Svenska
Gamereactor
artiklar

Om jag vore chef för Valve (och Ubisoft)

Drömma går ju... Såklart. Och i en liten serie krönikor drömmer sig Patrik bort, till en parallell värld där han får bestämma över några av sina favoritutvecklare

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Om jag basade över Creative Assembly
Total War: Warhammer trilogin är en strålande tolkning av Games Workshops alster och står sig som tre av utvecklarens bästa produkter. Tyvärr har denna brittiska utvecklare stött på ekonomiska svårigheter och lagt ner ett antal lovande projekt. Jag hade om jag varit boss ett tag, försökt att få ut ett Total War: Medieval 3 i samarbete med Paradox Studios (och en remaster av tvåan). Med ett sådant projekt hade vi fått en lösning på de kampanjbaserade svagheterna i Total War. Jag hade också försökt att se till så att ett nytt storslaget historiskt spel tog form. Av studions olika alster hade jag personligen varit mest intresserad i ett Empire 2. Det beror på hur duktiga studion blivit på att utveckla stora kampanjkartor. Jag tror att tiden är mogen för en storslagen uppföljare med ett nytt grepp om båtstrider. Just nu utvecklar Creative Assembly två stycken Total War med Star Wars och Warhammer 40K-tema. Dessa hade jag såklart tillåtit att bli färdiga först.

Jag har inga personliga problem med något av Creative Assemblys nuvarande projekt. Däremot hade jag gärna sett mina idéer förverkligas efter dessa två Total War-titlar. När det kommer till fantasy hade jag även långsiktigt försökt få tag på Sagan om Ringen licensen. Total War är helt perfekt för detta. Med hjälp av erfarenheten studion fått från Warhammer, hade detta kunnat bli hur bra som helst. Jag hade gärna sett en tolkning av första tidsåldern, men den andra eller tredje hade fungerat bra också. Just den första hade separerat produkten från alla modifikationer till de äldre spelen i serien. Det hade också varit ett av fåtal mediaprodukter som behandlar denna tidpunkt i Tolkiens värld.

Om jag basade över Paradox Interactive
Paradox är duktiga på mycket och när ett nytt Crusader Kings är planerat att utvecklas, hade jag gjort det i samarbete med Creative Assembly. Genom att kombinera styrkorna hos båda, hade möjligheten till det ultimata strategispelet i denna tidsperiod kunnat skapas och formges. Utöver detta hade jag förändrat mikrotransaktionssystemet något och satsat mer på större expansioner med lite längre tidsintervall mellan lanseringarna. I nuläget släpps många små tilläggspaket som inte alltid håller måttet. Jag hade byggt färre men mer kvalitativa tillägg till spelen.

Om jag basade över Electronic Arts
Electronic Arts må vara en utgivare idag, men de sitter på ganska mycket anrika spelserier. Jag hade satsat på att skapa ett mellanbudgetspel baserat på Command & Conquer. Inget försök att rida på trender, utan precis de gemenskapen runt varumärket vill ha. Ett traditionellt, men polerat realtidsstrategispel med en eller två expansioner efter sin lansering. Jag hade sett till så att mellansekvenserna behåller den charm som serien är känd för. Först hade jag sett till så att Command & Conquer: Tiberian Sun och Red Alert 2 blir remastrade i ett enda paket precis som med föregångarna. Därefter hade jag sett till så att en kompetent utvecklare skapade uppföljarna till spelen.

Detta är en annons:

Precis som Microsoft gjort med Age of Empires, hade jag satsat på att få ut Command & Conquer V, Red Alert 4 och ett Command & Conquer: Generals 2. Spelen ska vara moderna visuellt, estetiskt och bygga vidare på det bästa med de äldre spelen. Förutom denna spelserie hade jag sett till så att det dök upp ett nytt Saboteur, Mercenaries, Battle for Middle Earth och Dungeon Keeper utan att frångå det som gjorde originalen så omtyckta. Jag hade också återuppväckt Sim City i en traditionell skrud för att utmana titlar som Cities: Skylines. Jag hade även erbjudit ett nytt Black and White och potentiellt en uppföljare till Spore. Om detta hade sänkt Electronic Arts ekonomiskt är svårt att svara på.

Om jag basade över Ubisoft
Det finns inget jag sörjer mer än hur Tom Clancy varumärket har behandlats under moderna Ubisoft. Avsaknaden av nya spel är den största problematiken. En annan brist är att de inte längre utmanar taktiskt och strategiskt på samma sätt som förr. De är mer actionspel än tänkande spel vilket jag ogillar. Om jag vore boss hade jag utvecklat ett nytt Splinter Cell med Michael Ironside i huvudrollen, innan han blir för gammal för att röstskådespela. Jag hade sett till så att det även fanns ett mer traditionellt enspelarspel inom Rainbow Six varumärket, för att konkurrera lite med indiescenens alternativ som Ready or Not. Jag hade även sett till så att en studio utvecklade ett nytt Silent Hunt. På längre sikt hade jag velat skapa den där enspelardrivna sandlådetiteln med pirattema Ubisoft borde utvecklat och lanserat för flera år sedan. Titeln skulle ha haft ett fokus på att bygga upp ett piratimperium och utforska Karibien. Precis som i Assassins Creed skulle du styra fartyget, uppgradera det, kunna gå på land och träffa kända karaktärer från historien. Skillnaden skulle vara att det inte tyngs ner av det varumärket.

Om jag basade över Valve
Valve är en svår nöt att knäcka. Spelen utvecklas på ett märkligt sätt och det finns ingen traditionell organisationsstruktur. Avsaknaden av nya spel till deras mest kända spelserier har varit svårt att hantera. Hade jag fått bossa över företaget skulle jag sett till så att vi äntligen fick Half-Life 3, Portal 3, Left 4 Dead 3 och Team Fortress 3. Dessa titlar skulle sedan ingå i en utgåva som The Orange Box. Även om företaget är mest känt för sitt arbete med Steam idag, saknar jag spelen. Valve var duktiga på att skapa fantastiska, detaljrika och genomarbetade titlar som satte nya standarder för sina respektive genrer. Jag skulle utan tvekan se till så att Valve utvecklade fantastiska spel igen. Detta är förmodligen ingen omöjlighet med tanke på hur mycket inkomster Steam genererat åt företaget.

Detta är en annons:


Loading next content