Jag tror att de flesta av oss är överens om att vi just nu står inför ett generationsskifte. Vid en undersökning nyligen visade det sig att det nu är under hälften av utvecklarna som tillfrågades som säger sig jobba på spel till dagens konsoler och en femtedel är redo att bekräfta att de jobbar på titlar till ej utannonserade format.
Kort sagt är den här generationen så sakteliga på väg bort, medan en ny är i antågande. Jag skulle inte säga att jag tror det, men ser det faktiskt inte ens som uteslutet att en ny generation drar igång redan i år, då mest sannolikt Playstation 5. Och det är något jag ser fram emot. Visst, Playstation 4 Pro och Xbox One X har gjort ett gott jobb med att få generationen att hålla sig längre, men det var trots allt sex år sedan (i kalenderår räknat) som Playstation 4 och Xbox One släpptes, och länge var det halvt skrivet i sten att en generation skulle vara fem år.
Som jämförelse tyckte många att förra generationen var halvt outhärdligt lång - den höll på i drygt sex år för Playstation 3 i Europa. Kommer nya konsoler nästa år, är det faktiskt sju år sedan generationen inleddes (där jag räknar bort Nintendo som placerat sig lite utanför). Då ska man även minnas att både Playstation 4 och i synnerhet Xbox One fick mycket kritik för att de helt enkelt var för klena när generationen inleddes. Kort sagt, det är dags för något nytt nu.
Vad Microsoft tänkt sig har vi ganska god koll på. De pratar om sitt xCloud för streamade spel som ska fungera med alla enheter, till synes inklusive Switch. Det är rimligt att tro att de släpper en ny Xbox One i pytteformat med inriktning på media och just streamade spel. Däremot lär den inte heta Xbox One eftersom det kan avskräcka folk och tack vare streamingen kommer den ju även kunna spela Xbox Two-titlar.
Sedan är det förstås Xbox Game Pass. Att det kommer ett abonnemang med både Xbox Live Guld och Game Pass i ett som man kan köpa på exempelvis två års tid och få konsolen gratis, tror jag är en realitet. Det ryktades om Xbox All-Access redan förra året och källan var bra, och det känns helt logiskt att det är såhär Microsoft tänker sig att spel ska konsumeras (de säger rent av rakt ut att de köpt studios för att stärka Xbox Game Pass). Dessutom bryr sig Xbox-spelare till synes inte om fysiska spel i samma omfattning som andra och enligt analytikern Daniel Ahmad är försäljningen av digitala spel betydligt större till Xbox One än andra format.
Dessutom håller Microsoft som bekant på att bygga upp ett respektabelt stall av olika utvecklare, ett tecken på att det kommer släppas betydligt fler Xbox-spel i framtiden. Den travesti av alltför tomma releaselistor som fått råda i synnerhet de två senaste åren, tycks vara ett minne blott. Nu är det spel som gäller och de är på väg, och du kommer att kunna skaffa Xbox Game Pass och få dem alla.
Så långt är Microsoft strategier uppenbara, men Sonys då? I en färsk artikel hos Business Insider kan vi nu läsa överskriften "Sony is making the same mistake that hobbled Microsoft and almost killed the Xbox". Nu är det ju givetvis så att det delvis handlar om att jaga klick som på de flesta andra sidor, men Business Insider är en seriös källa som inte brukar sprida gödsel hejvilt på nätet - och de har faktiskt lite poänger, även om jag tvivlar på att de kommer spendera utannonseringen med att en timme snacka om TV, TV, TV, sport, TV och en Call of Duty-schäfer (detta gjorde faktiskt Microsoft och hoppades att det skulle få oss att köpa Xbox One).
Ett exempel är hur de spenderade lång tid med att motarbeta crossplay och aktivt bidrog till att förstöra Fortnite-konton. Ett exempel vi fick in på Gamereactor var en förälder som beskrev hur ett barn varit hos en kompis och lagt ner mycket tid på Fortnite på hans Playstation 4, varpå kontot därmed låstes till formatet så han inte kunde spela på sin nya Switch hemma.
Business Insider skriver "More than just upsetting fans, Sony's refusal to allow cross-play sparked some major game publishers to speak out". Idag har ju Sony som bekant backat, men skadan är till viss del redan skedd, när varumärken tar stryk så tar det tid att reparera. Fortnite är stort nog för att nå ut utanför gamer-kretsar och allmänheten kunde läsa om Sonys bromsande i vanlig dags- och kvällspress. Detta hade kunnat vara en isolerad grej, men så bestämde sig Sony plötsligt för att hoppa över Playstation Experience och kort därefter även E3.
Det är ingen lag på att man ska vara med på E3 såklart, men det är det event som har överlägset mest publik utanför de traditionella kretsarna. Genom att hoppa över E3 kommer det ofelbart bli en tråkigare mässa för alla och Playstation-fans i synnerhet, och även om de har något eget externt vid en annan tidpunkt så får de svårare att nå den viktiga casual-publiken. Michael Pachter går så långt att han uttryckligen kallar Sony för "dårar" på grund av detta beslut.
