Svenska
Gamereactor
artiklar
God of War: Ragnarök

Min önskelista: God of War Ragnarok

Ragnarok må ha blivit försenat, men det hindrar inte André från att fantisera om sin drömuppföljare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vi vet att Ragnaröks era närmar sig den nordiska världen i den pågående God of War, och med det väntar också asagudarnas vrede. Vi vet dessvärre också att den efterlängtade uppföljaren inte kommer att se dagens ljus förrän nästa år, vilket såklart resulterade i flera klassiska Kratos-grimaser hos redaktionen. Detta ger oss dock lite tid att förlänga vår önskelista inför femman och här nedan kan ni se några av förslagen som vi gärna ser när den vintriga undergången sveper över Santa Monicas mäktiga gudasaga!

Starkare sidosysslor
God of War är ett enastående emotionellt mästerverk, men det är inte utan sina skönhetsfläckar och ett av områdena som absolut kan finslipas inför nästa gång är helt klart sidouppdragen. Mindre missioner där man checkar av lore-runor och yxar fåglar kändes generiska och repetitiva som bäst, och även om man såklart stötte på överraskningar som drakar och dylikt önskar jag mig en ännu starkare identitet i Ragnaroks sidouppdrag som också kan berika berättelsen i sig snarare än att fylla ut för utfyllnadens skull.

Att hoppa!
Man ska såklart inte fixa det som inte är trasigt, men även om spelet lyckades hålla sig till spelseriens rötter saknar jag ändå krigsgudens flexibla stridstekniker från trilogin. De sorgliga gubbskutten i det fjärde spelet tog aldrig riktigt fram krigsguden i mig och även om jag snabbt vande mig vid spelets läckra "långa tagning"-illusion vill jag gärna att kameran flyttar sig från Kratos sargade rygg för att utnyttja de gigantiska miljöerna - och Kratos gamla krigskonster - till fullo.

Nya världar
Detta är väl något av en självklarhet, men fler världar att utforska skulle faktiskt inte skada. Till min besvikelse kunde jag inte besöka alla världar genom världsträdet, där vissa riken antingen var otillgängliga eller agerade mer som arenor med utmaningar, men att äntligen få träda in i Asgårds hallar eller dras in Svartalfheim (som det ju har hintats om) vore såklart något att se fram emot. Jag ser dessutom gärna att fler karaktärer befolkar tomheten i Midgård, vilket ju det fjärde liret lyckades så galant med i bifigurer som Mimer och de skojiga dvärgbröderna.

Detta är en annons:

Spela som Boy
Fram tills det fjärde kapitlet har den älskade krigsguden alltid varit en ultravåldsam enmansshow med några kortvariga följeslagare och rådgivare, men det var först i 2018-titeln som Kratos stod sida vid sida med en andra huvudperson: Atreus. Karaktären gick från att vara en irriterande pojkspoling till en heroisk följeslagare som jag inte kan tänka mig att vara utan i nästa del, och då hoppas jag att vi även får chansen att utforska mini-gudens potentiella krafter. Med tanke på att det finns starka indikationer på att Kratos historia börjar nå sitt slut och att detta bara är början på Atreus resa vore det alltså passande att låta spelaren bekanta sig med ynglingen på fler än ett sätt (det vill säga pilskjutandet).

Större fiendevariation
Denna punkt är nog något som de flesta håller med mig om, för i jämförelse med tidigare delar i spelserien var det märkbart lite variation på de vanligare fiendetyperna i det fjärde spelet. Alver, troll och valkyrior i all ära, men den nordiska mytologin är ju smockad med alla möjliga otäcka väsen som kan göra färden svår för Kratos och genom att bryta upp det repetitiva fiendemönstret - som alltså blandar in fiender som inte bara är tvåbenta humanoider - tror jag att God of War-upplevelsen kan bli ännu starkare!

