Svenska
Gamereactor
artiklar

Game of the Year 2024: Musik

Året som gått har bjudit på månget spel innehållandes väldigt trallvänlig, minnesvärd musik och nedan har redaktionen korat våra fem favoriter...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Gamereactor Game of the Year 2024:
Årets karaktär
Årets hårdvara
Årets ljuddesign

Game of the Year 2024: Musik

(5) Metaphor: ReFantazio
Metaphor: ReFantazio fick vårt allra högsta betyg och något som bidrog till det var dess fantastiska musik. Atlus levererade en ljudbild som var lika mycket en konstnärlig triumf som en emotionell käftsmäll. Shoji Meguro och hans team hade skapat ett soundtrack som gav denna helt nya spelserie en identitet. De stora orkestrerade teman som ackompanjerade spelets storslagna strider var mäktiga och fyllda med dramatik, medan de mer lågmälda, melodiska styckena skapade en intim och eftertänksam stämning. Den här variationen gjorde att musiken aldrig kändes monoton utan istället höjde varje händelse till nya höjder. Något som verkligen stack ut var hur musiken knöts till spelvärlden och vävde samman klassiska fantasyinfluenser med modern stil, vilket gav en härlig karaktär till varje område och händelse. Metaphor: ReFantazio visade 2024 att spelmusik kan vara så mycket mer än bara bakgrundsljud och vi betraktar redan detta som en konkurrent till genrens giganter.

Game of the Year 2024: Musik
Detta är en annons:

(4) Mullet Mad Jack
Mullet Mad Jack serverade oss ett soundtrack som inte bara ackompanjerade spelet - det lyfte det till nya höjder. Vi drogs omedelbart in i dess elektriska puls, en perfekt mix av retro-synth, råa gitarriff och rytmer som gjorde det ypperligt svårt att sitta still. Varje låt var som ett kärleksbrev till 80-talets musikscen, men med en modern skärpa som gav den egen identitet. Musiken lyckades följa spelets tempo med en kuslig precision: intensiva actionstycken likväl som atmosfäriska stämningshöjare som drog oss in i världens mörker. Mästerligt balanserat, energifyllt och minnesvärt - en ljudbild som i sanningen fick Mullet Mad Jack att stå ut från mängden och en av årets mest eminenta soundtracks.

Game of the Year 2024: Musik

(3) Stellar Blade
Denna koreanska actionpärla var inte bara ett visuellt hack-and-slash-fyrverkeri; det var också en vansinnig mastodontmix till soundtrack som var lika flexibelt och fylligt som Eves välsvarvade krigarkropp. Vare sig man klöv en fläskig taggmutant i mitten, bara slappnade av under lägerparasollen eller rusade genom någon postapokalyptisk ödemark anpassade sig musiken till spelarens olika tillstånd, där övergångarna mellan melodiskt lugn till välljudande stridstoner var överrumplande smidiga. K-Pop, jazz, techno och himmelska körsånger blandades i ett enda saligt hopkok som spände spelets musikaliska muskler till max och som fick oss att ständigt längta tillbaka till en annars mardrömslik spelvärld. Atmosfärmusiken lät den sargade spelvärlden andas och slagsmålsmusiken fick adrenalinet att pumpa, där bossmusiken var så svindlande att det inte gjorde så mycket att vi dog gång på gång - vi ville exempelvis bara höra mer av Ravens banger till bossmotiv! Stellar Blades maffiga soundtrack var lika vackert som det var varierat tack vare dess komplexa kreativitet, vilket gjorde detta till ett måste i denna kategori.

Game of the Year 2024: Musik
Detta är en annons:

(2) Astro Bot
Årets näst bästa soundtrack stod det retrovurmande glädjepillret Astrobot och kompositören Kenneth CM Young för, och precis som sin spelmässiga utformning byggde musiken på nostalgiskt klingande melodier som aldrig var rädda för att ta plats och nästan tvingade oss att gunga med i svängningarna. Eller, tvingade blev vi ju egentligen aldrig eftersom vi mer än gärna head-bangade sönder ytterligare ett vitrinskåp till de briljant eklektiska genreblandningarna, vare sig det rörde sig om country, house, hårdrock, disco eller city-pop. Dessutom bjöds vi på den kanske bästa spelvinjetten i modern tid, som på ett totalt oförblommerat sätt hamrade in vem som är den nya stjärnan på plattformshimlen. En knappt halvmeterlång robot iklädd cape, farandes på sin Dualsense genom galaxen: "Astro Bot! As-trooo-boooot!"

Game of the Year 2024: Musik

Å R E T S
B Ä S T A
M U S I K
2 0 2 4
(1) Final Fantasy VII: Rebirth
Nobuo Uematsu är definitivt en av spelvärldens främsta kompositörer (om inte den främsta?). Under hans tid tillsammans med Final Fantasy har han skapat ikoniska stycken som etsat sig fast i våra minnen för alltid. Därför klagade ingen när han återvände till Final Fantasy VII Rebirth och bland annat skapade "No Promises to Keep Loveless". Mitsuto Suzuki och Masashi Hamauzu stod dock för majoriteten av spelet ljudspår som i mångt och mycket är nyversioner av Uematsus tidigare musik som ofta var enorma förbättringar. Alltifrån den trallvänliga "Rufus's Welcoming Ceremony - Seventh-Ten-Hut!" till den underbart vackra "Aerith's Theme" från slutbossen som fick oss att explodera av alla möjliga sorters känslor. Tack vare detta mästerverk till ljudspår har vi både gråtit, skrattat, dansat och nästan vrålat under vårt äventyr. Och vem kan väl glömma den härliga jazz-musiken som förgyllde alla våra timmar med kortspelet Queen's Blood? Oslagbart.



Loading next content