Svenska
Gamereactor
artiklar

Pitstop: F1 2023 Spanish Grand Prix

Circuit de Barcelona-Catalunya bjuder in till motorfest när det för tredje helgen i rad vankas F1. Mackan har precis som vanligt analyserat, så häng med!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Med rivierans glitter och glamour bakom oss har turen kommit till Spanien och Circuit de Barcelona-Catalunya. En riktig klassiker som i år verkar bjuda på lite annorlunda förhållande mot vad vi normalt är vana vid att se. Försommarvärmen och solen från i fredags har nämligen ersatts av mörka, mullrande regnmoln längs horisonten så vem vet hur situationen kommer se ut när det är dags för kval senare i eftermiddag. Vi vet alla hur lite väta kan röra runt i grytan och lägg därtill det faktum att både banans sträckning har förändrats och att många av stallen har anlänt till Circuit de Barcelona-Catalunya med rätt stora uppgraderingar - så finns här all potential till ett riktigt spännande lopp.

Först och främst har chikanen i den sista sektorn äntligen eliminerats och Circuit de Barcelona-Catalunya har återvänt till sin traditionella layout för första gången sedan 2007. En otroligt välkommen förändring som förhoppningsvis också kommer göra omkörningar lite lättare, något som varit ett återkommande problem för Spaniens Grand Prix i flera år. Detta innebär att bilarna under rätt förhållanden och omständigheter kommer kunna ta de sista två kurvorna med så gott som full gas - plattan i mattan. Vi kommer med andra ord få betydligt snabbare varvtider men också en intensifierad belastning på däcken likväl som att det blir markant mer ansträngande för förarna.

Pitstop: F1 2023 Spanish Grand Prix
Fernando Alonso tar emot hemmapublikens jubel.

Det finns så klart ingen garanti för att det blir fler omkörningar bara för att chikanen har eliminerats. Flera faktorer spelar in och trots att den nuvarande generationen av bilar utvecklats specifikt för att göra det enklare att följa så existerar det fortfarande en viss grad av smutsig luft i deras kölvatten. De flesta av förarna verkar i varje fall positivt inställda till denna nygamla version av banan och baserat på intrycken från träningspassen idag och igår så är undertecknad villig att hålla med. Nog för att en långsam och klurig chikan under rätt omständigheter kan fungera som ett intressant element men på Circuit de Barcelona-Catalunya har det aldrig passat.

Detta är en annons:

När det kommer till dagsformen finns där ingen som helst tvekan om vem som ligger på toppen. Max Verstappen och Red Bull ser helt enkelt direkt skrämmande snabba ut och till och med jämfört med sin stallkompis Sergio Perez är holländaren i en helt annan klass. Kombinationen av fenomenal topphastighet och fältets i särklass bästa aero kommer göra RB19 så gott som oövervinnerlig längs Circuit de Barcelona-Catalunya, speciellt i händerna på Verstappen. Jämfört mot närmaste konkurrenterna Ferrari och Aston Martin var Red Bull två till tre tiondelar snabbare och allt pekar på en förhållandevis säker seger för stallet. Jag blir väldigt förvånad om Verstappen och Perez inte kniper både första och andraplatsen helt enkelt.

Pitstop: F1 2023 Spanish Grand Prix
Kan någon stoppa Max Verstappen från ännu en seger?

Sett till popularitet däremot får Red Bull vika sig denna helg, för längs Circuit de Barcelona-Catalunya är det Aston Martin och Fernando Alonso som regerar. Jublet visste helt enkelt inte några gränser för spanjoren vars popularitet på hemmaplan antagligen är större än någonsin. Förhoppningsvis ger det också Alonso en extra energikick och vilja att kämpa ännu hårdare för en potentiell seger, något vi vet kommer ske i år, förutsatt Red Bull har en dålig helg. De nya uppgraderingarna på Astonen såg dessutom ut att fungera bra, några av varvtiderna från Fernando var riktigt, riktigt bra - tillräckligt för att även tävla med Red Bull. Så där finns definitivt potential till ett podium för spanjoren.

Ferrari såg även de väldigt starka ut med sina uppgraderingar. Några av dessa såg vi förvisso redan förra helgen i Monaco men det är först nu när vi får ett lopp på en mer traditionell bana som vi verkligen kommer kunna märka dess inverkan. Mest iögonfallande var så klart de omdesignade sidopoddarna som enligt Vasseur kommer öppna upp nya avenyer för framtida utveckling på bilen. Datan från träningspassen bådar dessutom väldigt gott och trots gapet till Red Bull fortfarande är betydande så var både Leclerc och Sainz väldigt snabba längs Circuit de Barcelona-Catalunya, framförallt i de långsammare sektionerna där Ferrari fortsätter att vara i en klass för sig.

Detta är en annons:
Pitstop: F1 2023 Spanish Grand Prix
Bottas såg överraskande pigg ut!

