Svenska
Gamereactor
artiklar
Hunted: The Demon's Forge

Hunted: The Demon's Forge

Bethesdas nästa spel heter Hunted: The Demon's Forge och ska enligt utvecklarna låna mycket från dungeon crawler-genren. Vår första titt i London vittnar dock om en annan typ av spel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Bethesda bjöd in oss till London i februari för att ge oss en exklusiv titt på ett hemligt projekt som har varit under utveckling i 2,5 år. Spelet heter Hunted: Demon's Forge. Om namnet på utvecklaren inXile Entertainment, inte säger dig något, då kanske Brian Fargo och hans tidigare projekt Fallout och Baldur's Gate få en klocka att ringa.

Hunted: The Demon's Forge

Ett lättklädd alv-kvinna står lutad mot en låg mur. Med jämna mellanrum reser hon sig och låter pilar flyga från sin båge. Det är något bekant med platsen - man väntar sig nästan att en muskelknutte ska hoppa in från sidan med en motorsåg fastmonterat i sitt maskingevär. Vi är dock långt från motorsågsmassakrer i nyligen utannonserade Hunted: The Demon's Forge: Detta är mer ett spel där onda trollkarlar och magiska ringar får mest plats.

"Vi undrade varför ingen har gjort något nytt med dungeon-crawling-genren sedan dess glansdagar och spel som Wizardry och Might and Magic. Med Hunted ska vi göra den relevant igen", berättar Matthew Findley från inXile, inför en samlad skara journalister som har rest till London för att få en skymt av Hunted: The Demon's Forge.

Detta är en annons:
Hunted: The Demon's Forge

Spelet som inXile visar oss har dock inte mycket gemensamt med de nu dammiga titlarna Wizardry och Might and Magic. Detta speleas nämligen i tredje person. Spelet är även från grunden utvecklat för att spela med vänner över Internet och man har uttryckligen valt bort split-screen.

Som antingen alv-kvinnan Ilara eller den mänsklig krigaren Thaddick, ska vi skjuta och slå oss genom en fantasivärld som inte är långt från Tolkiens. Huvudpersonerna har sina respektive styrkor och svagheter; Ilara är bäst med båge och Thaddick föredrar ett svärd. Tanken är att man ska samarbeta och utnyttja varandras starka sidor. Thaddick går lös på allt som rör sig med sitt svärd och bryter näsor med välplacerade slag när monstren kommer för nära. Under tiden håller sig Ilara i bakgrunden, och garanterar med välplanerade skott att Thaddick inte drunknar i fiendehorder.

Ilara hoppar också från vägg till vägg, och en ikon på skärmen visar när man kan gömma sig bakom en bit vägg. Dessutom förstärks parets förmågor genom magi, i ett flergrenat system där du kan specialisera dig och få bättre trollformler och förmågor genom att välja speciella kristaller. Utvecklarna visade oss ett exempel på användning av magi, där Thaddick använde telekinesi för att få en orch att sväva i luften, vilket gav Ilara chansen att använda bågen mot den försvarslöse fienden.

Detta är en annons:
Hunted: The Demon's Forge

Vissa magier kommer också att kunna användas på din partner. En magi som normalt skapar en eldstorm som fienderna brinner i kan tillämpas på Thaddick, som då går bärsärk med ett glödande svärd, i ett hav av lågor. Allt detta serveras med ett gränssnitt som är förvånansvärt spartanskt, när man tänker på att spelet är tänkt att vara en vidareutveckling av dungeon crawl-genren.

När monstren träffas, dyker inga små siffror upp för att visa hur mycket skada du gör med ditt vapen, och det finns heller inga siffror som visar erfarenheten det givit att dräpa monster. Utvecklarna har ansträngt sig för att ta bort siffror och annat du förknippar med genrer som rollspel. Kanske är det ett beslut inXile har tagit för att göra spelet mer tillgängligt, och det sätter verkligen mer fokus på striderna och de två kämparna.

Hunted handlar dock inte bara om att döda monster. Enligt Matteus Findley kommer spelet att ha lika mycket fokus på att undersöka spännande områden tillsammans med en partner. Det var dock inte något vi såg mycket av i demoversionen. Vid ett tillfälle sprang dock de två huvudpersonerna in i en återvändsgränd i en grotta där ett stenansikte tonade upp på väggen. Det kom till liv som väntat, och gav kryptiska ledtrådar till hur spelarna kan avancera genom att skjuta den i ögat. Därefter fortsatte slakten av monstren.

Hunted: The Demon's Forge

Något jag lade märke till var att två huvudpersonerna pratade mycket. Paret kommenterade ständigt omgivningen, monster och varandra - ofta med en humoristisk underton inte olik den hos Uncharteds protagonister. Vid ett tillfälle flaxade ett gigantiskt flygande öga förbi, varpå Thaddick frågade: "Tror du att det såg oss?" Ilaras svar: "Det är ett stort öga - vad tror du själv?"

Även om utvecklarna insisterar på att de är djupt inspirerade av dungeon crawler-genren, såg jag inte mycket av det i Hunted: The Demon's Forge. Det är grafiskt och tempofyllt, och en sak som att spelet filmiskt zoomar in på en pil som i en kaskad av blod träffar en orch i ögat, är inget jag normalt förknippar med begreppet "dungeon crawl".

Den stora frågan vi måste få svar är hur spelkänslan är; handkontrollerna var i händerna på utvecklarna denna gång. Känns det tillfredsställande när Thaddick delar en orch i två? Och blir du inte trött i längden av att behöva stå vid sidan om och skjuta pilar som Ilara?

Hunted: The Demon's Forge

Mot slutet av visningen fick vi se en glimt av en skyskrape-stor orch, som vandrade omkring i bakgrunden. Jag antar att denna lirare kommer att dyka upp i en kraftmätning senare i spelet, men det kan också bara vara inXile som ville ge perspektiv till stora och atmosfäriska områden.

Spelet ser ut att ha många spännande element, och de ca 2,5 år som det har varit under utveckling, har gett ett lovande första intryck. Men om Hunted: The Demon's Forge blir en gigant, eller bara ännu en deltagare i en genre med hård konkurrens, kan vi bara svara på när vi fått handkontrollen i näven.

Översättning: Jonas Elfving

Hunted: The Demon's Forge
Hunted: The Demon's Forge

Relaterade texter

Hunted: The Demon's ForgeScore

Hunted: The Demon's Forge

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Inxile Entertainments upphaussade fantasy-slasher är här och det är årets hittills fetaste besvikelse enligt Petter Hegevall...

Hunted: The Demon's Forge

Hunted: The Demon's Forge

ARTIKEL. Skrivet av Lasse Borg (Gamereactor DK)

Bethesdas nästa spel heter Hunted: The Demon's Forge och ska enligt utvecklarna låna mycket från dungeon crawler-genren. Vår första titt i London vittnar dock om en annan typ av spel



Loading next content