Gamereactor



  •   Svenska

Logga in medlem
Gamereactor
artiklar

Rädda det som räddas kan

Chefredaktör Hegevall skriver lite babbligt nonsens om en rad döende, stora spelserier som han naturligtvis vill ska räddas innan det är för sent...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Rädda det som räddas kan

Forza Motorsport
Kortsamlandet, mikrotransaktionerna och arkadracingfysiken i Forza Motorsport 7 sabbade spelet medan Pokemon-upplägget och den katastrofala artificiella intelligensen i åttan sabbade racingen i stort sett helt. Idag påminner Forza Motorsport om ett sönderkraschat försäkringsärende och ingen pratar längre om det som en gång var, som en gång tiden var Gran Turismos överman och marknadens bästa konsolexklusiva racingsimulator. Forza Motorsport 4 förblir spelseriens absoluta höjdpunkt och det är verkligen hit som Turn 10 måste försöka hitta tillbaka. Vägen dit tror jag stavas ett Forza Motorsport Pro. Börja från början, igen. Ny bilfysik baserad på ett samarbete med Pirelli, igen. Nya bilmodeller, alla gjorde från scratch precis som nya laserscannade banor. Fokusera enbart på tävlingsbilar, som i Gran Turismo Sport, och skippa allt vad trötta personbilar heter. Släng alla Drivatars och norpa mer av onlineregelverket från Le Mans Ultimate. Rädda Forza Motorsport nu, innan det är för sent.

Rädda det som räddas kan

Mass Effect
Det var så mycket med Andromeda som svärtade ned originaltrilogin och fick gamers över en hel värld att överge Biowares en gång så älskade rymdopera, och det finns betydande delar av Gamereactors redaktion som naturligtvis inte vill något annat än att se Mass Effect blomstra igen. I det fjärde spelet var det ju faktiskt inte bara usla karaktärsmodeller med skrattretande ansiktsanimationer och bedrövliga dialogsekvenser som drog ned helhetsintrycket. Open world-elementen hjälpte inte ett redan klockrent koncept utan stjälpte enbart medan storyn i sig var uddlös och övertydligt trött. Bioware (eller den studio som nu borde eller kommer att ta över denna stafettpinne) borde återgå till det som gjorde framförallt Mass Effect 2 så bra, så hyllat, och försöka leva på gamla meriter snarare än att försöka revolutionera grundreceptet.

Detta är en annons:
Rädda det som räddas kan

Dead or Alive
I och med att Itagaki lämnade teamet han en gång i tiden definierat fanns det inte kvar någon drivande kraft bakom slagsmålsföljetongen som i början av 2000-talet toppade såväl Tekken som Virtua Fighter samt Soul Calibur. Mest troligt är det för sent att försöka återuppväcka Dead or Alive, idag men drömma går ju. Jag skulle vilja att Itagaki och hans nya studio Apex Games fick en inbjudan av Tecmo att utveckla Dead or Alive 7 baserat på en ny spelmotor. Det krävs grafisk finess och ny teknologi för att sticka ut i fightinggenren idag och med tanke på att Virtua Fighter genomgår en slags toppmodern stor-renovering just nu tack vare den externa studion Ryu Ga Gotoku Studio, hoppas jag att Dead or Alive kan få samma behandling. Detta eftersom spelvärlden behöver Dead or Alive och jag behöver mer fokus på parrys och kontringar.

Rädda det som räddas kan

Halo
Nybildade Halo Studios skulle ju resa sig ur asken som 343 Industries lämnade efter sig i och med Halo Infinite och det var ju tänkt att Master Chief skulle återvända i form av en storstilad remake av det första spelet, bland annat. Detta medan Texas-baserade Certain Affinity tydligen arbetade i flertalet år med Project Tatanka som skulle bli Microsofts motsvarighet till PUBG och Warzone. Både är idag nedlagda och Halos framtid såklart mer osäker än vad den någonsin varit. Det pratas nu istället om att Metal Gear Solid Delta-utvecklarna Virtuos jobbar med en Unreal-baserad nyversion av Combat Evolved medan Halo Studios tagit sikte på nya upplevelser inom Bungies rymdvärld och jag hoppas så innerligt på att nästa Halo kommer att bli och stå för den där stora revanschen som vi fans länge hoppats på. Halo skulle ju idag kunna vara lika stort som Call of Duty om korten hade spelats rätt snarare än helfel och efter åratal av missade möjligheter måste ett tight kärnteam av dedikerade Halo-kännare försöka styra detta på rätt köl nu, igen. Skippa open world-elementet. Skippa andra spelbara karaktärer än Chief. Skippa andra fiender än Covenants och låt oss slunga oss in i en ultrasnygg ringplanet dränkt i mystik och Bungie-doftande Halo-mytologi med snortight spelmekanik och fantastisk variation. In med Battle royale i multiplayerdelen (100 spartaner ur en Pelican, fight!) och förlita er på att grundreceptet fortfarande håller, vilket det i allra högsta grad gör.

Detta är en annons:
Rädda det som räddas kan

Need for Speed
Senast som EA:s långvarigt hyperpopulära arkradracingserie var riktigt roligt var för 15 långa år sen och med Criterions Hot Pursuit-remake. Sedan dess skulle jag vilja säga att Need for Speed kört i något slags "limp mode" med en trasig bränsletrycksgivare. Med det senaste spelet, Unbound, bevisade EA med ganska stor tydlighet att de inte riktigt hade räknat rätt sett till cartuner-världens rådande trender och för att rädda spelserien, krävs såklart storverk. Dels tror jag att fansen skulle vilja ha en ultrasnygg, vidsträckt landsvägsracer, igen. Låt oss tävla på vidsträckta, höstlövsdränkta, supertjusiga landsvägar i Colorado där tre spelare möts i varje onlinerace. Två spelar som Highway-poliser medan en spelar som smitare. Loppen är långa och en smula Crew-doftande och det handlar för smitarens del om att fly och naturligtvis inte bli avprejad från vägen. Det andra spelet som skulle kunna rädda Need for Speed är såklart Underground 3. Chinatown, San Francisco. Fokus på japanska klassiker såsom Supra, S15, Skyline GTR, NSX och RX7, bygga sin bil - ut på de neonupplysta, regndränkta gatorna och spätta JDM-best med ny drifting-spelmekanik.

Rädda det som räddas kan

Starcraft
Blizzard är idag, likt Bioware och Bungie, blott en skugga av den forna storhetsstudio som de en gång var och däri ligger naturligtvis en stor del av problemet med att deras kvalitet blivit lidande (Overwatch 2 är fortfarande ett skämt). Starcraft verkar vara dödade är dött och Blizzard har enligt egen utsago inga planer på att dundra igång utvecklingen av trean, vilket såklart är synd och skam. Sorgligt. Tragiskt. Det finns dock tid dock, tror jag och med tanke på att realtidsstrategi-genren fått sig ett rejält lyft på slutet borde ju Blizzard naturligtvis ta tillfället i akt och återuppliva Starcraft på flera sätt. Jag skulle vilja se ett Starcraft III med viss retrofokus. Kika mer på det första spelet snarare än uppföljaren, Ta bort tids/trupp-begränsningen i singleplayeruppdragen och våga göra ett upplägg som saknar variation, eftersom spelaren inom sitt eget bas/trupp-byggande och sin egen strategiska taktik kan skapa sin egen variation (eller inte). Utveckla även ett nytt Starcraft: Ghost parallellt med Starcraft III och låt oss få ett Splinter Cell i Starcraft-universumet, dränkt i ursnygga skuggor och läckra, knäpptysta avrättningar.



Loading next content