Svenska
Gamereactor
artiklar

Make Mario Great Again

Mario-spel är aldrig dåliga, det är bara så, men det har varit över tio år sedan vi sist fick ett sådant där riktigt dundermästerverk...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Som jag skrivit om flera gånger förr i artiklar och bloggar, så ta det idag orimligt lång tid att utveckla spel. Det här har gjort nuvarande generation till den torraste någonsin när det kommer till storspel, och väldigt många utvecklare som tidigare kunde släppa hela trilogier till en och samma konsol kämpar idag med att få ut ett enda spel.

Make Mario Great Again
Super Mario-filmen från förra året var smockfylld av nostalgi, men nästan från äldre spel.

Några exempel på vad jag menar är Resistance- och Uncharted-trilogin till Playstation 3, samt Gears of War- och Mass Effect-trilogin till Xbox 360. Men... även Nintendo drabbas av detta, och så sent som i somras sade högste chefen Shuntaro Furukawa: "Spelutveckling idag är mer långvarig, mer komplex och mer avancerad. Det är oundvikligt."

Ett exempel på det får vi om vi kollar på Super Mario. Från 2006 och fram till 2013 släppte de årligen ett nytt Super Mario-spel. (New Super Mario Bros, Super Mario Galaxy, New Super Mario Bros Wii, Super Mario Galaxy 2, Super Mario 3D Land, New Super Mario Bros 2, New Super Mario Bros U och Super Mario 3D World). Kollar vi hur det sett ut denna generation, så har det kommit två nya Super Mario-spel till Switch under loppet av åtta år, nämligen Super Mario Odyssey och Super Mario Bros Wonder - tre om vi välvilligt vill räkna med Super Mario Maker 2.

Detta är en annons:
Make Mario Great Again
Ända sedan 2013 har det bara släppts två 3D-spel med Mario, och om inget overraskas och släpps innan nyår betyder det tolv år med bara två spel - och det finns ingen garanti för att det kommer 2025 heller.

Jag vet inte hur det är med er, men ett nytt tredimensionellt Mario-äventyr ligger därför just nu mycket högt (inte högst, där ligger Animal Crossing) på min lista över det jag ser mest fram emot till Switch 2. Men det finns även något som gnager lite. Jag gillar verkligen Super Mario Odyssey och Super Mario Bros Wonder och hade gett förstnämnda en stark åtta och sistnämnda en stabil nia i betyg. Och det är ju siffror som alla hade varit extremt nöjda med. Men nu snackar vi om Super Mario.

Super Mario Bros, Super Mario Bros 2 och Super Mario Bros 3 är alla självklara maxpottare för min del. Super Mario World förtjänar givetvis också ett maxbetyg och samma med Super Mario 64. Super Mario Sunshine var lite mer av ett bottennapp dock (i Mario-sammanhang, jag hade gett det en åtta), men Super Mario Galaxy och dess uppföljare är solklara tior, samma sak med Super Mario 3D World.

Make Mario Great Again
Super Mario Galaxy-spelen var sådär underbart tokdefinierande plattformsspel att konkurrensen inte hade någon chans.
Detta är en annons:

I dessa sammanhang känns Odyssey och Wonder inte riktigt som de mästerverk vi vant oss vid och "bara" riktigt bra spel. Men vad värre är, är att Mario-spelen tappat lite identitet. Få personer minns de lite hissmusikliknande låtarna från Odyssey och samma sak med Wonder. Dessutom matades det ganska friskt på med nya varelser som ofta bara användes ett fåtal gånger, och följaktligen inte känns särskilt ikoniska. Nästan ännu värre är dock det faktum att kraftbonusarna Nintendo försökte lägga till även de kändes lite torftiga. Molnet från Super Mario Galaxy och kattdräkten från Super Mario 3D World känns båda redan som självklar mario-estetik, medan de senaste titlarna är sådana man lättare glömmer.

Nu är detta som sagt i-landsklagomål av sällan skådat slag eftersom vi talar om skitbra spel, men jag skulle vilja att Nintendo hittade tillbaka till de där absoluta mästerverken igen, och framför allt skapade ett mer sammanhållet tema som vi faktiskt kommer minnas sedan vi är klara med äventyret. Det behövs helt enkelt sådant som eldblomman, Goombas, Koopas, Bowsers barn (som visserligen inte längre är släkt med honom längre), Marios knallgula mantel, hans bevingade mössa och liknande - saker som blir självklara inslag i den rika Mario-historien och liksom breddar universumet.

Make Mario Great Again
Nintendo ville absolut har något nytt i Super Mario Bros Wonder och lade till en elefant-powerup, som dock är spelets svagaste kort på alla sätt.

Till Switch har det känts lite som att Nintendo så gärna vill introducera nya fiender och nya inslag bara för att, vilket slutade med den helt menlösa elefantkraftbonusen i Super Mario Bros Wonder. Så när det nu blir dags för nästa tredimensionella Mario-spel, vilket förmodligen blir det enda i sitt slag till Switch 2 (av den anledning jag nämnde i krönikans start) så hoppas jag att Nintendo försöker göra det extra minnesvärt. Jag vill så gärna ha ett Mario-spel som känns som en självklar tia igen, och som lägger till nya inslag som dagens generation games kommer minnas om 20 år när de dyker upp i Mario Kart 13 och Mario Party 19 samt skymtar till i den erans nya Mario-äventyr och i kommande filmer.



Loading next content