
Gammal är äldst
Det är nu alldeles, alldeles strax fem år (!) sen den lilla 24-manna-studion i norra Italien dunkade ut den första versionen av stickspåret Assetto Corsa Competizione och det var vid release verkligen inget bra racingspel. Tvärtom. Det var horribelt. Ingenting fungerade som det skulle, bilarna betedde sig antingen som rälsgående stålburar eller fjäderlätta tomkartonger som flög all världens väg om du så bara nuddade en curb. Att Kunos släppte lös Assetto Corsa Competizione för tidigt, är idag såklart ingen hemlighet, snarare en absolut självklarhet. Men med tiden har det lilla, lilla teamet med de stora, stora ambitionerna polerat, lagat, gjort om, fixat, lagt till och finjusterat så pass mycket att deras officiella GT3-spel nu står sig som bäst av sitt slag. Att det dessutom är simracinggenrens snyggaste spel utan egentlig konkurrens gör knappast Assetto Corsa Competizione mindre imponerande. Det är ju fem år gammalt, för helsike. Fem!
Licenser är licenser
Under dryga fem års tid har Kunos spel varit knutit till GTWC-cirkusen, huvudsponsors Blancpain och de banor, team och bilar som varit en del av GT3/GT4-världen sedan 2019. Nu är det dock slut på det. Kunos är fria. Assetto Corsa Competizione är fritt och utvecklarna kan nu, i stort sett, lägga till vad de vill. Äntligen. I och med detta kommer vi om ett par månader nu äntligen få tillgång till två mil långa, odödligt ikoniska helvetesbanan Nürburgring Nordschleife vilket fansen bönat och bett om nu sedan våren 2020. Kunos har varit på plats på Nordslingan i vad som verkar vara ett helt år, laserskannat banan själva och återskapat den på ett så pass detaljerat sätt att de som fått chans att provköra på förhand - Kallar den för racingvärldens överlägset mest verklighetstrogna digitala tolkning. I samma veva fick vi under gårdagen möjlighet att köpa det nya DLC-packet GT2 där GT2-bilar från tillverkare som Audi, Porsche, Maserati och Mercedes finns att tillgå.
Hur hett är det då?
Med tanke på att Assetto Corsa Competizione snart är fem år gammalt och därmed inget "kommande racingspel", (till skillnad från Rennsport eller GTR Revival som avhandlades tidigare i veckan) är det ju inte riktigt hett på samma sätt. med det sagt är ACC alltid hett. Det har framförallt under de två senaste åren varit ett av mina favoritspel och i en fullstor 67DOF-motionrigg är det i stort sett bara ett enda spel ur samma subgenre (Automobilista 2) som rår på det. Däckfysiken och bildynamiken är fantastisk, grafiken är fortfarande helt fantastisk precis som ljudet, utbudet, menyerna och force feedbacken.