Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar
F1 2017

Formel 1 Esport - Slicks i ett blött Japan

Vår gästskribent Kimmy fortsätter att delge resultaten från den pågående F1-säsongen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Japans Grand Prix, den enda bana på kalendern som liknar en åtta, bjöd med alla hängivna japanska fans på en unik racehelg. Av de förare som varit mest framgångsrika här ligger Michael Schumacher först med sex segrar följd av Sebastian Vettel och Lewis Hamilton med fyra segrar vardera. Fansens favorittävling här var 2005 då Kimi Räikkönen, på grund av bristande tillförlitlighet i sin McLaren, startade så långt ner som på 17:e plats. Räikkönen presterade magnifikt och när det bara var tre varv kvar av racet hade han lyckats ta sig upp genom fältet och låg på en andra plats bakom Giancarlo Fisichella. Men inte nog med det, på sista varvet körde han om honom också och korsade mållinjen som välförtjänt segrare. Den prestationen fick honom att, överst på pallen, bjuda på ett av sina sällsynta leenden.

Det finns många fler fängslande händelser härifrån. Vi har Ayrton Senna och Alain Prost som körde ihop ett flertal gånger, bland annat i Japan 1990. Sennas numera berömda förklaring till det var: "If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver." Sen har vi också en episod från 1976 då rivalerna James Hunt och Nicki Lauda slogs om mästerskapstiteln. Deras kamp mot varandra skildras i filmen Rush regisserad av Ron Howard. Mycket sevärd!

Kika på loppet i sin helhet, här!

Inför Race
Jag och min teamkollega förberedde oss genom att träna i en "open lobby session" där vi var jämnsnabba och båda låg på en hög 1:27:9... Vi valde att också träna i regn för att vara förberedda med en bra regninställning, utifall att. Men att ha en regn-inställd bil i kvalet är inte så smart ifall det sen torkar upp i racet. Enligt reglerna måste alla i racet i stort sett ha samma inställning på bilen som man hade i kvalet då det endast är tillåtet att i Parc-fermé göra smärre justeringar på framvingen och differentialen (on throttle).

Detta är en annons:

Kvalet
Naturligtvis regnade det när det var dags för kval och jag var kluven till hur jag skulle ställa in bilen. Skulle det i racet torka upp så gällde det att ha en inställning som också fungerar då. I torrt har jag ballasten längst bak, på en 11:a men att ha den inställningen i vått gör bakänden väldigt orolig och den släpper lätt i kurvorna. Jag bestämde mig för att sänka den till en 9:a, då kan jag alltid lägga på mer downforce fram om det skulle behövas. Kvalet gick ok men jag slarvade mycket på mitt andra hot lap och då speciellt i kurvorna 13 och 14 där jag tappade två till tre tiondelar. Trots det lyckades jag klämma in en tid på 1:40:784 som tog mig upp till fjärde startplats.

Racet
Det hade torkat upp redan innan start så Slicks var optimalt och jag valde att gå på den mjukaste gummiblandningen Super Soft. Inget svårt val. Däremot var jag osäker på hur jag skulle ställa in framvingen som jag nu hade på "3" men jag oftast har på "1" på torrt underlag. Men då har jag å andra sidan ballasten på "11" och den hade jag nu ställt in på "9". Bakvingen hade jag på "8" och den får inte ändras. I och med att jag kommer att starta i "dirty air" beslöt jag mig för att ha lite mer downforce fram och behålla framvingen inställd på 3. Det visade sig dock vara ett misstag. Efter en lite knackig start med hjulspinn lyckades jag ändå behålla min position. Tyvärr hade jag alldeles för mycket grepp fram vilket resulterade i att bakänden sladdade vilt i varje kurva och att bakdäcken överhettade.

F1 2017

Redan efter första varvet började det stänka från de mörka molnen. Trots en svårhanterlig bil var jag snabbare än bilen framför mig så jag låg tight bakom. Regnet tilltog och redan i början av varv tre var det helt klart att Slicks inte var den rätta gummiblandningen. Både jag och bilen framför mig var ytterst nära ett besök ute i gruset i kurva ett. Trots att min bil var rejält understyrd lyckades jag hålla kvar den på asfalten men tappade dessvärre tre placeringar. På det här varvet stod det klart för alla att det var regndäck som gällde så det blev stökigt och fullt med trafik in i depån. Väl där bad jag mekanikerna att skruva ner min framvinge från "3" till "2".

Detta är en annons:

Jag hade tur i depån och kom ut som tvåa. Dock kände jag mig inte alls lika bekväm i de här blöta förhållandena så jag tappade successivt två placeringar och halkade ner till en fjärde plats. Efter elva körda varv hade det slutat regna och min ingenjör meddelade att det snart var dags för torrdäck. Själv tyckte jag det fortfarande kändes för halt så jag körde ytterligare tre varv innan jag beslöt mig för att åka in för nya Slicks. Jag var den första att gå in i depån och det visade sig vara alldeles för tidigt! Efter det bytet tappade jag hela fyra sekunder/varv på de andra och snart hade jag rasat ner till en nionde plats! Efter sju långa varv då jag, som Bambi på hal is, sladdade runt med mina Slicks var det torrt nog och även de andra gick in för däcksbyte. Racet fortsatte i torrt och efter några omkörningar, plus att två framför mig kraschade, kom jag till slut i mål som femma.

Sammanfattning
Det var ett blött, svettigt, kaotiskt och hektiskt race men samtidigt kul och utmanande. Ett podium var definitivt i sikte men efter mitt för tidiga däcksbyte tappade jag massor då jag halkade runt på Slicks på den våta banan. Inget smart drag. Efter det här racet ligger jag totalt på en femte plats i mästerskapet. En fjärde placering finns definitivt inom räckhåll med bara två poäng till framförvarande. De bakom mig ligger lika nära mig.

Kika på highlights från loppet här!

Däckval: Super Soft, Soft, Medium - Intermediate, Full Wets

Min setup:
• Aerodynamics
Front wing: 3
Rear wing: 8
• Transmission
On Throttle: 100% (sänker den till 90% till racet)
Off Throttle: 80%
• Suspension Geometry
Front Camber: -2.50°
Rear Camber: -1.00°
Front Toe: 0.05°
Rear Toe: 0.20°
• Suspension
Front Suspension: 10
Rear Suspension: 10
Front Anti-Roll Bar: 10
Rear Anti-Roll Bar: 7
Front Ride Height: 5
Rear Ride Height: 5
• Brakes
Brake Pressure: 80%
Front Brake Bias: 54%
• Tyres
Front Tyre Pressure: 23.0 PSI
Rear Tyre Pressure: 20.7 PSI
• Weight Distribution
Ballast: 9

Relaterade texter



Loading next content