Att Henry Walton Jones Jr samlade antika reliker bland uråldriga ruiner i det nya speletIndiana Jones and the Great Circle var något som alla Indy-fans tog för givet. Vad vi inte visste förrän den hyllade titeln kom ut häromdagen var att detta collect-a-thon-koncept skulle bli ett återkommande uppdrag i alla huvudkapitlen. Precis som med medicinflaskorna iA Remedy for All eller de underjordiska slagsmålsklubbarna (och till och med de missöden somSavage och Sidney uppstod), skaDiscovery "The Riddles of the Ancients" fortsätta i Gizeh-kapitlet, med fler reliker som ska återvinnas.
Vi delade först med oss av en guide till de 10 relikerna i Vatikanen, men i Egyptens ruiner, inte överraskande med så mycket utgrävningar, nazisternas konfiskering och naturligtvis underverk som pyramiderna eller sfinxen, finns det totalt 15 antika reliker.
"Ett märkligt handsnidad stenföremål med förhistoriskt ursprung".
För att göra det till en del av aish baladi att hitta dem och återlämna dem till ett museum, listar vi i den här guiden alla platser för Gizehs antika reliker.
Först rekommenderar vi att du tar en titt på guiden till samma uppdrag i Vatikanen, eftersom den, förutom steg-för-steg-instruktioner för varje relik, också fungerar som en introduktion till uppdragstyperna och beskriver de speciella egenskaperna hos denna samling.
Den Discovery av "Riddles of the Ancients"-uppdraget i Gizeh följer samma stil som den tidigare i Holy See, dvs. den placerar reliker på platser som du måste besöka, antingen genom huvuduppdraget (The Idol of Ra ) eller genom ett av sidouppdragen (Fieldworks, Discoveries och Mysteries ) utspridda runt de nazistiska utgrävningarna som drevs av Viktor Gantz och Emmerich Voss. Men kartans mer öppna värld, utan gränder och interiörer som främst fokuserar på ruinerna, är vissa reliker ganska knepiga att hitta eller, med andra ord, lätta att förbise.
För att hitta alla forntida reliker i Egypten är det möjligt att följa tre vägar. Du kan utforska så mycket du vill, följ vår steg-för-steg-guide med alla platser och förklaringar till vad du ska göra... Eller följ anvisningarna på Gizeh Relics Guide Map, som visar var varje relik finns på kartan och även i höjd. Till skillnad från Vatikanen kommer du att se att det finns flera som inte är underjordiska, utan förvaras i tält och byggnader, och det finns till och med en skyhög plats.
För att få häftet måste du närma dig tältet ovanför mitten av kartan i riktning mot vägen och nazistlägret, som är obebott men vaktas av tre hundar. Se var fornlämning 4 finns i den här guiden för ytterligare referens.
"Esoterisk forskningstidskrift som visar var de olika förfädernas reliker av Gizeh kan hittas".
Vid det här laget kanske du inte vet detta, men det finns ett sätt att hantera hundarna, som tydligen inte har fått nog av vad som ser ut som resterna av en get. Det är inte genom att skjuta dem (så skrämmande!), men här drar Indiana Jones and the Great Circle av en annan Dishonored. Vad bär Indy på som kan användas för att tämja odjuren? Effektivt, piska dem från ett säkert avstånd och de tre schäfrarna kommer att tämjas med svansen mellan benen. Du kan gå och hämta dokumentet nu.
Du utforskar väktarnas helgedom på jakt efter ledtrådar om avguden Ra. Innan du når ditt mål med Gina Lombardi, titta på det här lilla hörnet av kartan i den bifogade bilden. Det är väldigt enkelt, men det är så mörkt att du inte ens kan se det, som tur är har du redan fått tändaren i byn Gizeh!
Du har redan löst spegelpusslet och Gina har redan suttit på tronen, så du har också stött på de älskade skorpionerna och letar efter en väg ut. Du hittar lätt reliken under några fresker. Den exakta platsen är också bifogad på bilden.
Du har pratat med Omar och utforskar utgrävningen bredvid hans tält och letar efter Secrets of the Queen Mother. Ditt mål är att få hissen att fungera genom att koppla om strömmen till de blå och röda ledningarna, men om du faller ner där det är markerat på kartan i den bifogade bilden hittar du din relik.
