
De senaste två månaderna för Call of Duty i allmänhet och Warzone i synnerhet har inte varit muntra. Det har vi alla konstaterat och även om det bevisligen finns gott om spelare som inte känner att de växande problemen med servrar och fuskare stör deras regelbundna jagande av battle royale-vinster så pass mycket att de avser att sluta spela, har mången gamer flytt Treyarchs titel som utmålats som en regelrätt förstörelse av det Call of Duty: Warzone som erbjöds innan den 14:e november 2024. Jag har ju skrivit spaltmeter om detta och är såklart medveten om att det just nu inte behövs en till krönika om hur dåligt saker och ting fungerar. De har jag redan skrivit. Du har med lite tur redan läst dem. Istället har jag nedan skrivit en text om alla de saker som jag hoppas kommer att förbättras vilket för egen del skulle kunna vända den nuvarande negativa trend som Call of Duty befinner sig i och startar därmed en ny artikelserie här på siten som heter I en perfekt (spel)värld.
• Servrarna
Call of Duty dras idag med ordentligt dryga serverproblem och att Activision hyr de den enligt flertalet källor inom branschen billigaste serverparken från Demonware som körs med en tickrate på kriminellt låga 10-20Hz, är såklart något som jag anser måste förändras, förbättras. I en perfekt värld har Treyarch, Infinity Ward, Sledgehammer samt Raven Software såklart sett problemen hopa sig och inser att de måste agera, här. Inte minst när deras största konkurrenter alla kör servrar med 40-60Hz tickrate och därmed erbjuder en upplevelse långt bättre sett till förhållandet mellan "time to kill" och "time to death". Med tanke på vilka enorma summor som Call of Duty (i stort) idag genererar och vilket enormt uppsving det skulle bli om Activision ändrade synsätt sett till servrarna för framförallt Warzone, hoppas jag på stora förändringar här redan under 2025. Jag vill se 60Hz-servrar och tio gånger så mycket utrymme på servrarna. Jag vill se att Warzone förbättras med en map-väljare likt i PUBG: Battlegrounds där vi spelare inte tvingas spela ett spelläge på en karta för att Activision inte vill betala för mer utrymme, utan fläskar på med allt de har. Jag vill kunna spela ett Warzone där TTK och TTD stämmer till 99% och där vi själva får välja mellan solos, duos, trios eller quads på samtliga kartor. Verdansk, Caldera, Al-Mazra, Urzikstan, Ashika Island, Vondel, Fortune's Keep och Rebirth Island ska alla vara valbara i alla olika konstellationer och jag hoppas även att man har den goda smaken att utöka så att det går att spela trupper om sex spelare, på alla kartor.
• Fuskproblemen
Mängden onlinefuskare i primärt Call of Duty: Warzone är det absolut värsta jag sett i hela mitt liv. Problemen har alltid funnits där och antifusk-systemet Ricochet har sedan det introducerades alltid varit värdelöst men den mängd spelare som idag använder sig av fusk när de spelar Warzone - går utanpå allt. Det har ju till och med gått så långt så att fuskare i snudd-på varenda lobby jag besöker sänker hela matcher med sitt hackande och om Warzone ska kunna återhämta sig måste detta såklart åtgärdas, före allt annat. Till och med före de budgetdoftande servrarna och dess uselt låga tickrate. Activision måste ta krafttag här. Ta i från tårna, även om det såklart kommer innebära att spelarantalet dyker ytterligare när tusentals fuskare börjar stängas av. Men det måste ske. I en perfekt värld köper Activision in riktig kompetens här snarare än att förlita sig på aningslösa AI-system och automatiserat trams och gör riktig skillnad i ett spel som raserats av allt fusk. Det måste även styras om så att konsolspelare kan stänga av PC-crossplay och endast köra Playstation mot Xbox, precis som i Marvel Rivals eller Battlefield.