Fläskigare bossar, mer as(agudar)!
I God of War fick vi tackla ett par gudar, men utvecklarna valde att vara så sparsamma som möjligt med ammunitionen för att inte slösa bort Valhallas främsta huvudnummer på en gång. Med undantag för den filmiska första bossfighten med Balder och den spektakulära avslutningen saknades lite av franchisens signum vad gäller bosstrider och på tal om önskad fiendevariation önskar jag mig också en fet skara bosstrider som verkligen hämtar så många mytologiska monster som möjligt, och gärna i så stor skala som möjligt. Här vill jag att Santa Monica inte sparar på krutet och ger oss det spelarna vill ha: Valhallas värstingar. Jag vill ha handgemäng med den hammarsvingande åskguden Tor, träffa på Tyr, jag vill puckla på väktaren Heimdall, jag vill avverka Odens långa släktträd en efter en, jag vill... ja, jag vill helt enkelt krascha den nordiska släktträffen nästa år!

God of War: Ragnarök
Detta är en annons:

Utvecklade rollspelselement och nya vapen
Många utvecklar klistrar på rollspelselement såsom progressionssystem i ett försök att skapa något slags spelmekanisk djup och i God of Wars fall var det inte riktigt något som stack ut från mängden och som i många fall inte kändes helt nödvändigt. Jag vill att det antingen skippas eller utvecklas på ett sätt som gör redskap och annan uppgraderingsbara tillägg lite mer betydelsefulla i längden. Nya, unika vapen skulle också kunna bidra med mer variation och roliga combos under själva striderna, även om den frostiga yxan och de hederliga kaosklingorna såklart alltid kommer att vara spelseriens mer ikoniska tillhyggen.

En fantastisk antagonist
Oden är Asgårds konung, allfadern till alla asagudar, vishetens gud och tydligen en lirare på att tala i vers. Enligt bakgrundshistorierna i God of War är den enögde krigsherren också ett kolossalt svin av ofattbara mått, vilket såklart har skapat skyhöga förväntningar på spelseriens nya antagonist. Jag vill introduceras till en iskallt beräknande knöl som lever upp till de blodiga legenderna, en ärrad krigsrelik som fräser fram sina order genom sina gulnande tänder, ett hämndlystet monster som väcker fasa bara av att höra hans namn, en mörk man som kan mäta sig med filmvärldens ruggigaste ruskprickar, en lika vis som ursinnig ledare som jag vill älska att hata och som tematiskt hamnar i perfekt kontrast till Kratos faderskap. Medan Zeus som karaktär föll något platt ser jag stor potential i att göra Oden till seriens mest skoningslösa jävel och även om vi inte skulle få tillfredsställelsen att slå tänderna ur gubbtruten vill jag att hans närvaro är desto mer påtaglig i sitt sökande efter Kratos i nästa del...

Utforska Kratos
Det som gjorde God of War-rebooten till ett så ljuvligt äventyr var att vi fick se en ny sida av den galne greken. Den där revanschtörstande elden var släckt, de bokstavliga och bildliga ärren var undangömda och i de åldrande ögonen såg vi mer sorg, mer eftertänksamhet och mörka hemligheter som grävde djupare gropar ju äldre han blev. Så mycket meningslös död som tynger bakom det där skogshuggarskägget. Det bästa av allt? Det finns fortfarande så många sår att nysta upp igen, så mycket att utforska sett till hans relation till sin pojke och poetiska profetior att upptäcka att karaktären bara kan nyanseras ytterligare.

Vad önskar du dig se i nästa God of War-kapitel?

Relaterade texter

God of War: RagnarökScore

God of War: Ragnarök

RECENSION. Skrivet av Joakim Sjögren

Att följa upp en succé är inte alltid det enklaste, men i fallet God of War: Ragnarök känns det som om Santa Monica Studio trivs som allra bäst när förväntningarna är som störst. Vi har betygsatt Kratos senaste kapitel, och det här är sannerligen en saga du inte vill missa.

1
Rykte: God of War: Ragnarök utökas med DLC

Rykte: God of War: Ragnarök utökas med DLC

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Förra veckan uppmärksammades en platsannons för en combat designer hos Santa Monica Studio, vilket indikerade att studion börjat arbeta på en uppföljare till God of War:...



Loading next content