Spotify arbetar med AI-verktyg med stora musikbolag
Vi är inte helt säkra på vilka dessa verktyg är, men konstnärer är oroliga.
Spotify samarbetar med några av världens största skivbolag för att producera nya GenAI-verktyg som tydligen kommer att tjäna artister, när sådana verktyg tidigare bara har använts för att imitera och konkurrera med dem.
Spotifys nya inlägg på sin webbplats beskriver att man försöker stödja artister tillsammans med Sony Music Group, Universal Music Group, Warner Music Group, Merlin och Believe för att utveckla nya AI-produkter. Streamingplattformen är inte helt klar över vilka dessa verktyg och produkter är, men även om Spotify hävdar att de kommer att hjälpa artister, har allt med AI och musik låtskrivare, sångare och artister på helspänn.
Spotify klargör att de förstår att upphovsrätt är viktigt och att de bygger sina nya AI-produkter med fyra huvudprinciper i åtanke. De är: partnerskap med skivbolag, distributörer och producenter, val av deltagande, rättvis ersättning och nya intäkter samt kontakt mellan artist och fans.
Detta hjälper oss naturligtvis inte att föreställa oss vad Spotify har i åtanke för framtiden för AI på sin plattform, men vi kommer sannolikt att få reda på det först när vi vet vad dessa verktyg faktiskt är.
