nyheter
Yakuza 6: The Song of Life

GRTV videorecenserar Yakuza 6: The Song of Life

Vi skriver ju recensioner på så gott som alla spel som når butikshyllorna. Det har vi ju faktiskt gjort sedan september 2002. Text är roligt, och tränar hjärnan lite samtidigt som du som läser, får ta del av god komik eller/och informativa köpråd (eller varningar). Men ibland vill man inte läsa, utan kika på en video istället. Höra två danskar prata engelska, om ett spel som man är intresserad av att införskaffa. Och då är ju våra videorecensioner via Gamereactor TV en bra grej. I den senaste av dem delar vi ut betyg på nysläppta Yakuza 6: The Song of Life.

Här kan du även läsa Adams stora recension: Länk
"Precis som alla gangstersagor så är ens förflutna inte alltid det lättaste att lägga bakom sig. Under de tre åren Kiryu spenderar bakom galler så försvinner hans adoptivdotter Haruka, före detta japansk idolsångerska, och spåren leder vår ångerfulla protagonist tillbaka till Tokyo och vidare i jakten på vad som hänt medan han varit borta. Detta låter som en brutalt ointressant kliché och jag var under spelets lite väl utdragna introduktion väldigt orolig för att Yakuza 6: The Song of Life skulle vara en tragiskt överflödig uppföljare, likt de actionserier från 80- och 90-talet vars förmåga att aldrig ta slut oftast ledde till ett sorgligt skakande på huvudet för publiken. Jag är glad över att jag kunde bli gravt motbevisad. Det betyder såklart inte att spelet saknar sina klyschor och många av spelets dialoger är såklart märkligt svävande och överdramatiska som japanska titlar har en tendens att vara. Men detta balanserar serien upp med hinkvis av stil och självsäkerhet. För Yakuzas värld är proppad med personlighet och starka personligheter. Kiryu själv är en nästan skrattretande stoisk person och oerhört gammaldags i sitt tänk och agerande, men han har fortfarande extra dimensioner under sin gangstersparkande yta som i kontakt med andra verkligen får honom, samt spelet i sig, att skina starkt."