Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar
F1 2018

Formel 1 Esport - Vansinne i Australien

Nya säsongen av F1 Esport är igång och gästskribent Kimmy har naturligtvis avlagt rapport efter avslutat debutrace

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

F1 säsongen är äntligen tillbaka och som vanligt kör vi det första racet i Australien. Den allra första F1-tävlingen "down under" kördes i Adelaide 1985. Det var en Street Circuit där man, förutom på den allra sista biten och start- och målrakan, körde på Adelaides stadsgator. En minnesvärd händelse här var 1986 när Nigel Mansell's däck exploderade med
förlorad mästerskapstiteln som följd. 1991 kördes här det kortaste racet i F1-historien då ett skyfall gjorde att man fick avbryta racet redan efter 16 varv (av 81). Jodå, förarna fick poäng, slutresultatet bestämdes av vilken plats man låg på i slutet av varv 14. 1996 flyttades tävlingen till Albert Park Circuit i Melbourne som också den räknas som en stadsbana. Där har man, 21 utav 23 gånger, haft den äran att vara den tävling som öppnat säsongen.

Legenden Michael Schumacher är med sina fyra segrar fortfarande den som vunnit flest gånger här. På delad andraplats har vi Sebastian Vettel och Jenson Button med tre vinster vardera. Bland konstruktörerna återfinner vi Ferrari och McLaren på en delad första plats med 12 segrar vardera. I år har man uppdaterat banan från två till tre DRS-zoner där den tredje finns i början av sektor tre, efter den snabba chikanen som ligger efter kurva 12 och 13. (Det är i verkliga livet det, i e-sportens värld har vi fortfarande bara två).

Säsong 2018
Även inom esporten startar vi säsongen i Melbourne och det blir nu den 15:e säsongen för AOR (Apex Online Racing) Hype Energy. Denna säsong består av 15 deltävlingar istället för 20 och det för att man ska hinna köra klart alla AOR:s tävlingar innan F1:s egna esport-tävlingar börjar. Det är nämligen AOR som kommer att stå som värd för dessa tävlingar.

F1 2018
Nya säsongen är alltså i full gång och Gamereactor kommer att rapportera från varje enskilt race.
Detta är en annons:

Inför Race
Jag hade min debut här förra året i ULC (United League Championship) och då i tier 2. Tyvärr kom jag i mål som sista bil av de som var kvar i racet (en mindre lyckad debut). Banans karaktär är väldigt guppig och svänger nästan hela tiden med ganska snälla kerbs som man lätt kan attackera utan något större besvär. Förutom i kurva nio där kerbsen är aningen upphöjd. I Open Lobby Mode kom jag ned på en låg 1:21 vilket kändes bra då pole förra säsongen låg på 1,20,9. Nyckeln till att få till ett kanonvarv på den här banan är att sätta de två första kurvorna perfekt! Kommer man för snabbt i första kurvan är det lätt hänt att bilen glider av för mycket åt vänster i andra och man får ett ogiltigt varv. Sen i snabba chikanen, kurva elva och tolv, är det viktigt att man får en bra utgång och får med sig farten utan att bilen blir instabil och man råkar ut för en grov överstyrning. Jag experimenterade mycket med fjädringen och tyckte att med 7/7 blev bilen stabil. Då det blir mycket kerbs-körning på den här banan satte jag camber och toe in/out på lägsta.

Kvalet
Det började kanonbra redan i första partiet där jag låg på en femte plats samtidigt som jag visste att det fanns mycket tid att hämta i den andra. För att slippa trafik ville jag in i depån så snabbt som möjligt för att byta till fräscha däck. Allting gick superbra i andra omgången, redan i första sektorn var jag två tiondelar snabbare. Dock hamnade jag i kurva sju lite för långt ut på kerbsen vilket resulterade i den ovannämnda ogiltiga tiden L Då jag bara tankat bilen för ett varv hade jag ingen möjlighet att köra ett varv till. Detta var väl lite av en chansning som resulterade i att jag tyvärr hamnade på startposition tolv.

