Svenska
Gamereactor
artiklar

Spelvärldens mysterier (3)

Ibland fattas det märkligt korkade beslut inom spelvärlden där varenda gamer hade kunnat göra det bättre...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

En tredje vända? Jamen absolut, det dräller av fullkomligen dunderkorkade beslut i spelvärlden som trotsar både rim och reson, som alla som någonsin gång spelat TV-spel direkt hade kunnat döma ut på förhand. Men trots det spenderades ohyggliga summor pengar på ren dynga som i bästa fall bara floppade, i värsta fall rent av skadade spelvärlden rejält.

Spelvärldens mysterier (3)

Konami skiter högaktligen i allt och alla
För den som spelade NES i Sverige när det begav sig fanns det två företag att hålla reda på utöver Nintendo. Den ena var Capcom och den andra var Konami. Båda förblev giganter och briljerade även under 16 bits-eran, hängde med även under Playstation och under Playstation 2. Men lagom till Playstation 3 fick båda lite problem, något som drabbade hela japanska spelbranschen som kändes frånåkt av väst. Men där Capcom löste detta genom att göra bättre spel, började Konami släppa allt färre titlar och lät västerländska studios förvalta deras serier - med fasansfullt resultat. Och sedan Metal Gear Solid V: The Phantom Pain släpptes och bråket med Hideo Kojima kulminewrade så har de i princip skitit i allt vad spel heter. I år verkar de visserligen satsa mer än på tio år med remakes av Silent Hill 2 (dock återigen västerländsk utvecklare) och Snake Eater, men ärligt talat hörni, var är våra nya Silent Hill och Metal Gear, var är Suikoden, var är Castlevania, var är Gradius och var är alla nya serier? Konami förblir dessvärre ett riktigt tragiskt fall i spelvärlden, och de envisas med att behålla sina serier istället för att sälja av dem som för att göra allt värre.

Spelvärldens mysterier (3)
Detta är en annons:

PS Vita släpptes och övergavs
Ska jag ranka min absoluta favorithårdvara för spel genom tiderna, så tror jag att PS Vita hade varit en het kandidat att ro hem allt. Den var långt före sin tid, ursnygg, vrålstark och bara skrek av lyx med en riktigt fiffigt operativsystem. Och den sålde också bra. I alla fall till en början. Men sedan försvann Sonys egna stora titlar (och de få som släpptes var budgetversioner i befintliga serier), och de valde redan efter första året att låtsas som att enheten inte existerade. Jag kan för mitt liv inte ens begripa varför de släppte enheten när de uppenbarligen inte hade några framtidsplaner för den, och Sony ska vara tacksamma att spelarna inte blev mer upprörda än vad de faktiskt blev av detta (något jag i och för sig även tycker om PSVR2 som jag övervägde att göra till en egen punkt).

Spelvärldens mysterier (3)

Hello Games-grundaren satt och blåljög för alla om No Man's Sky
Jag följde slaviskt amerikanska talks shows under många, många års tid. Det var väldigt sällan vi fick se spelutvecklare medverka dock, men Sean Murray från Hello Games dök upp på bästa sändningstid hos Stephen Colbert i hans The Late Show för att prata om No Man's Sky, och det var svårt att inte bli impad. Vi skulle kunna landa på asteroider, spränga rymdstationer, besöka planeter med ringar och rymdvarelser skulle interagera med varandra samt mycket annat. Men... när No Man's Sky väl lanserades saknades allt detta och mycket annat med för den delen - och det fanns till och med hot om att stämma företaget för falsk marknadsföring. Folk fick pengarna tillbaka, Sony ville inte låtsas om att de köpt exklusivitet på spelet och jag förstod ingenting. Vad hände egentligen? En person som Sean Murray måste ju ha fattat att hans batteri av hitte-på (minst i klass med Peter Molyneux!) skulle genomskådas på premiären och han skulle framstå som en pajas.

Spelvärldens mysterier (3)
Detta är en annons:

EA köper Pandemic och gör som de brukar
Pandemic Studios grundades 1998 av branschveteraner och blev snabbt världens största fristående spelutvecklare med långt över 200 anställda. De utvecklade inte bara egna spel (inte minst Star Wars: Battlefront-serien), utan hjälpte även andra och uppfattades genomgående som kompetenta. Så kompetenta att EA blev sugna på att köpa upp dem och 2008 blev affären klar. Så hur gick det då med tanke på EA:s rykte att döda allt de köper upp? Jo, det tog inte lång tid för EA att återigen sabba ett uppköp och 2009 - alltså året efter att de köpt världens största fristående studio - så fick de lägga ner. Tack å hej. Världens gamers kliade sig frustrerat i huvudet och funderade över hur det ens var möjligt att i det tempot handla något så dyrt och sedan bara dräpa allt. Själv funderar jag fortfarande.

