Svenska
Gamereactor
artiklar
Fortnite

Replay: Petter spelar Fortnite igen

I den första delen av vår nya artikelserie återvänder vi till spel vi redan betygsatt för att se hur bra de står sig, vad som skett i titlarna sedan recensionen och vad vi tycker idag...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är fem år sen nu sen jag delade ut betyg på Fortnite och sedan dess har jag spelat min beskärda del. När Epic Games hade den goda smaken att lansera ett Battle royale-läge utan byggarbiten fick Fortnite för egen del nytt liv och med tanke på hur mycket unge herr Frank Hegevall äskar det, blir det ett par matcher dagligen och så har det sett ut i ett drygt år nu.

När jag recenserade Fortnite berömde jag allt från designen till spelmekaniken och upplägget och kritiserade väl i grunden enbart hur dyra de kosmetiska uppgraderingarna är, och där står jag kvar - än idag. Ett nytt skinn i Fortnite kostar över 100 kronor och med tanke på att det mesta som släpps är gamla grejor som försvunnit ur affären och sen återvänt, känns priserna för höga. Om jag finge välja/bestämma skulle Epic halvera priserna, inte minst med tanke på alla de 100 miljarder kronor de gjort i ren vinst på det här spelet.

FortniteFortnite
FortniteFortnite
Det finns idag drösvis med läckra, härliga skins och drösvis med samarbeten med andra spel och filmer i Fortnite. Tyvärr är alla skins fortfarande lite för dyra.
Detta är en annons:

I nuvarande kapitel fyra har det sedan starten varit ett asiatiskt tema i Fortnite som Epic knutit ihop med manga-klassiker som Dragonball samt Attack on Titan och med tillkomsten av Mega City samt de japanska shoguntemplen, är det en lite annan upplevelse som ges idag än för ett år sen. Doku-bollen som existerade tillsammans med jättehammaren är idag lyckligtvis bortplockade och ersatta av framförallt en Katana som hjälper till med luftburen förflyttning och då plockar bort "fall damage"-portionen som i Zero Build kvarstår från byggarbiten. Jag gillar verkligen svärdet och då primärt för att snabbt kunna ta mig in och ur en pågående eldstrid och jag gillar verkligen shoguntemplen och alla de mysiga körsbärsträden som omger den delen av kartan.

Jag gillar också Mega City även om det för egen del är starkt förknippat med omedelbar sniperdöd varje gång jag kliver in där och jag gillar rails-partiet som gör att man kan surfa runt i staden i så pass högt tempo att de flesta motspelarna aldrig hinner nyttja sina "Heavy Snipers". En annan nyhet som jag gillar är driftingbilarna och hypermotorcyklarna, som är rappa och roliga att köra. Jag gillar även den flytande ön som dyker upp efter cirkel tre och striderna som sker där uppe eftersom valvet under huset bjuder på mythic-gevär med plasma-ammo, som naturligtvis är superanvändbart i slutcirkeln.

Fortnite
Unreal Engine 5 gör att Fortnite (2023) fungerar till alla möjliga plattformar utan att tumma särskilt mycket på kvaliteten.

Om det är nåt som Epic Games måste berömmas för, applåderas... Så är det deras sätt att jobba med dagliga nyheter i Fortnite och hela tiden förnya, utveckla, förändra vilket får ett sex år gammalt actionspel att kännas precis lika fräscht idag som när Battle royale-portionen lanserades (2017). Här har alla andra utvecklare av Battleroyale-spel massor att lära, inte minst Infinity Ward samt Activision vars Call of Duty: Warzone 2.0 känns stelt och mossigt i jämförelse. Epic är dessutom väldigt bra på att verkligen lyssna på sin spelarbas och utan att tvivla på sin egen produkt eller vackla mellan olika designval styra innehållet mot det som merparten spelare vill ha och önskar sig. Fortnite är på många sätt det perfekta actionspelet sett till hur det växer och förändras och hela tiden upplevs som "fräscht", vilket naturligtvis innebär massor av arbete.

Detta är en annons:
Fortnite
Epic Games har under sex års tid hållit Fortnite fräscht genom att ständigt förnya, förändra samt lyssna på sin community. Se och lär, Activision!

Jag var aldrig särskilt förtjust i produkten Fortnite när det först lanserades. Tower defense/Horde-grejen har aldrig varit något för mig och jag tyckte inte den barnsliga designen passade innehållet eller upplägget. När Epic Games beslutade sig för att härma PlayerUnknown's Battlegrounds och styrde om upplägget i Fortnite till Battle royale tog de dock kycklingskit och gjorde det till kycklingfilé vilket sedan dess varit en av de mest fascinerande historierna inom spelvärlden, någonsin. Jag älskar idag Fortnite och då inte minst för att det känns supervälbyggt och fräscht utan att bli för modernt eller gimmickbaserat. Jag älskar att jag kan spela det tillsammans med min åttaårige son utan att det för den skull känns neddummat eller förenklat jämfört med andra actionspel med multiplayerfokus. Det är dessutom tekniskt superbt, flyter fint på en Switch, på en gammal dator, på en Ipad och ser fantastiskt inbjudande ut på en Playstation 5 vilket tillsammans med minimala mängder buggar samt problemfri röstchat och massor av roliga vapen gör detta till en ständig vinnare.

Jag delade ut 9/10 till Fortnite för fem år sen och skulle definitivt sätta exakt samma betyg idag. Detta var, är och lär förbli en av subgenrens bästa titlar baserat på spelvärldens främste spelmotor.

Relaterade texter

7
Fortnite (Iphone)Score

Fortnite (Iphone)

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Vi har äntligen satt mjölktänderna i Iphone-versionen av Epic Games Bollibompa-doftande ultrasuccé...

FortniteScore

Fortnite

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Det känns obalanserat och upplägget rimmar illa på "pay to win". Trots detta är Epic Games senaste ganska roligt...

2
Fortnite kommer tillbaka till Ios i år

Fortnite kommer tillbaka till Ios i år

NYHET. Skrivet av Niclas Wallin

Fortnite försvann ju som bekant från App Store 2020 under uppmärksammade former efter att Epic Games brutit mot Apples riktlinjer för App Store och lagt in en egen...



Loading next content