Helgens kanske största frågetecken är återigen Mercedes som sedan förra loppet lämnat zeropod-designen bakom sig och nu är det upp till bevis för de åttafaldiga världsmästarna. Tyvärr var intrycken allt annat än positiva från Lewis och George som båda gav uttryck för hur otroligt svår den nya bilen var att komma till grepp med. Topphastigheten är fortfarande medioker jämfört med många andra av stallen och övertaget mot resten av fältet är tveksamt, i varje fall på kortare distans - något som kan ställa till problem under dagens kval. Under intervjuer har Lewis Hamilton inte direkt varit speciellt positiv och där fanns tydliga spår av uppgivenhet i hans röst som påminner om när det var som värst förra året.

Attityden var i så fall långt mer positiv hos Alpine som rider på framgångarna från Monaco och Ocons strålande prestationer där som resulterade i en tredjeplats. Men även Gasly gjorde bra ifrån sig och mycket tyder på att stallet kommer att vara starkt denna helg. Båda förarna uppvisade gott om självförtroende och kunde luta sig på bilens grepp, speciellt i de snabbaste sektionerna av banan där de uppvisade ett tempo som mycket väl kan komma att sätta press på Mercedes om det vill sig väl. Circuit de Barcelona-Catalunya passar dessutom väl med Alpines höga topphastighet vilket borde ge både Gasly och Ocon möjligheten att med förhållandevis enkla medel nå Q3 senare idag.

Pitstop: F1 2023 Spanish Grand Prix
Mörka moln hänger över banan, vågar vi hoppas på regn inför kvalet?

Så vem blir då den stora vinnaren under morgondagens lopp? Ja döma av allt vi sett hittills råder där inte någon som helst tvekan om att Max Verstappen kommer att ta hem ännu en säker seger, inte ens Perez i samma maskineri kunde komma i närheten av honom och det enda som i dagsläget står mellan holländaren och toppen av prispallen är en olycka eller oförutsedda tekniska problem. Striden om andraplatsen kommer högst sannolikt stå mellan Perez och Alonso, och slutresultatet lär påminna om vad vi sett så många gånger tidigare i år. På gott och ont. Någon Ferrari på pallen lär vi helt enkelt inte få se men under kvalet kommer de nog däremot gå starkt, och borde vara bland de fyra snabbaste bilarna runt banan.

Helgens stora förlorare ser tyvärr återigen ut att bli Williams och kanske främst deras gröngöling Logan som lyckades krascha sin bil under förmiddagen och därmed också omintetgjort sina redan små möjligheter att glänsa under kvalet. Men även Alexander Albon hade sin beskärda dos av problem och Williams-bilen såg ut att vara en handfull att ratta runt banan, något som knappast kommer bli enklare under morgondagens lopp. McLaren såg inte heller speciellt rappa ut trots uppgraderingar som i varje fall på pappret sett bra ut, både Piastri och Norris fick kämpa rejält och den snabba banan såg inte alls ut att passa stallet - väldigt trist efter de steg framåt McLaren faktiskt tog under Monaco förra helgen.

Pitstop: F1 2023 Spanish Grand Prix
"Haha, titta så gammal Helmut är"

Återigen pekar också mycket på att Haas tyvärr tagit ett steg bakåt jämfört med föregående år. Den lilla fördel de inledningsvis hade förra säsongen är som bortblåst och trots att Hulkenberg varit ett välkommet tillskott fortsätter stallet att underprestera under loppen. Bilen saknar helt enkelt något vidare tempo över längre distans men både Hulkenberg och Magnussen missgynnas också av Haas återkommande strategiskt tveksamma beslut. Det märktes inte minst under förra helgens lopp i Monaco när regnet anlände och förarna lämnades ute med helt fel däck när alla andra bytte till inter eller wet. Det finns inget fel med att hoppas och chansa emellanåt, men Haas har satt det i system, kanske i ren desperation.

Slutligen har vi så AlphaTauri och Alfa Romeo. De två stall som just nu gör absolut minst ljud ifrån sig längs gridden, av olika anledningar. Anledningarna till detta är så klart flera och ingen enskild faktor finns att peka på och beskylla. Problematiska bilar, internt röriga stall som är i olika övergångsperioder och förare som helt enkelt inte presterar speciellt bra - ja, givet ett undantag. För Yuki Tsunoda vill jag verkligen belysa och ge en stor eloge till. Han har fullkomligen transformerats jämfört med 2022-säsongen och uppvisar nu en otrolig talang. Hans resultat är makalösa med tanke på maskineriet som givits honom och trots att jag varit kritisk mot Tsunoda tidigare hyser jag nu inga tvivel om att han lär hamna i Red Bull inom två säsonger.

Vad tror du om helgens lopp och kval, vilka blir vinnarna och vilka blir förlorarna?



Loading next content