• Omnimovement
Tanken var såklart god och i singleplayerdelen av Black Ops 6 var det väl åtminstone bitvis roligt att kunna kasta sig åt alla möjliga riktningar. I multiplayer och framförallt i Warzone känns det på förhand haussade Omnimovement bara som rent "clutter" dock, något som inte behövs och något som står den mer strömlinjeformat avskalade upplevelse som jag hoppas att framförallt Warzone i framtiden kan erbjuda, igen. I en perfekt spelvärld lägger Call of Duty: Warzone något mindre fokus på "movement" eftersom spelet redan under Modern Warfare III-uppdateringen tillät mer rörelser och evade-taktiker rent mekaniskt än 99,9% av alla andra förstapersonsupplevelser på marknaden och det behövs verkligen inte mer. För mig känns Omnimovement som ett sätt att förkläda en problemtyngd produkt med en gimmicklösning för att ha något "nytt" att prata om på förhand, detta snarare än att verkligen slipa på de grunder som allting faktiskt baseras på.
• Ljudet
Direction sound-problemen har varit påtagliga i Warzone framförallt sedan 2022 års release av Warzone 2 och sedan dess har ju primärt Raven Software jobbat stenhårt på att förbättra det. Under långa perioder var det snudd-på omöjligt att höra varifrån motspelare närmade sig vilket skapade drösvis med frustration i ett spel där man bara har en chans innan man åker tillbaka till lobbyn, och under september-oktober 2024 hade Raven äntligen fått ordning på de främsta irritationsmomenten och skapat en ljudbild som faktiskt fungerade bättre än någonsin i Warzone. Allt detta raserades den 14:e november då Treyarch backade bandet och lyfte in sitt eget ljudsystem som varit förlegat i flertalet år och sabbade Ravens hårda arbete på ett sätt som på flera sätt än ett kändes fullständigt absurt. I en perfekt spelvärld backar Raven bandet här och återgår till det som fungerade och förbättrar det ytterligare. Ett Battle royale där så mycket står på spel i varje match och där TTK:n är så otroligt kort som den är i Warzone krävs det ju såklart att ljudet fungerar mycket bättre än vad det idag gör och jag hoppas att det kommer att genomföras. Jag hoppas också att Activision plockar bort tredjepartskomponenten för 20 dollar som ger bättre "directional sound" eftersom den känns bisarr och girig. Det räcker med att spela Marvel Rivals eller Delta Force för att inse hur mycket ljud i ett mutiplayer-actionspel kan och bör vara idag, 2025.
• Mer fokus på krig, mindre trams
Allting behöver såklart inte vara gravallvarligt och framförallt inte Call of Duty. Jag har exempelvis haft roligt under framförallt 2023 när jag spelat som en krigsklädd duva (gömd bakom en feg Riot Shield) men Warzone har ju verkligen ballat ut det sista året gällande det koncentrerade trams som Activision stoppar in. Mycket av detta förmodar jag har att göra med streamers som i månader gnällde över att Warzone 2 under hösten 2022 kändes för "seriöst" och "trist" vilket fick utvecklarna att börja panikfylla spelet med weed-rökande sengångare, Nicki Minaj, Snoop Dogg och rosa kaniner. Det ballade ur. Det blev alldeles för mycket och känslan av att Activision inte riktigt kunde besluta sig för om de ville vara "Call of Duty rakt igenom" eller färga sitt onlinespel med Fortnite-känsla, var ständigt närvarande. I en perfekt värld återgår Warzone till att vara ett krig. Ett actionfyllt, stenhårt krig där samtliga operatörer ser ut som soldater, på ett eller annat sätt. Bort med guldförgyllda skelett, Groot-liknande träd med neonkronor, bort med rosa kaniner, Nicki Minaj, Snoop Dogg, Kevin Durant, Messi och allt där i mellan.
Vilka förbättringar vill du se i en perfekt (spel)värld?