Spelvärldens mysterier (3)

Bioware tappade alla koncepter och släppte Anthem och Andromeda
Bioware hade ett grundmurat rykte som den kanske främsta rollspelsutvecklaren av dem alla och i synnerhet Xbox-ägarna hade fått smaka på deras fina arbete med Star Wars: Knights of the Old Republic, Jade Empire och Mass Effect - och tidigare låg de ju även bakom Baldur's Gate-serien. Men 2007 köpte EA upp Bioware och efter att ha släppt Mass Effect-trilogin började det knaka i fogarna. Flera kända namn klev av, de släppte ett onlinerollspel och när Mass Effect äntligen fick en uppföljare i och med Andromeda hade ett B-team fått uppgiften med utskällt resultat. Och bara två år senare satsade singleplayer-specialisterna fullt ut på live service med Anthem, helt utan egentlig koll på vad detta kräver. Det gick som det gick och Biowares goda namn raserades totalt. Idag, fem år senare, hoppas vi att det kommande Dragon Age samt nästa Mass Effect ska kunna återställa förtroendet för studion, men ärligt talat är det tveksamt om de kan bli lika älskade som förr med tanke på alla huvudlösa beslut som fattats genom åren.

Spelvärldens mysterier (3)

Blizzard bestämde sig för att skjuta egna ryktet i sank
Vilket är det mest älskade spelföretaget? Nintendo är en bra kandidat, men de får också massor av kritik. Kanske CD Projekt Red (innan Cyberpunk 2077 alltså) och Blizzard? De två sistnämnda hyllades unisont för sin extremt höga lägstanivå och en osviklig känsla för kvalitet och att ta hand om fansen, och frågan är om inte Blizzard på sin topp var den mest omtyckta utvecklaren av alla. 2008 slogs de dock ihop med Activision och fick därmed Bobby Kotick som högste ledare, och man kunde tidigt se att kvaliteten började ta stryk. Det var dock med Diablo Immortal-utannonseringen på BlizzCon 2018 som de på allvar började tappa fansen och sedan dess är företaget som ett långt pärlband av ytterst tveksamma beslut (Heroes of the Storm-nedläggningen, svansande för Kina, brutna Overwatch 2-löften med mera) och Blizzard tycks idag ses mer negativt än positivt. Nya ägaren Microsoft kommer ha ett hästjobb med att återställa Blizzards gloria igen (om det ens går) och man kan bara skaka på huvudet åt alla vansinnigheter som drabbat denna en gång så älskade utvecklare.

Spelvärldens mysterier (3)

Nintendo satsar på urusel 3D
Det är kanske märkligt att klaga på en enhet som sålt 75 miljoner och som initialt fick massor av uppmärksamhet tack vare gimmicken i dess namn. Men vi måste prata om Nintendo 3DS. Enheten levererades som bekant med en skärm som kunde visa tre dimensioner utan glasögon, men som då knaprade batterier snabbare än Pac-Man äter powerpills och som krävde att du satt perfekt blixtstilla i en mycket specifik vinkel för att inte allt skulle sabbas. Det blev en kul grej att testa en gång, men de svindyra skärmarna fortsatte att hämma Nintendo 3DS som kostade onödigt mycket och gjorde att den såg ut som en Nintendo DS utan att egentligen erbjuda något annat än marginellt bättre prestanda. I slutändan sålde Nintendo 3DS mindre än PSP som många länge betraktade som en flopp för Sonys del, och blev den sista dedikerade bärbara spelenheten från Nintendo.

Spelvärldens mysterier (3)

Microsoft och de japanska rollspelen
I princip ända sedan Xbox lanserades har formatet fått kämpa med försäljningssiffrorna där bland annat Japan varit ett enormt problem. Länge sades bland annat att japaner bara vill ha japanskt och somliga menade även att Xbox var för stor (fysiskt) för trångbodda herr och fru Suzuki. Rent svammel, för Playstation 5 är betydligt större och säljer bättre än Xbox någonsin gjort, och Xbox 360 visade att japaner visst gärna köper Xbox om den har spelen de vill ha. Microsoft lassade på med Lost Odyssey, Blue Dragon och tidsexklusiviteter på Eternal Sonata och Star Ocean: The Last Hope. Och det funkade. Under en hel höst sålde Xbox 360 bättre än Playstation 3 i Japan och folk på spelforum var alldeles skräckslagna. Men... år 2007 hoppade briljanta Xbox-chefen Peter Moore av och ersattes av Don Mattrick (som hade kunnat vara en punk på listan i sig själv), varpå Microsoft helt övergav denna strategi för att året senare slå fast att framtiden var Kinect samt att bara rotera ett fåtal spelserier. Försäljningen för Xbox 360 dog igen i Japan och tog stryk även i väst, och har sedan dess aldrig riktigt hämtat sig igen i ett smått chockerande uselt beslut som är genuint svårt att fatta.

Har du själv några fina exempel på beslut i spelvärlden som känns som rena mysterier?



Loading next content