Svenska
Gamereactor
artiklar

Kommande uppgraderingar i Racingriggen

Det har blivit dags för att bygga V6.0 av Gamereactors Racingrigg och i denna artikel berättar simnörden Hegevall om vilka uppdateringar som kommer att genomföras...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Först vill jag bara inleda med att tacka för alla visningar och allt intresse för videoföljetongen Racing Dreams som jag kör på tisdagar och fredagar. Den tågar på finfint och har fler tittare än vad någon av oss här på Gamereactor hade trott på förhand. Nu går ju samtliga videos ut i 14 länder vilket såklart gör sitt men ändå, de är väldigt populära och det gör mig glad. Med det avklarat tänkte jag skriva lite om de uppgraderingar vi avser göra i Racingriggen den kommande månaden. Inga stora saker men förbättringar, bara. Såklart.

Kommande uppgraderingar i Racingriggen
Kommande uppgraderingar i RacingriggenKommande uppgraderingar i Racingriggen
Kommande uppgraderingar i Racingriggen
Vi kommer mest troligt inte nyttja den enorma skärmarmen eftersom vi vill fortsätta köra med våra tre LG OLED 55" CX men resten? Absolut.
Detta är en annons:

Simlab / X1-Pro Cockpit (Go!)
Vi ska byta ut vår Modus Ultimate Alu-rigg från Swedish Rig Design mot en styvare, större, stadigare och framförallt mer genomtänkt och specialdesignad X1-Pro från holländska Simlab om ett par veckor och det ser jag verkligen fram emot. För även om SRD-riggen varit bra, är det ju en mycket//mycket billigare och enklare lösning som vi upplevt en del flex i, med tanker på hur mycket motion vi kör, och det ser jag verkligen fram emot att bli kvitt. Verrrrkligen. Jag längtar efter att meka ihop den och se hur golvet ser ut, för ett riktigt bockat, pulverlackat stålgolv har jag efterfrågat länge nu, från flera tillverkare.

Kommande uppgraderingar i Racingriggen
Calvin på Sim 3D har byggt en stor stol-rumble-motor till oss som ska limmas unde rnya stolen. Under rumpan.

Sim 3D / Seat Rumble Kit (Go!)
Calvin på Sim 3D byggde ju vårt fläktsystem och våra pedal-force feedback-motorer (+ styrbox) och de har varit otroligt bra, hela tiden. Strålande prylar. Nu har han även byggt en styrdosa med fyra ingångar samt inbyggd fläkt (bara för oss) och skickat den enskilt största rumble-motorn han byggt, till oss, som vi ska limma under nya Sabelt GT Pad-stolen. Den ska endast ställas in på rumble-strips samt (framförallt) växlingar. Jag vill känna hur växellådan jobbar, i röööööven, som jag gjorde i min Time Attack GT-R (R35) där Dodson-lådan var väldigt distinkt, rå. Det kommer att bli suveränt.

Kommande uppgraderingar i Racingriggen
Vi satsar på ett större fläktsystem med dubbla utblås den här gången.
Detta är en annons:

HSR / High End Fan System V2 (Go!)
När vi för första gången installerade Sim 3D-fläkten för att simulera vinddraget när man kör en open wheel-bil, riktigt snabbt, kändes det på förhand (för egen del) mest bara som trams. För vi kör uteslutande Dirt Rally 2.0 (R5 / WRC2) samt GT1:or och GT3:or i AMS2 och i de bilarna blåser det ju såklart ingenting. Men jag hade fel och idag vet jag att vind simulerat via Simhub är otroligt bra för inlevelsen och känslan av fart. Skit i hur realistiskt eller inte det är, koppla bort den tanken och vinden (som naturligtvis blåser hårdare och hårdare beroende på hur fort du kör) blir en väldigt bra indikator på hur fort det går, och det gör som sagt massor för känslan.

Kommande uppgraderingar i Racingriggen
Amerikanska Sabetls GT Pad-stol har anlänt, och den är superskön.

Sabelt GT Pad (XL) (Go!)
Vår Sparco Evo XL har gjort sitt. Vilket jag i sig tycker är en smula märkligt då den kostade 7800 kronor (ny) och är FiA-godkänd och byggd för riktig racing, för bövelen. Men så är det. Det finns en spricka i glasfibern och den ytterst fjompigt tunna velouren vid axlarna har det gått dubbla hål på. Så! När jag skulle ersätta den ville jag ha nåt mer rejält och med utbytbara "pads" så att jag inte behöver köpa en helt ny stl nästa gång som det går hål på stoppningen. Amerikanska Sabelts FiA-godkända variant fick det bli, som trots saftig prislapp kändes perfekt för våra behov.

Ipad Pro / 11"
Bredvid vår DS5-Dash från Simcore (strålande pryl) samt vår Racelogic GPS-box (för varvtider) sitter det idag en Nokia-surfplatta på ett hemmabockat, hemmaskuret litet stålfäste och den plattan har för svag antenn för att klara av att kommunicera med Wifi:t på Gamereactor och Simhub, på samma gång. Trist nog. Men så är det en renodlad budgetplatta, också. Det blir strax byte till en Ipad Pro 2021 på 11" som jag köpt begagnad från Refurbished. Då ska den egengjorda dash-grafiken från Nokia-plattan göras om en del för att passa den större skärmytan och jag ska stoppa in mer information som finns i Simhub.

Kommande uppgraderingar i Racingriggen
Fanatec har hämtat inspiration från Krontec i utformningen av sin nya "quick release".

Fanatec Quick Release V2
Vi vet ju fortfarande inte riktigt när tyska simracinggiganten Fanatec ska släppa lös sin hett efterlängtade, nya, quick release-lösning men det ryktas om att de första enheterna kanske kan komma att skickas ut i höst. Kanske. Och då står Gamereactor högt upp på listan, har jag fått veta. Deras lösning skiljer sig en hel del från den NRG-inspirerande lösningen som Simagic, Moza och Logitech (DD) använder sig av och rimmar mer på Krontecs odödliga WRC-QR som toktestats inom riktig rally i över ett årtionde. Jag ser fram emot nollflex och rattbyten på två sekunder.

Gamereactors 6DOF Full motion-racingrigg består av ett SR2-system från svenska Simrig som monterats på en Modus Ultimate från Swedish Rig Design och sen placerats ovanpå en Traction Plus Platform från Next Level Racing. Detta drivs av en HP Omen 45L med AMD Ryzen 9 och AMD 6950 XT Red Devil, och i monitorväg använder vi oss av tre stycken LG CX 55" Oled-TV:s. Rattbasen är en Fanatec DD2 med en Podium M4 GT-ratt och Heusinkvelds Ultimate Plus-pedaler.



Loading next content