
Om jag var chef för Bungie
Nej, det här med att återuppliva Marathon var ingen bra idé, och innan vi har ett nytt Concord-fiasko framför oss så väljer jag som ny chef att dra ut proppen ur projektet här och nu. Låt oss istället fokusera på det som gjorde Bungie världsledande inom FPS-genren en gång i tiden. Visst, vi kan, rent juridiskt, inte producera ett nytt Halo, men det betyder inte att vi inte kan fiska i samma vattenhål som vi själva var med och skapade en gång i tiden. För där 343 Industries (numera Halo Studios) och Microsoft snubblade i fallet Halo 4, Halo 5: Guardians och Halo Infinite så kan vi som Bungie fylla ut tomrummet med ett nytt multiplayer-spel som anammar det bästa från Halo 1-3. Jag vill med andra ord inte ha ett storyläge, inget battle pass som snor uppmärksamhet från spelbarheten, och låt titeln dessutom bli ett Free to Play där endast ett fåtal kosmetiska föremål får lov att kosta pengar. Fokus ligger sedan på klassiska dödsmatcher utan vare sig loadouts eller möjligheten att låsa upp fler vapen. Alla ska nämligen ha samma förutsättningar från start där fingerfärdighet och skicklighet är nyckeln till framgång samtidigt som en skopa oförutsägbarhet adderas med specialvapen som "spawnar" på utvalda platser genom matchernas gång. Vi håller sedan liv i titeln genom att addera en trio nya kartor varje kvartal, och hör jag någon nämna ordet "Seasons" eller "Events" så har de fem minuter på sig att packa ihop sina tillhörigheter innan de får en stövel i ändalykten.
Om jag bestämde över Konami
Ett ord: Castlevania. För hur jävla svårt ska det vara egentligen? Här sitter vi på ett av de bästa spelserierna i världshistorien och vi har inte lanserat ett nytt äventyr i följetongen på över tio år. Visst, jubileumssamlingarna var en bra idé och Netflix-serierna har slagit väl ut, men nu är det dags för nya spel. Jag vill ha två projekt i produktion på en gång, där det första blir ett klassiskt äventyr med snygga pixlar och Metroidvania-element i massor. Tänk en spirituell fortsättning på Symphony of the Night helt enkelt. Efter det vill jag ha ett nytt Lords of Shadow, men mörk gotisk design, snygg grafik och ett stridssystem som får Kratos och God of War-serien att rodna av avund. Make it happen!
Om jag basade över Fromsoftware
Även om Elden Ring: Nightreigh och The Duskbloods ser lovande ut så måste vi rätta till det här med Bloodborne. Här ska vi lansera en tvåstegsraket för att få igång skriverierna, och jag bryr mig inte om vad det krävs för att få Sony (som äger rättigheterna) att haka på. För först gör vi en rejält upphottad remaster av originalet där bättre grafik och högre bilduppdatering är prio ett, två och tre, och givetvis ska expansionen The Old Hunters ingå utan extra kostnad. Priset ska dessutom vara lågt, då vi nästan vill ge bort det för att bygga upp hype för vad som komma skall. För ja, Bloodborne 2 måste bli en realitet, och som ett Playstation 5-exklusivt äventyr kan vi få Sony att sälja ett tiotal miljoner konsoler innan vi börjar prata eventuella DLC-planer.
Om jag var VD för Rare
Jag vet inte vad Everwild är, och egentligen bryr jag mig inte heller. För nu får det vara slut på det här med att släpa fötterna efter sig och ignorera det våra fans vill ha. Jag har nämligen precis snackat med Phil Spencer, och han har gett grönt ljus till ett nytt Banjo-Kazooie. Jag vill således ha ett plattformsspel som förädlar det bästa från de två första titlarna i följetongen, och innan ni frågar om vi ska anamma något från Nuts & Bolts så är svaret nej. Vi måste inte upptäcka hjulet på nytt, och vi behöver inte heller vara lika kreativa som Nintendo är med Mario eller Sony är Astrobot. Jag vill inte ha några Game of the Year-priser, utan jag vill bara ha ett nytt Banjo som ligger stadigt på 85 på metacritic. Fixa det bara. Helst skulle det vara klart igår.
Om jag basade över Respawn Entertainment
Star Wars och Apex Legends i all ära, men nu får vi lägga allt sånt på is för ett tag framöver och istället återvända till Titanfall-följetongen. Det är nämligen äntligen dags för Titanfall 3, och då vi inte har sett ett nytt spel i serien på snart tio år så kommer de tekniska framstegen som har skett sedan dess att hjälpa oss att få ett nytt äventyr att kännas modernt och fräscht. Tänkt större arenor, mer Titans på slagfältet samtidigt som vi kryddar alltsammans med en snortajt kampanj som blandar friskt mellan bombastisk action och futuristiska skräck-teman. För yes, jag vill att Titanfall 3 blir mörkt och ödesmättat, och framförallt vill jag att det ska vara släppt redan nu. Så det är bara att börja jobba.