Klockan är 15:00 och jag skuttar in i redaktör Hegevalls nyinköpta Alfa Romeo som i hög fart tar mig till Frösö flygplats för att sedan flyga vidare till Marshall högkvarter i Milton Keynes utanför London där Gamereactor blivit inbjudna för att kika in fabriken och spana in deras nya hörlur Monitor III. Men nog om Petters nya bil nu och istället riktar vi blickarna mot det familjeägda företaget Marshall som grundades 1962 av trummisen Jim Marshall.
Jim Marshall som hade en framgångsrik karriär som trummis och lärare av trumteknik öppnade en liten affär i Hanwell, London, där han sålde trummor och gav trumlektioner. Men några av gitarristerna som ofta besökte affären tyckte att han skulle börja bygga gitarrförstärkare och kom med förslag på hur de tyckte den skulle låta och se ut och på den vägen är det. 1963 byggdes den första modellen JTM45 som ett alternativ till de dyra USA-byggda Fender-förstärkarna men många gitarrister klagade över begränsningarna i ljudstyrkan och tonen på förstärkaren. En av dessa var Pete Townhend, gitarrist i The Who, och Marshall började utveckla mer kraftfulla 100-watts förstärkare som en del att detta och dessa tidiga modeller hade plexiglass på kontrolplattorna som något unikt och ledde till att den populärt kallades för "Plexis". Flera andra kända gitarrister fattade tycke för hur de lät och Jimi Hendrix, Eric Clapton och Jimmy Page blev några av Marshall märke utåt och resten är vad vi i folkmun kallar för historia. De fortsatte att vidareutveckla "Plexis" som ledde till modellen JCM800 som blev en mycket populär serie för framförallt hårdrock och metall communityn. Några andra klassiska serier är "Silver Jubilee" som Marshall byggde för att fira 25 år och dessa är kända för sitt ännu tjockare och mörkare sound. Men när konkurrenter som Mesa Boogie och Soldano dök upp med ett lite annat sound uppdaterade Marshall sin serie med en fotpedal för att kunna växla mellan olika kanaler och erbjöd då en ännu starkare distortion vilket upprörde en del purister men blev mer populärt av den stora massan hårdrockare och är det fortsatt än idag.
Efter några timmar i buss från Heathrow över den engelska landsbygden är vi framme i Milton Keynes och vad som är hämtat ur ett avsnitt av Downtown Abbey. En mysig engelsk stad där Marshall fortfarande bygger sina finaste gitarrförstärkare för hand, ja ni läste rätt helt för hand. Där ute mitt i ingenstans och långt ifrån industrihets har det istället fokuseras på genuint hantverk av högsta nivå. Det hade jag aldrig gissat innan jag satte foten på den gamla fabriken där det slamrar ljudligt från alla maskiner och en svag doft av trä direkt infinner sig. Jag tillsammans med övriga journalister går likt ett lämmeltåg runt på guidad tur och lyssnar intresserat på allt som sägs vid de olika stationerna. Det märks att de har gjort detta förut för hela rundturen är proffsig, genomtänkt och har en röd tråd från start till mål. Allt byggs som sagt för hand och på varje stopp förklaras de olika stegen där allt från kretskorten löds till att plywood-lådorna limmas ihop. Det är fascinerande och extra coolt att allt görs i samma fabrik och att det dessutom sitter en gitarrist och provspelar alla förstärkare innan de släpps vidare till kund är som pricken över i:et på ett härligt fränt sätt. Verkligen hårdrock och hela fabriken osar av Marshalls arv. Halvvägs genom touren stannar vi till i Marshalls museum och tar en titt på alla unika förstärkare som byggts och det är hur många som helst. Där finns även ett exemplar av deras allra första modellen som ni ser på bilden här nedan.
Sista stoppet på rundturen är i deras Dolby Atmos studio och herrejösses vad bra det lät när studiochefen spelade upp en av Marshall Records egna artister. I sweetspot var ljudet enastående och lika detaljerat som stort, luftigt och omvälvande. För mig som hembionörd stod jag i chock hur bra det lät och alla kanaler var mixade till perfektion. Efter den imponerande demonstrationen var det dags för huvudnumret och presentationen av den nya hörluren Monitor III A.N.C ( länk till min recension) och i en panel på scen satt Amal Ismail, Integrated Marketing Manager, Nicolas Pigner Delafontaine Audio & Acoustic Engineer och Kenny Wong, Design Director. Där svarar panelen på frågor från oss journalister i publiken och berättar sina tankar vid utvecklande av den nya luren med allt från design till ljudkaraktär. När den frågestunden är slut får vi känna och klämma lite på Monitor III:orna innan det är dags för en livespelning med en av Marshall Records egna artister för att avrunda en mycket intressant och rolig resa. Hela fabriken och deras högkvarter andas rock och den nya sammanslagningen med Zound Industries ska verkligen bli spännande att följa framöver.