Till detta vet ni nu att Sony är i full färd med att till synes hårdsatsa på tjänster som streamade spel till Playstation 5. Nu kommer det såklart inte vara det enda sättet att spela spel, men att de tänker sig att man ska kunna spela "console-quality video games on any device" visar ändå att de man ska kunna spela deras spel på alla möjliga format (Playstation Now har i princip endast handlat om bakåtkompatibilitet). Det är ett hyfsat stort avbräck från att erbjuda superexklusiva spel, och att ha sina spel till fler format är något många kritiserat Microsoft för.
Inte heller har det jublats åt Sonys nya regelverk som lett till att spel med framför allt sexigt innehåll fått stryka på foten (våld är däremot för det mesta OK). Nu är ju dessa spel ofta ren skit, men censur brukar inte leda till glädje från fansen och gör att mindre utvecklare letar sig någon annanstans. Dessutom kommer även seriösa och lovande titlar drabbas när den artistiska friheten inskränks.
Vi kan ju fortsätta med det faktum att Sony slopar stödet av PSN-spel till Playstation 3 och PS Vita där sista omgången kommer nu. Rimligen kommer de fylla på med Playstation 5 tids nog, men det hade inte varit dyrt för dem att matcha vad Microsoft har att erbjuda för samma månadskostnad, och i synnerhet PS Vita har fortfarande sina fans. Det är svårt att se fördelar för de redan prövade PS Vita-ägarna med detta.
Ni ser vart detta är på väg va? Det är som att den lyhörda konsoltillverkaren som vid Playstation 4-premiären gjorde allt så rätt, nu lyft örat från marken och tappat kontakten något med sina fans. Kolla lanseringen av Playstation Classic, där de liksom fått för sig att de räckte med att ha konsolen så skulle folk köpa, trots direkt uselt urval av spel som till råga på allt fungerade risigt. Detta ledde till att konsolen redan i mellandagarna fick reas ut på många håll.
Ja, eller hur de nyligen kommunicerade att PSN ska nyttjas för att marknadsföra musik och film, ett drag som är och naggar på Microsofts gamla TV-tankar tankar om att konsolen ska vara ett mediacenter snarare än en dedikerad enhet för spel. Detta kunde man ju tycka var en självklarhet efterframgångarna med Playstation 4 och Switch där allt kretsade kring spel, medan Microsofts tankar om multimedia var den som fick pisk.
Business Insider summerar sin artikel och skriver att "Sony trying to convert its very popular gaming service into an "entertainment" service demonstrates a lack of understanding about why people love Playstation", och jag tror de är rätt ute. Det mesta av det här är helt enkelt något väldigt få Playstation-spelare (eller konsolspelare överhuvudtaget, snarare) efterfrågat, det är något jag vågar slå fast med stor säkerhet.
De flesta brukar vilja ha spelmaskiner som först och främst är för spelen. När Playstation 2 gick ur tiden briljerade Sony med spel som Gran Turismo 4, God of War, Formula One, Sly 3: Honor Among Thieves, Ape Escape 3, Singstar samt otaliga tredjepartsexklusiviteter. Lite som nu, om man så vill, fast ännu starkare. Trots det glömde Sony vad som gjorde dem så populära till att börja med och dribblade med annat till Playstation 3.
Så illa tror jag verkligen inte att det ska gå nu, men Nintendo har onekligen lyckats vinna spelarnas gunst och få skulle nog argumentera emot att Microsoft just nu gör ett bra jobb med att lägga grund för framtiden och erbjuda oss spelare valuta för pengarna. För Sonys del handlar det mindre om följsamhet och mer om saker jag skulle säga inte är så konsumentvänliga. Jag hoppas Sony har koll på allt detta och håller arrogansen dörren.
Kom ihåg det företag som släppte Playstation 4, när allt handlade om öppenhet, enkelhet och hur de inte tänkte försvåra för sina fans på något sätt - ofta med ljuvliga pikar mot Microsoft. Adam Boyes spred glädje med sin optimism, och det var nära spelarna med total koll på vad communityt faktiskt ville ha. Att Sony levererar urgrymma spel råder det ingen tvekan om, men jag tror inte jag är ensam om att känna att åtminstone en del fingertoppskänsla när det kommer till att läsa fansen gått förlorad idag.
Läxan alla konsoltillverkare borde ha lärt sig genom åren är att lojalitet väger lätt jämfört med vad man faktiskt levererar. Nintendo må ha varit giganter efter Super Nintendo och Wii, men det hindrade inte gamers från att välja annat än Nintendo 64 och Wii U. Sony vet att de aldrig varit större och starkare än med Playstation 2, men tappade ändå 50% marknadsandelar med Playstation 3 - och Microsoft lärde läxan från Xbox 360 till Xbox One att om folk inte får vad de vill ha så tar de ett alternativ som ger detta. Sony kan inte räkna med att Microsoft och Nintendo återigen ska lägga krokben på sig själva och att spelarna snällt kommer att nappa på vad de än har att komma med. Någon arrogans har Sony helt enkelt inte råd med, hur bra det än går just nu.