Gamereactor



  •   Svenska

Logga in medlem
ARTIKEL - SPONSRAT INNEHÅLL

"Kaos baby!": Battlefield Studios tar oss med bakom kulisserna på förstörelsen i Battlefield 6

Nästa kapitel i den actionfyllda serien släpps till PC, PS5 och Xbox Series S/X redan den 10 oktober...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Om man ska välja ett ord som definierar Battlefield som serie är "förstörelse" inte långt ifrån sanningen. EA och Battlefield Studios - som består av fyra utvecklare, däribland seriens skapare DICE - har återkommande levererat actionfyllda shooters som skiljer sig från mängden genom sina förstörelsemotorer. Under åren har vi sett detta användas på olika sätt, och snart får vi återigen se det i full kraft när Battlefield 6 gör sin storslagna entré till PC, PS5 och Xbox Series S/X.

Med det efterlängtade spelet som släpps den 10 oktober kanske du undrar hur Battlefield Studios höjer ribban ytterligare med förstörelsen i Battlefield 6. Vi fick möjlighet att prata med utvecklarna bakom spelet för att förstå mer om hur systemet utvecklas och den klassiska formeln förfinas.

HQ

Stefan Wittelsbürger, exekutiv producent hos DICE och Criterion:

"Vi har uppfunnit förstörelsen på nytt i BF6. Vi ville ha något fräscht. En återgång till rötterna som pressar gränserna för vad vår teknik klarar av, samtidigt som vi erbjuder en stark spelupplevelse. Nyckeln var att systematisera och kategorisera ingredienser från tidigare titlar som vi visste att spelarna uppskattade, för att skapa en mer sammanhållen helhet. Vi ville förnya oss och leverera ett systematiskt wow-moment, unikt för Battlefield 6."

Innan Battlefield 6 var det senaste stora kapitlet Battlefield 2042. Många som spelade 2021 års titel undrar nog hur studion nu förfinar och vidareutvecklar de idéerna. Wittelsbürger förklarar:

"Vi började med tydliga grundpelare för vår vision av förstörelsesystemen som vi kände var avgörande. Dessa ledde till en fantastisk och sammanhållen spelupplevelse i Battlefield 6.

Vi hade goda exempel på förstörelse i tidigare delar av serien och kunde bygga vidare på den kunskapen, men i större skala. Vi ville placera oss på exakt rätt plats. I grunden fokuserade vi på mantrat 'Det du ser i en krigshärjad värld ska du förvänta dig att själv kunna göra'. Förstörelse är ett verktyg för att berika spelupplevelsen. Vi vill ha ruiner, inte platta ytor. Ingen match ska vara lik den förra."

Fyra år har gått mellan Battlefield 2042 och Battlefield 6. Vad har hänt bakom kulisserna under den tiden? Wittelsbürger fortsätter:

"Vi arbetade på en mängd olika system i vår Frostbite-motor för att få förstörelsen att kännas levande. Från fysik, till kratrar, till visuella effekter, partiklar och balans i materialskador. Förstörelsen har itererats i motorn i varje del av koden, men när det gäller nya funktioner och balans har tillägget av spillror, mer fokus på skydd och rörelsemöjligheter, samt ökad användning av skadeavtagande från explosioner för att skapa mer kollaterala skador, bidragit till ett mer krigshärjat resultat. Om du känner till dina sprängradier kan du kontrollera förstörelsen mycket bättre. Det sistnämnda är något vi fortsätter att justera, så håll ögonen på patch-listorna, där kan du hitta mer effektiva sätt att riva din omgivning med rätt loadouts!"

Battlefield 6Battlefield 6
Battlefield 6Battlefield 6

Att spränga byggnader och lämna sitt avtryck på kartan är mer än en funktion - det är en "viktig del av din arsenal", som Wittelsbürger uttrycker det. Det är ett sätt att "lämna dina avtryck på banan", men också ett verktyg för att balansera spelet och bryta upp försvarade positioner:

"Förstörelse är en del av din arsenal och smarta spelare använder den taktiskt. Har du hittat ett krypskyttenäste? Placera lite C4 under. Skjut några raketer på byggnaden och se fasaden rasa. Plötsligt är krypskytten exponerad och du har gjort en betydande förändring i spelrummet, tvingat fienden att flytta på sig. Eller riv flera fasader och skapa spillror som kan användas som skydd för infanteri, eller som bakhåll mot inkommande fordon. Kratrar kan tvinga markfordon att väja, kanske rakt in i de minor du placerat? Kreativt spelande belönas, så ge dig ut och experimentera!"

Tekniskt intresserade spelare kan fråga sig hur förstörelsen faktiskt fungerar. På ytan kan det se enkelt ut, men enligt Wittelsbürger handlar det om att "strukturer och objekt har olika delar och tillstånd som förändras vid skada", vilket till slut leder till att de kollapsar. Som han uttrycker det är det "i grunden en förenkling av materialens hållfasthet":

"Vi har uppfunnit förstörelsen på nytt i BF6. Vi ville ha något fräscht. En återgång till rötterna som pressar gränserna för vad vår teknik klarar av, samtidigt som vi erbjuder en stark spelupplevelse."

Det som behålls är att strukturer eller objekt har samma hälsovärde, vilket används som grund för att balansera skade­källorna i Battlefield 6. Utifrån detta "kan vi balansera hur mycket vapen och gadgets - eller annan miljöskada, som rasande fasader - skadar vissa strukturer eller material", som Wittelsbürger beskriver det. Förstörelsen ska kännas autentisk, men i slutändan är Battlefield 6 fortfarande en underhållningsupplevelse och Battlefield Studios har "varit väldigt noga med att se till att vi håller det jordnära, men ändå inom ramen för ett TV-spel".

Och detta är en svår balansgång att bemästra eftersom spelare alltid vill ha mer realistisk förstörelse. Battlefield Studios har hittat den perfekta medelvägen, som de beskriver som "filmlogik klädd i en mer jordnära, rå militärfantasi". I grunden är det en idé där "kärndesign, innehållsskapande och nivådesign samarbetar" för att säkerställa att "slutresultatet av en plats är att spelet fungerar". Samtidigt tas hänsyn till de olika spelarstyrda "kaosfaktorerna", allt det som "skapar de minnesvärda Battlefield-ögonblicken vi alla älskar och värdesätter!"

HQ

Men vad tycker utvecklarna själva är mest tillfredsställande att spränga? Wittelsbürger svarar:

"Byggnadsfasader. Sikta högt på de översta våningarna, se allt rasa, njut av skådespelet - och kanske få en kill eller två! Och helikoptrar som kraschar in i byggnader och skapar faktiskt skydd för infanteriet. Kaos, baby! Battlefield är tillbaka!"

Och på frågan om vi kan vänta oss ikoniska ögonblick som tidigare med fallande skyskrapor och störtande dammar, säger han bara:

"Hah! Det får ni vänta och se! Allt jag kan säga är att det blir grymt!"

Lyckligtvis behöver du inte vänta länge på att få uppleva Battlefield 6 själv, spelet lanseras redan den 10 oktober till PC, PS5 och Xbox Series S/X.

Relaterade texter

Battlefield 6Score

Battlefield 6

RECENSION. Skrivet av Martin Carlsson

Efter inbördeskrig på redaktionen med underrättelser som skiftat damp en av årets tyngsta bunker buster ned i knät. Några väggar eller tak över huvudet existerar inte längre - tillsammans med tvivel. Putsa kängorna och rätta till kragen så kör vi...



Loading next content