(5) Project Motor Racing (2025)
Project Cars 3 var och förblir ett skräpspel. Snygg grafik, sure - Men det borde aldrig ens ha döpts till Project Cars eftersom de föregående spelen var regelrätta simulatorer, delvis utvecklade med hjälp av GTR 2/Shift-studions omfattande simracing-community. Vi vet nu att det aldrig skulle heta Project Cars 3, heller. Det var Codemasters som efter uppköpet av Slightly Mad Studios tvingade dem att döpa det till något som det aldrig var, vilket fick studiobossen Ian Bell att se rött. Kort efter den fiaskodoftande releasen stack han, lämnade studion han en gång grundade och startade nytt, istället. Straight 4 Games. Som under ett par år nu jobbat med en racingsimulator som enligt egen utsago kommer att vara en andlig uppföljare till både GTR 2 och Project Cars 2. En dubbelhyllning av två fantastiska racingtitlar, vilket i sig gör mig rysligt taggad. Att Project Motor Racing kommer att fokusera på gamla GT3/GT2-bilar som Lister Storm och 90-talets Dodge Viper GT3, gör mig ännu mer förväntansfull.
(4) Indiana Jones and the Great Circle (9 december)
Svenska Riddick-gänget hemma hos Machine Games har som vi alla vet tillbringat de senaste tio åren med att bygga Wolfenstein-spel som aldrig riktigt tilltalat mig. Det blev lite för "modernt" med sin knorriga ironi och putslustiga komik och actionpartierna saknade tyngd och nerv. Med det sagt är det såklart ett väldigt begåvat gäng som nu enligt egen utsago använt sig av erfarenheterna från The Chronicles of Riddick-utvecklingen för att bygga tidernas Indy-äventyr. Förstapersonspiska, en Troy Baker som på ett direkt olustigt perfekt vis härmar Harrison, massor av vykortsvackra miljöer och perfekt matinékänsla är vad vi har att förvänta oss, och jag är supersugen.
(3) Metal Gear Solid Δ: Snake Eater (2025)
Ett av väldigt få Gamereactor-betyg som jag bittert ångrar är min 9:a på Snake Eater. Det spelet är fullständigt makalöst bra och borde naturligtvis, naturligtvis belönats med vår 10:a. Utan någon som helst tvekan. När Konami nu byggt om Snakes djungelbaserade ormätarfest från grunden i Unreal 5-motorn och utlovar toppmodern spelmekanik, urläcker grafik och exakt samma missilkrisdoftande 70-talsspionhistoria som jag förälskade mig i för 20 år sen, sätter jag hypemätaren på max.
(2) Assetto Corsa Evo (16 januari 2025)
Assetto Corsa står sig för egen del som världens bästa racingsimulator, någonsin. Bäst. Stickspåret Assetto Corsa Competizione är dessutom hack-i-häl, nästan lika fantastiskt bra. Detta innebär såklart att det lilla italienska pytteteamet Kunos drämt till med två stycken fullpottare på två ynka försök och därmed står som en av tidernas främsta racingspelsutvecklare. Just därför är mina förhoppningar inför Evo enorma. Fullständigt bisarrt höga. Jag hoppas och tror att det här spelet kommer att bli alldeles rasande bra och mixen mellan traditionell bankörning och möjligheten till open world-cruising när man vill koppla av lite och inte bara "tävla" om snabbast varvtid, tror jag kommer att fungera orimligt bra.
(1) Grand Theft Auto VI (Hösten 2025)
Det vore larvigt av mig att inte lista GTA VI som etta, här. För hur gärna jag än vill spela Assetto Corsa Evo och Metal Gear Solid Delta, kommer de i grunden inte ens nära Rockstars haussade sexa som jag tror kommer att skriva om regelboken för hela actiongenren. I tio år nu har Sam Houser & Co arbetat med Grand Theft Auto VI som enligt rykten och branschskvaller ska likna Red Dead Redemption 2 mer än GTA V sett till detaljrikedom, olika mindre spelsystem inuti huvudsystemet och rollspelsliknande moment som kommer att låta oss skräddarsy i princip allt. Jag hoppas att det släpps i september nästa år och jag hoppas att det blir precis så bra som fansen efter vad som då kommer att vara 12 års väntan - förtjänar.
Vilka fem spel väntar du mest på just nu?