Oavsett om de skulle vinna eller ej är det så uppenbart att Palworlds utvecklare lånat olika inslag från Pokémon, vilket betyder att de borde anat att Nintendo skulle kunna stämma dem för upphovsrättsintrång. Men det gjorde de inte, de tar dem nu istället till domstol för patentintrång, vilket har fått många att spekulera vad utgångspunkten är.
En berömd och framgångsrik patentjurist i Japan, Kiyoshi Kurihara, tycker dock att detta är vettigt, eftersom han gjort en del efterforskningar och insett att Nintendo har ett mycket starkare fall, ett "killer patent" som handlar om själva handlingen att fånga en Pokémon.
I en intervju hos Yahoo beskriver han detta som extremt direkt, och om ett nytt spel ens kommer i närheten av att visa samma rörelse eller handling som att kasta en Pokéball mot en Pokémon-liknande varelse, kommer spelet nästan automatiskt att göra intrång på patentet:
"It seems like it would be hard to avoid if you want to make a Pokémon-like game, and it's easy to infringe if you're not careful."
Patentet beskrivs på detta sätt i Nintendos patentansökan:
"Aiming a capture item (Poké Ball) at a character placed on the field (Pokémon), releasing the capture item in a direction determined by player input, judgment of whether capturing is successful or not upon contact between the capture item and Pokémon, and changing of the Pokémon's status to "owned by the player" when capturing is successful. In addition, the patent also covers the mechanic of having capture probability displayed to the player, regardless of whether it uses colors, graphics or numbers."
Vad tror du själv om detta?
Tack Automaton