Ingen har väl missat att franska rollspelet Clair Obscur: Expedition 33 blivit en jättesuccé som på flera sätt (inklusive produktionsvärden) fullständigt utskåpar vad många giganter åstadkommer - detta trots att det utvecklats av en förhållandevis liten studio.
Fast... om vi ska tro Sandfall Interactive-bossen Guillame Broche, så är det nästan tjänstefel att skriva "trots" bristen på en pengastinn utgivare, utan han menar att det snarare varit en fördel. I en intervju hos franska influencern Pouce Café säger han (transkriberat av Mp1st):
"Yeah, very clearly. Projects like these—with new IPs, original stories, completely original characters—are super hard to push through in a big company. There are a lot of approval steps, and in general, in big structures, you already have to have proven yourself and be pretty high up in the hierarchy just to have a chance at pitching this kind of project."
Hade han gått mer traditionellt till väga hade vi fått vänta betydligt längre, menar han:
"This is the kind of project that, if doable, would have taken me 25 years before being realized, and I don't have enough patience for that."
Vad tror du själv om saken, är det alltid bättre att luta sig mot en rik utgivare eller finns det fördelar med småskalighet och att själv styra ett projekt dit man vill utan utgivarinblandning?