Det var bara härom dagen vi kunde berätta att Square Enix-veteranen Tetsuya Nomura (som varit inblandad i praktiskt taget allt påkostat studion gjort de senaste 30 åren) tycker att vi ska slippa spela som fula karaktärer i spel.
Ett uttalande som går på tvärs med mycket av dagens spelutveckling där det istället ofta tycks strävas mot att vara så inkluderande som möjligt, snarare än att erbjuda de snyggaste protagonisterna. Ett företag som specialiserat sig på just detta är Sweet Baby Inc, vars affärsidé är att konsultera spelutvecklare för att främja mångfald, rättvisa och inkludering (ofta förkortat DEI).
Deras arbete syns i flera titlar och bland utvecklare som har ett samarbete med dem hittar vi exempelvis Square Enix (Forspoken), Remedy (Alan Wake 2) och Santa Monica Studio (God of War: Ragnarök). Nu verkar det dock som att Square Enix av olika anledningar avslutat samarbetet, och på Reddit uppmärksammas att företagets logotyp inte längre syns till bland Sweet Baby Inc-klienterna.
Vad orsaken till detta är vet vi inte, men flera stora spel Sweet Baby Inc varit inblandade i har missat försäljningsmålen senaste åren, medan utvecklare som inte gått den vägen haft spel som gått betydligt bättre. Bra exempel på sistnämnda är Black Myth: Wukong och Warhammer 40,000: Space Marine II, vars utvecklare i intervjuer helt förkastat idén om att ha en tydlig DEI-agenda.
Tack NeoGaf