
Ett av de spel vi fick kolla in under Microsofts Xbox Developer Direct under torsdagskvällen var spelet med den lite omständliga titeln Clair Obscur: Expedition 33. Bakom namnet döljer sig ett franskt turbaserat rollspel med flera unika inslag.
I den grundliga genomgången vi fick se klargjordes bland annat att du inte kan slappna av i striderna eftersom du bland annat måste tajma dina attacker och parera motståndarnas, och att levelsystemet är gjort för att kunna missbrukas genom att mot slutet av äventyret kunna missbruka det rejält. I en intervju hos Xbox Wire säger creative director Guillaume Broche såhär om saken:
"So what's very cool is that, when you play through the game, you will change your equipment a lot and you will get more and more Lumina and at the end of the game you have a full list of passives that you can either activate or deactivate, and this allows some crazy build opportunities. This is where we really make some crazy combos, and this is where we expect players to really break the game - and we hope they break the game, because it's made for that!"
Världen ser för övrigt väldigt intressant ut och Broche förklarar att målet varit att skapa något vi inte sett förr och baserar Expedition 33-omgivningarna på den franska Belle Epoque-eran (åren 1871-1914):
"I just wanted to get out of the stuff that we've just seen a million times, - science fiction, to space, or zombies, all that kind of stuff. I just wanted to get my head out of there and see what I can try to come up with that was original for me personally."
För att ta sig runt och utforska allt, används en funktion som idag är i det närmaste pensionerad - en world map. Beslutet att vi kan se fram emot en gammaldags hederlig world mapp (vilket var standard i japanska rollspel för två decennier sedan) för att ta oss runt i världen förklaras såhär:
"Since the day I started working on this project in Unreal engine, I wanted a world map. I feel like it's such a cool thing that has almost completely disappeared from the face of the gaming industry. Like, nobody does that anymore, and for me it was such a crucial and important part of what made the old-school JRPGs unique. It's this sense of travelling and [indicating that] we are an expedition... and we wanted the player to feel like they're going on a grand journey."
Så vad kan vi hitta i denna värld då, och hur stor är den? Broche avrundade:
"In the beginning, it seems extremely, extremely big. And it is very big. There are a lot of levels to find... hidden bosses to find also on this world map; there are tons of secrets. And that's also what makes a world map super cool, because it's just like it feels like a completely different exploration game... and really makes you understand how much you're travelling."
Under gårdagen kunde vi visa en ny och väldigt läcker trailer, och idag kan vi även bjuda på en trave nya bilder, vilka du hittar härunder. Den 24 april är det premiärdag till PC, Playstation 5 och Xbox Series S/X. Och trevligt nog ingår det med Game Pass.