Killzone-spelen skapades sannolikt som ett slags svar på Microsofts då så extremt framgångsrika Halo-titlar. I synnerhet Killzone 2 blev väldigt hyllat och cementerade Guerrilla Games som trollkarlar på det här med grafik. Men spelen sålde aldrig särskilt bra, och efter Killzone: Shadow Fall för elva år sedan lades den ned.
Det var ofta Sony-praxis fram till och med Playstation 4 att en utvecklare gjorde en spelserie som sedan mer eller mindre övergavs när generationen tog slut. Som ett resultat har Sony massor av spelserier där de flesta titlar finns till en enda konsol (möjligen med något enstaka undantag till andra Playstation-format, alternativt någon uppdaterad version med bättre grafik.) Killzone kan väl egentligen inte anses vara ett sådant spel, men det släpptes ändå fem spel under bara nio års tid, för att därefter pensioneras.
Sedan dessa har Guerrilla istället blivit synonyma med Horizon-serien, vars första del (Horizon: Zero Dawn) står sig som ett av de bäst designade spelen jag vet samt bjöd på en huvudkaraktär som jag tycker bidrog till en hel del fräschör i spelvärlden. Det var förvisso inte världens bästa spel, men en stark åtta hade jag nog gett det, och i kombination med den ursinnigt läckra världen och de ännu häftigare fienderna (som verkligen värmer ett gammalt Zoids-hjärta) blev det en praktsuccé.
Detta betyder i branschen nästan per automatik uppföljare, och fem år senare kom Horizon: Forbidden West. Det anlände dock mitt i den era där Sony bestämt sig för att live service var framtiden, med ett tydligt fokus på att bättre exploatera sina största varumärken. Följaktligen utannonserades samma år, 2022, att Horizon skulle bli TV-serie. Dessutom utannonserades VR-spelet Horizon: Call of the Mountain.
I samma veva började det ryktas om att Horizon: Zero Dawn skulle vara nästa spel att få remaster-behandlingen av Sony, och när jag kollar kommentarerna i vår nyhet om detta är samtliga negativa. Spelet var för nytt för en remaster och så snyggt att det inte behövdes, var konsensus. Idag vet vi att uppgifterna stämde, och Horizon: Zero Dawn Remastered utannonserades i år och har nu släppts - och tidigare i år kom även en uppdaterad version av Horizon: Forbidden West till PC. För att toppa detta utannonserades även Lego Horizon Adventures i år vilket också släpptes nyligen. Dessutom vet vi att det är en live service-version av Horizon på väg som enligt rykten ska lanseras nästa år, samt att det även arbetas på ett nytt äventyr med Aloy.
Och de senaste månaderna har vi kunnat märka ett tydligt skifte i hur ni (och andra på spelforum samt på sociala medier) talar om Horizon. Efter att ha varit en hyllad serie med sin unika värld och två riktigt fina huvudspel, har tonläget hårdnat. Horizon: Call of the Mountain blev ingen stor succé och fick lägre betyg än tidigare delar, remastern som lanserades nyligen upplevdes onödig samt att många menade att Sony agerade både oschysst och girigt i hur de försökte få sina användare att betala dyrt för det genom att sluta sälja det billigare originalet.
Sedan har vi Lego Horizon Adventures som har direkt katastrofala Steam-siffror och ganska mediokra betyg. Fansen verkar helt enkelt absolut inte vara intresserade av det, och jag undrar om inte Sony lyckats visa hur man effektivt kan punktera ett varumärke genom överexploatering. Det här är inget unikt för Sonys del utan något vi sett flera gånger förr, fansen tål bara så mycket, och projekten måste hålla måttet.
Nu har jag såklart ingen aning om hur bra det kommande live service-spelet blir, men risken är överhängande att det blir ett ganska kostsamt äventyr för Sonys del, för det är helt enkelt inte något fansen efterfrågat. Att det ska bli ett nytt Concord känns uteslutet, men live service är ändå en speltyp som kräver väldigt många spelare som kontinuerligt lirar och köper saker - vilket är den diametrala motsatsen till var Horizon-serien stått för. Kort sagt verkar det finnas risk att folk helt enkelt står över, något som visar risken med att arbeta på det sätt spelvärlden fungerar just nu.
Titta bara på Ubisoft som i princip blivit en Assassin's Creed-fabrik, och dragits med kraftigt sjunkande börsvärde en längre tid. Nu snackas det ofta om något slags uppköp och skulle Assassin's Creed-serien börja dala, vågar jag påstå att hela företaget är i gungning. De har helt enkelt lagt alla ägg i en korg.
Jag har tidigare skrivit om hur spelvärlden skulle behöva lansera nya stora varumärken igen, men mycket talar tyvärr för att utvecklingen går åt andra hållet där det blir allt mindre av detta. Istället för nya serier, blir det spinoffs på kända varumärken, och resultatet riskerar därmed bli att spelarna tröttnar på en tidigare älskad serie, detta utan att det finns något som är redo att ersätta det som nötts ut.
För tio-femton år sedan klagades det ofta på mjölkning i Gamereactors kommentarsfält, och det under en era då det mjölkades betydligt mindre än idag, då så många spel ingår i franchises och kontinuerligt gers ut i den ena uppdaterade utgåvan efter den andra (är det inte remasters, så är det PC-versioner eller ny konsolhårdvara). Om det med live service-spelet nästa år visar sig att Horizon är färdigmjölkat har Sony ingen annan att skylla på än sig själv, och jag hoppas övriga spelvärlden håller ett vakande öga på detta - för mjölkkor måste tids nog ersättas, och då är det viktigt att det faktiskt finns något att ersätta med.