NATO säger att det inte är möjligt för USA att stänga av Spanien efter att interna mejl föreslagit det
Spaniens Pedro Sánchez säger att de är i "samarbete med sina allierade, men alltid inom ramen för internationell rätt."
Donald Trump har både konsekvent kritiserat NATO och även medlemsstater som vägrat delta i eller godkänna amerikanska militära aktioner i Iran. Särskilt Spanien har varit direkt emot sättet, och nyligen antydde ett mejl som cirkulerade inom Pentagon att USA skulle kunna försöka utvisa Spanien från NATO.
Men det verkar sakna juridisk grund, det har bekräftats av en NATO-tjänsteman till BBC.
Mer specifikt uppgav tjänstemannen att grundavtalet "inte förutser någon bestämmelse om avstängning av Nato-medlemskap eller utstängning", vilket innebär att USA inte har någon juridisk grund eller grund för att kräva utvisning av andra NATO-medlemmar, oavsett hållning till militära åtgärder i Iran.
Spanien har varit en av de mer kritiska rösterna i Trumps krig, till exempel genom att vägra låta USA använda spanska flygbaser på sitt territorium för attacker mot Iran, såsom Naval Station Rota och Morón Air Base.
Angående Pentagon-mejlet sade Pedro Sánchez detta till reportrar:
"Vi arbetar inte baserat på e-post. Vi arbetar med officiella dokument och officiella ståndpunkter som i detta fall tas av USA:s regering. Spanien samarbetar fullt ut med sina allierade, men alltid inom ramen för internationell rätt."