Indy: "Jag måste studera de här föremålen bättre".
Det finns ett mycket zeldiskt pussel i en lättillgänglig ruin i mitten av kartan, som markerats på bilden. Det är lätt att ta sig in, nära tältet med tre vakthundar.
När du väl är inne måste du samla in en serie av egyptiska baldakinburkar och samla in dem för att öppna den sista kammaren i graven, där du hittar en sarkofag omgiven av piedestaler och illustrativa fresker. Varje baldakinvas har en annan form och det kommer inte att vara svårt att matcha dem genom eliminering.
Det du kanske missar är den sista vasen, men om du märkte var du föll på vägen in kommer du att se en trubbig hammare i spillrorna, förutom den första vasen. Gör samma sak som med glasögonen: kasta det som om det vore OS och ta dig sedan över gropen med din piska för att slå ner den försvagade väggen längst ner.
När du öppnar sarkofagen hittar du din antika relik och för att lösa pusslet med Seat of Eternity får du 225 Adventure Points.
Du kanske har plockat upp den här mycket tidigare... eller lämnat den bakom sig. Du kan se på den bifogade kartan att dess plats är ganska tydlig, men det svåra är att nå den, främst för att du inte kan se ett jävla sak. Som referens kan du ta den grunda vallgraven som du måste korsa för att undvika att bli stucken av skorpioner och titta till vänster (se bild). Därifrån kan du klättra upp på avsatsen för att fortsätta lite till höger. Klättra upp, hämta reliken och lås upp grinden som hindrade dig från att komma in från övervåningen.
Du kan också få den här när som helst. Ta en titt på den första bilden, där vi markerar den exakta platsen på kartan och stugan i fråga. Du kan vanligtvis plundra den här hyddan från insidan, men du kommer att se att det finns en låst dörr. Att komma in i rummet är den enklaste saken i världen, eftersom du bara behöver ta dig ut och smyga in genom fönstret, men sedan blir pusslet intressant.
Nyckeln finns i fältanteckningen "Numerals Basics", där egyptologiprofessorn Hermann Hintze förklarar hur de forntida egyptierna skrev tal med hjälp av hieroglyfer. Det roliga är att du dechiffrerar koden genom att matcha symbolerna, men om du fastnar är numret 3262. Lägg den i lådan så får du reliken och 50 mynt.
För den här rekommenderar vi starkt att du bär Nazi Wehrmacht-kostymen som förklarats ovan, och även att du redan har rensat den legendariska scenen med Gina, Voss och Gantz. Som du kan se på bilden väntar den här reliken på dig precis ovanför Voss kontor, men du kan inte ta dig upp dit från det rummet. Vad du behöver göra är att lämna byggnaden, möta dess flagga och hakkorsdekorerade fasad och klättra upp för lådorna, ställningarna och kranen. Eftersom det är jul hittar du reliken i halmen på vinden.
Den här kan inte riktigt undkomma dig när du gör huvuduppdraget "The Sanctuary of the Guardians" och utforskar sfinxplatsen i början av din egyptiska resa. Faktum är att du kan få den precis före den första i den här guiden, så du kan kalla den "relik noll".
Titta på den bifogade skärmdumpen, men kom ihåg att vi är under jord: det är precis innan du drar i kedjan för att öppna stenmuren som leder till utgångstrappan. Du kan inte missa det för så fort du drar i kedjan dyker en nazist upp som går mot dig och du måste bli av med honom snabbt...
Indy: "Vem gjorde det här?"
En annan kan du plocka upp på din väg genom huvuduppdraget, särskilt när du först smyger in i nazisternas läger med Gina, på väg mot Voss kontor. Om inte, kom tillbaka senare i förklädnad. Vi berättade för dig att du inte kommer att få kostymen i tvättstugan den här gången, men du kommer att få reliken i ett lösenordsskyddat kassaskåp. I det stora rummet, där nazisterna använder sin utgrävningsstrategi på en gigantisk bordsskiva, hittar du koden på en lapp på skrivbordet utanför. Det är 40926.
