Alla vet hur stort F1 som motorsport är, det behöver Gamereactor knappast påminna någon av er om. Det vi däremot känner att vi behöver uppmärksamma är hur underhållande och framförallt utmanande esport-scenen baserat på F1 som racingspel idag är. Idag utvecklas det officiella F1-spelet som vi alla vet (F1 2017) av Codemasters för ett antal olika plattformar
och 2017 lanserade F1 sin allra första egna esporttävling (f1esports.com) som ett återkommande online-event. Finalen, där de 20 snabbaste spelarna gjorde upp, kördes på plats i Abu Dhabi i samband med den sista F1-tävlingen för säsongen (26/11 2017). Om den verkliga F1-tävlingen blev ett riktigt sömnpiller så blev esportfinalen desto mer underhållande och uppemot en halv miljon fans såg tävlingen online på Twitch och Youtube. Detta är förmodligen bara början på någonting mycket större och just därför kommer jag, gästskribent Kimmy Larsson, att täcka detta här på sidan. Numera finns att antal onlinebaserade racingdivisioner där man tävlar enligt F1-formatet och flertalet av dessa streamas även live. Jag kör på plattformen Xbox One och deltar för närvarande i följande mästerskap:
• (SRL) Supreme Racing League
Här kör bl a den kända youtuber Tiametmarduk. Denna League är uppdelade i tre olika zoner: American League, European League och Asia-Pacific League och har upp till två Tiers. Jag är med i European League och kör i Tier 1. Tävlingarna körs efter den officiella Formel 1 kalendern. Tävlingarna äger rum fredagar kl 20 och streamas live på twitch.tv/supremerlf1
• (RGL) Racing Gaming League
Denna League har tre Tiers där jag är med i Tier 1. Tävlingarna körs efter den officiella Formel 1 kalendern. Tävlingarna äger rum lördagar klockan 22:00.
• (ULC) United League Championship.
Till ULC kan varje League skicka sina fyra bästa förare. Detta är som en all star-tävling. Denna League har två Tiers där jag representerar RGL i Tier 2. Tävlingarna körs tisdagar och streamas live på twitch.tv/ulchampionship
• (AOR) Apex Online Racing
Den största och mest välkända League. Det var också AOR som fick äran att arrangera ovannämnda F1-sportgens allra första esporttävling (26/11 2017) som för övrigt vanns av Brendon Leigh. Denna League har upp till åtta Leagues där jag kör i Tier 2. Tävlingarna streamas live söndagar på youtube.com/c/ApexOnlineRacing.
Jag vill med mina artiklar berätta om esport-tävlingarna utifrån mitt perspektiv som både gamer och raceförare. Med detta hoppas jag kunna väcka ökat intresse för sporten. Jag delar med mig av egna erfarenheter och ger information vad gäller min racingstrategi och set-up av bil. Låt oss börja:
Efter ett lyckat och händelserikt race i Spaniens Grand Prix Circuit de Catalunya där jag från
att ligga sist körde upp mig till en 6:e plats visste jag att min "race pace" var bra. Inför
Ungerns GP valde jag så att satsa mycket på kvalificeringen då det har visat sig att en
startplats högt upp i fältet avsevärt ökar chanserna till en plats på podiet. Det blev många
timmar på Time Trial (TT) där jag experimenterade med olika inställningar på bilen för att få till
ett snabbt varv. Samtidigt försökte jag komma underfund med vilken strategi som vore den
mest optimala inför detta GP.
Dags då för Formel 1 i Esport på Hungaroring i Budapest. Kul att vara tillbaka! Det är nu snart
10 år sedan jag var här och testade i Formel BMW för Muecke Motorsport. Nu rattar jag alltså
istället en Renault F1av 2017 års modell. När jag närmar mig kurva13 drar jag mig till minnes
det "vägarbete" som Frank Lucke hittade då han studerade telemetri-data från mina testvarv.
Frank, som bland annat ledsagat Sebastian Vettel hela vägen till Formel 1, vet hur ett perfekt varv ska sättas samman och hittar han något avsnitt på som inte körs perfekt så har vi ett "vägarbete". Här finns någonting att jobba på, detaljer att finslipa. Jag antar att det är det som krävs för att skapa en mästare. Den här gången sitter bromspunkten där den ska, gaspådraget är jämnt och fint och jag prickar utgången av kurvan helt perfekt. Vägarbetet avklarat! Det känns betryggande inför det stundande tidskvalet.
Då banan i Budapest är väldigt trång och kurvig och bara har en DRS sträcka och det på start- och målrakan, så är det väldigt svårt att köra om här. Det gör att det är extra viktigt med en plats högt upp i startfältet. Under kvalets gång var det solsken och inte ett moln i sikte, bilen kändes bra och väldigt bekväm på mitt "out lap". I kvalificeringen satte jag tiden 1:17:56 som räckte till en femte plats och det trots att jag på mitt "hot lap" blev blockerad vilket syns på highlights-videon. Ingen stor dramatik under de första varven. Vi, de fem första bilarna, hade lyckats skapat en tydlig lucka bakåt. Jag kände att jag var mycket snabbare än de framför mig men fick aldrig någon bra chans att köra om. Samtidigt var jag noga med att inte chansa och göra något dumt och då eventuellt kasta bort den fina placering jag hade för tillfället.
Strategin jag hade var att gå från supersoft till soft, vilket innebar att jag borde ligga ute åtminstone elva varv innan jag gick in för däcksbyte. Ett byte tidigare innebar en stor risk för att däcken inte skulle hålla till mållinjen. Ändå bestämde jag mig för att chansa och gick in och bytte till mina soft på varv tio, det för att försöka mig på en "undercut" på bilen framför mig. När jag lämnade depån kom jag ut som elva och då precis bakom två bilar som ännu inte varit inne och bytt däck. Bekvämt nog så kunde jag köra om dem redan samma varv och gav nu allt för att mitt försök till undercut skulle ge resultat. På målrakan blev jag varse att min undercut hade lyckats och jag var förbi. Nästa varv var det dags för ytterligare bilar att
byta däck och jag var uppe på en andra plats.
Under andra hälften av racet hände det inte så mycket. Vi tre i toppen låg i en klunga för oss själva men ingen av oss tillräckligt nära för att kunna köra om. Jag hade inga "penaltys" medan både bilen framför och bakom mig hade varsina tre sekunders penalty. Alltså krävdes bara att jag låg inom tre sekunders avstånd till bilen framför mig för att vinna racet. Dock så hade jag slitit väldigt mycket på mina slicks och bilen framför hade medium så jag fick ge mig på slutet då mina däck fick ett massivt "drop" på näst sista varvet. Jag slutade tvåa och det är jag väldigt nöjd med.
• Här kan ni se highlights: Länk
• Här kan ni se om racet igen: Länk
Min setup:
Aerodynamics
Front wing: 6
Rear wing: 11
Transmission
On Throttle: 100% (sänker den till 85% till racet)
Off Throttle: 80%
Suspension Geometry
Front Camber: -2.50°
Rear Camber: -1.00°
Front Toe: 0.05°
Rear Toe: 0.20°
Suspension
Front Suspension: 10
Rear Suspension: 8
Front Anti-Roll Bar: 10
Rear Anti-Roll Bar: 2
Front Ride Height: 5
Rear Ride Height: 5
Brakes
Brake Pressure: 82%
Front Brake Bias: 52%
Tyres
Front Tyre Pressure: 23.0 PSI
Rear Tyre Pressure: 21.1 PSI
Weight Distribution
Ballast: 11