Svenska
Gamereactor
nyheter

Indie-veteranen Rami Ismail ger tips till små studios om hur de ska pitcha projekt

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Att navigera dagens spelindustri som indieutvecklare är inte alltid så lätt. Små studios får konstant kämpa för att säkra finansiering till sina projekt och många spenderar orimligt mycket tid på pitch-sessioner, där de presenterar sina idéer för potentiella utgivare, vilket tyvärr sällan ger det utslag man hoppats på.

För att få lite insikt i hur man bäst tar sig fram i detta klimat pratade vi med indieprofilen och branschveteranen Rami Ismail under DevGAMM i Gdańsk. Som rådgivare för otaliga utvecklare har han ett tydligt budskap:

"The main thing I try to teach the indies is to move quick. A lot of indies that I meet spend a year and half, two years building their first prototype before they ever show it to another player or a play tester or a publisher. It's so much time lost because it's really hard getting funding right now, the industry is in a tough place and the funding is low."

Hans råd är lika konkret som befriande; slösa inte bort åratal på en prototyp ingen
sett. Istället bör fokus ligga på att snabbt identifiera och utveckla en idé som har potential, snarare än att putsa på detaljer:

"Move fast and don't try too hard. You should care about your game but I see a lot of developers researching every publisher that they pitch to, and I'm just like, go online, find a list of publishers, just pitch to all of them. And then, they'll figure it out. They'll say no if they are not interested, they will see it. And sometimes you get lucky. A publisher that normally you wouldn't believe would publish your game, might be interested. You never know."

Ismail förespråkar alltså en mer direkt approach. Spela ut dina kort snabbt, brett och utan att vara överdrivet taktisk - för i dagens klimat gäller det att synas och våga pröva lyckan.

HQ
Indie-veteranen Rami Ismail ger tips till små studios om hur de ska pitcha projekt
Luftrausers är ett av de spel Ismail varit med och utvecklat.


Loading next content