
I en intervju med GamesIndustry.biz uttrycker Michael Douse, publiceringschef på Larian Studios, oro över den växande splittringen inom spelindustrin. Han menar att den ökande polariseringen mellan olika spelgenrer och affärsmodeller riskerar att skapa en "vi mot dem"-mentalitet bland både utvecklare och spelare. I flera inlägg på X pratade Douse öppet om hans tankar kring ämnet och sa bland annat:
"2025 (and beyond) is going to be an extremely tough time to ship a game, with division spilling into everything. I have one practical piece of advice that may to some seem controversial, but it's crucial: anticipate, don't ignore, or ridicule, or stoke. Figure it out,"
Douse fortsatte med att förklara hur det inte längre går att tillfredsställa alla läger och att det ökade fokuset på individen och dennes åsikter har skapat "en värld fylld av rövhål".
"I think the increasing obsession individualism has created a world where everyone is defending their corner, believing they are right. It has increased the perception of "otherness" and everyone basically wants to find an eco-chamber to feel safe in, which I can understand (for both good and bad reasons, I'm not judging anyone)"
"This is now the reality. In an industry where high risk = pleasing everyone, it is basically antithetical to success. I also believe in individualism (be whoever you want to be, as long as it doesn't hurt anyone else), but division has created a world of assholes"
Douse betonar vikten av mångfald inom spelutveckling och uppmanar till ömsesidig respekt och förståelse mellan olika aktörer, samt lyfter fram Baldur's Gate 3 som ett exempel på ett spel som trotsar de normala konventionerna och visar värdet med att våga experimentera.
Vad tycker du om vad Douse har att säga, håller du med i hans argument?