Två av årets största bilspel som båda börjar med "Gr", har fyra bokstäver i första ordet och sju i det andra. Det låter väl som en alldeles bra grund att göra en jämförelse på. Vi var många som såg fram emot båda spelen, men resultatet blev en rätt blandad upplevelse. Frågan är hur spelen står sig mot varandra i fem utvalda kategorier. Svaret hittar du här nedan.
[1] Körglädjen
Det mest självklara stället att börja på när vi pratar bilspel. Om körkänslan inte finns där spelar det ingen roll vad resten av spelet producerar. Det bästa i Gran Turismo 7 är egentligen Dual Sense-kontrollen. Den ger en väldigt stor knuff för att få oss att känna att vi verkligen är där i bilen. Det kan vara allt från att köra över de rödvita markeringarna i svängar till att smälla in lite i en motståndare. Fartkänslan är okej, men inget som blåser oss av stolen. Det är nog där förbättringen hade kunnat vara när det kommer till körkänslan. Det kan ta en liten stund att komma in i hur bilarna känns. Till en början kan det kännas svårstyrt och tungt, så det gäller att få erfarenhet och lära sig hur bilarna ska hanteras.
Känslan i Grid Legends är inte kanon. Det är svårt att säga om spelet försöker vara en sim- eller arkadracer. Det är långt ifrån det sämsta vi kört, men också långt ifrån det bästa. Det hela känns mest bara medelmåttigt, vilket är synd då det finns en grund för ett riktigt bra bilspel. De olika fordonstyperna känns visserligen annorlunda från varandra, men inte sådär mycket som vi kanske hade förväntat oss. [Vinnare: Gran Turismo 7]
[2] Innehåll
Det är lätt att bara räkna bilar och banor som hur mycket innehåll ett spel har. Och gör vi det har Gran Turismo 7 över 425 bilar och 63 banor jämfört med Grid Legends 128 bilar och 130 banor. Så det beror helt på om du föredrar fler olika bilar att köra eller fler banor att köra dem på. Dessutom lades det till mikrotransaktioner i Gran Turismo efter lansering. Väntat, så klart, men det var verkligen i dyraste laget. Vissa enstaka bilar kan kosta upp mot absurda 600 kronor. Dessutom togs möjligheten att "grinda" valuta i kortare race bort, vilket gör det ännu långsammare att dra in stålarna. Mikrotransaktioner är återkommande i nästan alla sportspel nu, men det finns gränser.
I övrigt kan vi ta oss en titt på de olika spellägena. Singelspelarläget i Gran Turismo är egentligen kampanjen (som vi kommer gå igenom i en annan kategori). Multiplayer är både lokalt och online med vänner samt ett rankat läge kallat Sport Mode, först introducerat i GT Sport. Grid Legends bjuder på ett berättelseläge som tyvärr är alldeles för kort. Det finns dock ett annat karriärläge som är mycket längre där du kan hoppa in mitt i en väns race om de för närvarande spelar. Det finns event, utmaningar, snabbrace och multiplayer. Mycket att välja mellan, men att det finns över 300 bilar mer fäller till slut avgörandet. [Vinnare: Gran Turismo 7]
[3] Grafik
Det är svårt att hävda att Gran Turismo 7 inte ser bra ut. På Playstation 5 ser det riktigt vackert ut. De lyckas dessutom mycket bättre med vädereffekterna än i Grid Legends. Där ser vissa delar bra ut, som snön som ligger på sidan av vägen eller regnet när det faller. Men när det väl är på banan är det som att det helt glöms bort. Inga pölar stänker eller ens lämnar några spår efter att ha körts igenom. Snön faller så fattigt att du inte ens behöver fundera på att ta fram skyffeln. Det Grid Legends gör som bäst utseendemässigt är de olika stadsbanorna. Allt från London till Paris till San Francisco är ljuvligt återskapat och ger en hög igenkänningsfaktor. Men Gran Turismo får också till nästan allt när det gäller banorna. Och när det gäller allt annat, som bilarna är det inget snack om att Gran Turismo är bättre. Avsaknaden av visuella skador på bilarna är dock en besvikelse. [Vinnare: Gran Turismo 7]
[4] Karriär/Berättelseläge
Hela inriktningen med Gran Turismo 7 är kärleken till bilar och motorsport. Detta syns också i kampanjläget som är runt 20 timmar långt. Istället för att ha en full berättelse satsas det istället på att öka din bilsamling. Detta kan göras genom att fylla upp så kallade Menu Books. Dessa 39 klaras av genom olika samlingar eller att vinna tävlingar. På Cafét kan du sedan läsa vidare om bilarna du samlat och lära dig om varje bils historia. Du börjar med en liten simpel bil och jobbar dig sedan uppåt. Det är vad Gran Turismos kampanjläge alltid varit och det är ju dumt att ändra på något som fungerar. Det kan möjligtvis vara lite enformigt, men Gran Turismos inriktning på ett lugnare berättelseläge där fokus ligger på bilkärlek är inte alls fel.
Grid Legends väljer däremot att göra precis tvärtom. Här bombarderas vi med klassiskt berättelseläge. Det är rivalitet, olyckor, folk som tycker illa om andra, lagkamrater som inte är imponerade med mer. Hela berättelsen utspelas som en dokumentär där vi går tillbaka i tiden från en stor krasch. Det hela är väldigt snyggt gjort där riktiga skådespelare används istället för datorgjorda karaktärer. Codemasters lyckades riktigt bra med berättelsen i F1 2021, men här funkar det inte alls. Den är så intetsägande och det är svårt att komma ihåg stora delar av den. Vilket är en bemärkelse eftersom storyn bara är lite över fem timmar lång. [Vinnare: Gran Turismo 7]
[5] Multiplayer
Vi har gått in och petat lite grann på det, men låt oss titta lite mer på multiplayer. För bilspel är ju faktiskt roligast att köra mot andra, oavsett om det är vänner, ovänner eller helt okända. Medan Gran Turismo 7 tar det säkra före det osäkra med gamla hederligt upplägg med mulitplayer lokalt och online samt ett rankat läge väljer Grid Legends att dela upp det i många små bitar. Trots att det finns olika upplägg, Grid Legends har till exempel fler små utmaningar och event, är den största skillnaden möjligheten att hoppa in mitt i ett race och hjälpa eller stjälpa din kompis. "Hop-in"-funktionen i Grid Legends låter dig nämligen ta över en slumpmässig datorstyrd förare i ett lopp som din kompis kör i karriärläget. Ett väldigt roligt tillägg lär sägas. [Vinnare: Grid Legends]
VINNARE: Gran Turismo 7
När spelen ställs ansikte mot ansikte, motorhuv mot motorhuv är vinnaren rätt tydlig. Grid Legends har många bra grunder, men är inte tillräckligt bra överlag för att kunna hota Gran Turismo 7.