The Medium släpptes under dagen till både PC och Xbox Series S/X. Vi gillade det mycket, men det är inget snack om att det är ett riktigt krävande spel eftersom det ofta kör två separata spelvärldar samtidigt. Faktum är att inte ens Nvidias svindyra RTX3080 klarar att köra det i 60 bilder per sekund.
DSOGaming uppmärksammar detta efter att ha provkört Bloober Team skräckäventyr på sin testburk bestyckad med i9-9900K CPU, 16GB av DDR4/3800Mhz RAM och ett Founder's Edition Nvidia Geforce RTX3080. Datorn klarar inte att driva The Medium i 60 bilder per sekund ens när ray-tracingen stängs av och i relativt låga upplösningen 1080p.
Bloober Team presenterade nyligen PC-kraven och skrev då att målsättningen var 30 bilder per sekund för alla upplösningar, så att dubbla det kräver förstås en hel del. Vi förmodar att Bloober Team kommer finslipa spelet för att få det att flyta bättre, men dess inneboende grundtanke om att köra två separata världar kommer naturligtvis alltid att kräva en hel del.