock lyckades Mercedesföraren Bottas med en undercut på Ferrarikillen Vettel och Bottas tog över ledningen. Senare i racet körde de två Toro Rosso förarna in i varandra vilket resulterade i säkerhetsbil. Båda Red Bull förarna var snabba att reagera och bytte till nya, fräscha Soft medan de andra körde på Medium. Unge Max Verstappen var lite för het och körde på Vettel vilket resulterade i att de spann av banan men de kunde båda fortsätta. Vettels skadade golv gjorde att han tappade placeringar och Verstappens straff blev tio sekunders tidstillägg. Ricciardo däremot gjorde helt magiska omkörningar och körde upp sig från sjätte till första plats. Såklart det blev en "Shoey" (när man dricker grogg ur någons begagnade, svettiga sko) på podiet.
• Inför Race
Shanghai är en bana som jag har börjat gilla. Just här gick ju första kvalrundan i F1 Esports Series så det är otroligt många timmar jag lagt ner på just den här banan den senaste veckan. Banan består både av långa snabba och korta långsamma kurvor samt en otroligt lång raksträcka mellan kurva 13 och 14. Nyckeln för att få till ett kanonvarv här ligger i sektor två och i den allra sista kurvan. Mitt upplägg var att främst experimentera med att få till en bra kombination med aerodynamiken och "ride height". Jag kom fram till en superbra inställning som gav mig en väldigt bra känsla i både kvalet och racet. Dock var det en något skum inställning vad gällde "ride height" då jag hade sju fram och fem bak. Med den här inställningen var främre delen av bilen högre än den bakre vilket är något som i verkliga livet inte skulle fungera alls då det där snarast är tvärtom. Hursomhelst så fungerade det briljant här i spelet så jag låg och körde kvalrundor i Grand Prix mode och kom ner på 1:31:899. Som referens kan nämnas att förra säsongens bästa kvaltid var 1:31:678.
• Kvalet
Det är solsken och inget regn i sikte. Första omgången gick inte så bra då jag gjorde ett flertal misstag på "hot lap" där jag förbromsade mig både i kurva 6 och 14 vilket gav mig en tid på 1:32:862 och en provisorisk 16:e startplats. I andra vevan kändes första sektorn sådär, dock i sektor två och tre fick jag bilen att sitta perfekt i varje kurva. Det gjorde att jag klämde in 1:32:119 vilket placerade mig på en tionde startposition. Min teamkollega hamnade på 14:e. En lite rolig grej är att jag och min teamkollega är från olika Esport Team där jag är med i VRTE-Racing och han i EVR Motorsport och trots det så kommer vi bra överens.
• Loppet
Jag fick en dålig start med mycket hjulspinn men lyckades hålla min placering i första långa högerkurvan. Dock höll jag insidan så det började bli trångt och det bildades en kö runt den långa svängen. Väl i andra vänstersvängen låg jag på en tolfte plats och fightades med min teamkompis. Vi respekterade varandra och gav varandra plats och innan andra sektorn lät han mig passera. Jämfört med Australiens Grand Prix så var det här en ren start utan kollisioner. Redan på varv fem hade det bildats enstaka klungor av bilar som inbördes kämpade om olika placeringar i fältet. Själv var jag var i en klunga där vi kämpade om sjätteplatsen. På samma varv mellan kurva fyra och sex så började de två framför mig bli lite för aggressiva och det slutade med att de körde in i varandra och båda spann i kurva sex. Så slank jag enkelt förbi de båda.
För de som startade inom topp tio var den ideala däcksstrategin att gå från Super Soft till Medium. Jag hade en otroligt bra bil som kändes bekväm och stabil på Super Soft. Tre dagar tidigare då jag deltog i SRL på just den här banan visade det sig att en undercut var väldigt effektiv. Alltså beslöt jag mig för att redan på varv sju åka in i depån och byta till Medium. I och med att jag var den första som dök in skulle jag få en fin fri bana när jag kom ut igen. De framför mig i min klunga reagerade såklart direkt och åkte på varvet efter in för att byta de också. Men jag lyckades med min undercut och hoppade upp till en provisorisk sjätte plats!
I slutet av tävlingen med bara åtta varv kvar att köra började de bakom mig närma sig och det kändes som om de febrilt flåsade mig i nacken. Jag hade räknat ut att även om jag kom i mål sist i min klunga så skulle jag, som sämst, landa på en nionde plats. Så för att köra säkert/samlat och inte riskera att något superskevt skulle hända så släppte jag förbi dem och hängde på. På sista varvet låg vi sida vid sida och jag tänkte satsa på en attack. Dock hade min bil tråkigt nog ett "DRS failure" så jag fick ingen hjälp alls av den på den otroligt långa raksträckan mellan kurva 13 och 14. Men jag slutade trots det på en fin åttonde plats, vilket jag är supernöjd med.
•Däckval: Super Soft, Soft, Medium - Intermediate, Full Wets
<strong>Min setup:
• Aerodynamics
Front wing: 1
Rear wing: 8
• Transmission
On Throttle: 50% (höjer den till 65% under racet)
Off Throttle: 77%
• Suspension Geometry
Front Camber: -2.50°
Rear Camber: -1.00°
Front Toe: 0.05°
Rear Toe: 0.20°
• Suspension
Front Suspension: 8
Rear Suspension: 8
Front Anti-Roll Bar: 11
Rear Anti-Roll Bar: 7
Front Ride Height: 7
Rear Ride Height: 5
• Brakes
Brake Pressure: 83%
Front Brake Bias: 52%
• Tyres
Front Tyre Pressure: 23.0 PSI
Rear Tyre Pressure: 20.7 PSI
• Weight Distribution
Ballast: 10