Loppet
Jag valde att starta på Supersoft för att sedan gå över till Soft. Då banan är trång var jag otroligt försiktig i starten. Ville inte bli inblandad i någon krasch. Jag var kanske lite väl försiktig, tappade två placeringar i andra kurvan men tog tillbaks en i kurva fyra. Alla låg tätt bakom varandra, som i morgonrusningen på Essingeleden. I och med att jag låg så nära framförvarande backade jag av lite innan vi närmade oss chikanen elva och tolv. Allt för att inte tappa aerodynamiken. När vi började närma oss Ascari-rakan hade många problem med traction så jag kom på utsidan innan kurva 13 och lyckades ta två placeringar. Det blev kortvarigt, blev avprejad och låg återigen på en 14:e plats. På samma varv hade jag också en fight med bilen bakom som var på den mjukare gummiblandningen "Ultrasoft". På den blandningen var han då snabbare än jag var på mina, efter avåkningen, nedsmutsade däck. Ville inte råka ut för något mer så jag valde att låta honom passera på start- och målrakan.

Men han var inte snabbare utan jag blev mer uppbromsad av honom. Till slut fick jag en chans på varv fyra och körde om honom i kurva fem men senare i kurva sju blev jag utkörd på gräset igen (fick en ursäkt av föraren efter racet). Kände mig som en gräsklippare! Efter den händelsen låg jag 17:e, inte alls något jag hade haft i tankarna innan tävlingen.

Detta är en annons:

Senare det varvet blev jag påkörd från sidan och hamnade i väggen. Detta resulterade i att jag inte hade någon framvinge kvar. Långsam som en snigel krånglade jag mig tillbaka in i depån och bytte såklart framvingen och satt på nya "softs". Väl ute på banan igen låg jag 45 sekunder efter klungan framför mig så resten av tävlingen var nu i princip förstörd. Jag lyckades hålla liv i mina "softs" till mållinjen och landade till slut på en 14:e plats på grund av att några framför mig hade strafftidstillägg.

Kika på loppet i sin helhet här!
Kika in officiella highlights här!
Se loppet från min hjälmkamera här!

Däckval: Ultra Soft, Super Soft, Soft - Intermediate, Full Wets

Min setup:
• Aerodynamics
Front wing: 2
Rear wing: 7
• Transmission
On Throttle: 80%
Off Throttle: 75%
• Suspension Geometry
Front Camber: -2.60°
Rear Camber: -1.10°
Front Toe: 0.06°
Rear Toe: 0.23°
• Suspension
Front Suspension: 7
Rear Suspension: 7
Front Anti-Roll Bar: 11
Rear Anti-Roll Bar: 5
Front Ride Height: 5
Rear Ride Height: 5
• Brakes
Brake Pressure: 80%
Front Brake Bias: 52%
• Tyres
Front Tyre Pressure: 23.0 PSI
Rear Tyre Pressure: 20.7 PSI
• Weight Distribution
Ballast: 11

Relaterade texter

9
F1 2018Score

F1 2018

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Trots att Hegevall inte är någon egentlig Formel 1-tok har han satt gaddarna i Codemasters tionde F1-spel. Samma gamla visa eller spelet vi alltid vetat att britterna haft kapacitet att utveckla? Vi har svaret...

0
GRTV intervjuar teamet bakom F1 2018

GRTV intervjuar teamet bakom F1 2018

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Under Gamescom 2018 har Gamereactor TV-folket (med assistans av våra svenska förmågor Kim Orremark samt Lisa Dahlgren) såklart passat på att ställa en himla massa nyfikna...

4
Codemasters berättar om grafiken i F1 2018

Codemasters berättar om grafiken i F1 2018

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det är nu mindre än en månad kvar till premiären av F1 2018, vilket släpps den 24 augusti. Vi fick nyligen chansen att snacka närmare med game director Lee Mather och...

0
Ny välfylld utvecklardagbok för F1 2018

Ny välfylld utvecklardagbok för F1 2018

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Codemasters har släppt en ny utvecklardagbok för sitt kommande F1 2018 där de berättar mer om utvecklingen av karriärläget. Lee Mather, game director, kommenterar...

4
Massor av nya F1 2018-screenshots

Massor av nya F1 2018-screenshots

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Codemasters och Koch Media bjuder upp till Formula 1-fest nästa månad då F1 2018 släpps till PC, Playstation 4 och Xbox One. Mer specifikt handlar det om den 24 augusti,...

2
Klassiska kärror presenterade till F1 2018

Klassiska kärror presenterade till F1 2018

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Codemasters har idag presenterat alla de klassiska bilar vi kommer få ratta runt i kommande F1 2018. Utöver samtliga klassiker från F1 2017 ska sex bilar från 70- och...



Loading next content