En annan som är lätt som en plätt. Gå runt sfinxen och in i utgrävningen på baksidan av den, som leder till ett enkelt underjordiskt rum. Reliken står vid foten av en staty, i en fördjupning inbäddad i väggen.
Kommer du ihåg hur mycket vi sa att det finns repetitiva uppdragsstrukturer i de olika kapitlen? Vi har pratat om de uråldriga gåtorna som tas upp i den här guiden, medicinflaskorna, de hemliga striderna och till och med Savage och Sidney. Tja, precis som Antonius inskriptioner i Vatikanen kan de Stele-fragment du samlar i Gizeh också ge dig en antik relik om du går utöver de absolut nödvändiga och, som de säger i Pokémon, fångar dem alla.
Det kommer att komma en punkt i äventyret där du börjar leverera stelarna till en budbärare som smugglar skatter åt Nawal, med målet att få dem till ett museum. Närmare bestämt den i Kairo. När du har lämnat dem alla i lådan kommer han att ge dig en gammal relik.
De fyra återstående relikerna kan hittas i den gamla grottkartan 2, under den pyramiden i Khafre, efter att ha löst det antika talesättet i resonanskammaren.
"Ge akt på Herrens ed
Skydda hemligheten med namnet".
När du går djupare in i dess djup kommer du att börja ta bilder av några tusenåriga fresker skrivna på adamiska, långt före Egypten. Titta på den på bilden, sväng vänster och ta ett stort språng för att få fram reliken. Det ser ut som att du inte kommer att kunna komma tillbaka från ett annat hopp eftersom det är för långt och för högt, men tro oss du kan.
Det här är enkelt, men du kanske blir förvirrad av det spännande nya spegelpusslet, The Three-Eyed Gate. Innan du kavlar upp dina nazistärmar för att slutföra den, gå in i det första rummet på vänster sida och använd facklan för att hitta reliken.
På samma sätt kanske du vill kringgå den kollapsade bron i slutet av det här avsnittet och korsa den antika avgrunden, men innan du går måste du samla runt den inte en, utan två antika reliker. För att få den första, ta skelettet av en upptäcktsresande som referens (Indy nämner att han förmodligen var en lycksökare) och sväng mot bron. På höger sida ser du ett knepigt piskhopp, och på andra sidan väntar reliken på dig.
Eller så kunde vi också ha kallat det...
Fram till denna punkt har både Indy och du som spelare undrat vad de uråldriga relikerna i Indiana Jones and the Great Circle är till för. I just detta ögonblick får du reda på varför, men ännu inte varför. Det vill säga, vi vet redan vad de är till för, men de har ännu inte förklarat var dessa uråldriga instrument, årtusenden äldre än pyramiderna själva, kommer ifrån, vilka deAncients är och hur de relaterar till historien och deGreat Circle.
Om du går ner och utforskar ruinerna vid foten av den fallna bron innan du korsar den kommer du att se två dörrar med tusenåriga symboler, precis som de du har sett över hela den gamla kartan över grottorna. Framför ytterdörren tar det här spelet en anteckning från den briljanta The Witness och presenterar dig med ett annat pussel, utan att ge dig för mycket av en ledtråd. Varken Indy kommer att kommentera spelet, kameran kommer att ge dig några ledtrådar, och din dagbok kommer inte heller att hålla nyckeln.
Låt oss ta det steg för steg:
Med dessa tre tips kommer du att få det rätt första gången. Dessutom, om du har gjort din hemläxa med oss, har du redan 10 reliker från Vatikanen och 14 från Gizeh. Vi kommer inte att förstöra det för dig, men kom ihåg att du kan behöva samla dem alla för en definitiv utmaning av det här slaget...
I vilket fall som helst, om du inte vet hur du ska placera dem, ta en titt på bilden för att se hur vi löste det för att öppna dörren, få den antika reliken 15/15 från Egypten och därför slutföra Riddles of the Ancients questen.
Har du 25 antika reliker och vill ha mer? Oroa dig inte, kom tillbaka till Gamereactor när du har klarat av Himalaya och Shanghai-kapitlen, för vi har också guiden för att hitta alla 24 reliker i Sukhothai och slutligen guiden för att lösa pusslet med 50 reliker.