Svenska
Gamereactor
artiklar
Star Wars Battlefront II

Star Wars Battlefront II som slagpåse

Star Wars Battlefront II har fått enormt mycket kritik för sina mikrotransaktioner och loot-lådor, men är gnället rättvist?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag vet mycket väl hur det är. Ibland ska exempel statueras. Då får något - vad det än må vara - bära det så kallade hundhuvudet helt och hållet. När det kommer till 2017 års stora diskussionsämne, mikrotransaktioner och loot-lådor, har Star Wars Battlefront II fått den tveksamma äran att vara slagpåse. Och visst finns det saker att kritisera.

Star Wars Battlefront II
För den som vill spela Luke Skywalker väntade tidigare runt 40 timmars spelande.

Ta bara det faktum att Epic Star Cards, spelets bästa, var tänkta att kunna delas ut via loot-lådor. Lådor som kan köpas för riktiga pengar och som i sig är rena lotteriet (en grav tveksamhet i sig, måtte något stort land förbjuda detta snart) och alltså gör att den som chippar in slantar kan handla fler och få fördelar i striderna. EA hörde dock klagomålen tidigt och tog bort det. Nu finns Rare-Star Cards som ärligt talat inte alls spelar särskilt stor roll. Visst kan den som verkligen matar in massor få små fördelar, men jag tvivlar på att det är något som kommer avgöra i någon duell.

Jag vet att detta stör somliga gruvligt, men det gör mig ändå ganska lite så länge skillnaderna är tämligen obetydliga. Även i verkliga livet finns det sportutövare med bättre utrustning än jag själv har, samtidigt som sporten i sig själv kostar att utöva. Loot-lådorna är inte där för att jävlas, utan för att täcka upp kostnader och generera vinst i brist på andra lösningar (för att fortsätta sportliknelsen så säljs ofta lotter och liknande för att dra in pengar till laget, där vissa inte alls har förutsättningar, medan andra bor på rätt ställe eller har någon extremt engagerad förälder). Jag hade föredragit andra alternativ, men så länge de inte sabbar spelet så kan jag stå ut med det.

Detta är en annons:
Star Wars Battlefront II
Det räcker inte med att kraften är med dig i Star Wars Battlefront II, även loot-lådorna ska helst vara det.

När det sedan uppdagades att det i skräckscenariot tar runt 40 timmar att låsa upp Luke Skywalker och Darth Vader kom nästa uppror. Att det räcker med att spela runt fem timmar för att få den ena av dem (du får snabbt ihop pengarna genom att bara spela igenom äventyret) spelade liksom ingen roll. Aldrig att det ska finnas saker kvar att låsa upp efter 40 timmar, tycks resonemanget ha gått. Men det är inte så orimligt egentligen. I allt från Mario Kart 8 till Soul Calibur och andra omtyckta titlar har jag spelat betydligt mer än så för att få viktiga saker till spelet.

Men EA var återigen lättfotade och sänkte priserna på figurerna med 75% varpå det nu tar runt 15 timmar att låsa upp båda. Ungefär en helgs härligt tok-gejmande. När de är upplåsta finns betydligt mindre morötter kvar att jaga där mycket är olika vinnargester och liknande. Sägas ska att jag är ett fan av att ha det mesta upplåst direkt och att alla har samma loadouts i Halo 5: Guardians Arena-läge (som även saknar pillande med utrustning) är en av de saker jag uppskattar bäst med det spelet, men här har EA nästan varit för tillmötesgående och risken är att den som tycker om att kämpa för att låsa upp saker tröttnar när det viktigaste är avklarat relativt snabbt. Även om det enligt uppgift tar +4000 timmar att få allt, så är inte rubbet sådant de flesta bryr sig om. Hur viktigt är det egentligen att få nya taunts till Rey?

Star Wars Battlefront II
Den bättre spelaren kommer omgående göra hackebiff av en sämre, oavsett hur många loot-lådor denne köpt.
Detta är en annons:

Men kritiken har inte minskat, snarare tvärtom. Folk ger sig på Star Wars Battlefront II med vild frenesi och inblandade i teamet har fått utstå både grova förolämpningar och hot, samtidigt som spelet fick rekordlåga användarbetyg på Metacritic innan det ens var ute och är föremål för fritt hånande på Reddit. Bara det att spelet är bra, multiplayer är grymt underhållande, singleplayer är visserligen mediokert men har sina stunder, rymdstriderna är fullständigt fenomenala och grafiken så maffig att du inte kommer tro dina ögon.

Och i utbyte mot mikrotransaktionerna har EA tagit bort säsongspassen. Du kommer få både mer story, fler banor och mycket annat gratis. Om du inte köper någon mikrotransaktion (eller rent av handlar sådana för under 200 kronor) är Star Wars Battlefront II ändå billigare än sin föregångare med säsongspass. Och det gäller nog för de flesta av oss, trots allt (jag köper inte heller loot-lådor, ogillar modellen starkt eftersom det är ett lotteri). För min egen del är detta alltså en delvis bättre lösning än den som fanns i föregångaren. På minussidan hittar vi att en del spelare tidigt kan ha små fördelar gentemot mig innan jag hunnit få bra utrustning under de första timmarna och ett tråkigare uppgraderingssystem. På plussidan slipper jag betala säsongspass och jag kommer kunna lira alla banor med mina vänner som har spelet.

Star Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront II
Ville du röja med Jyn Erso eller spränga Dödsstjärnan i föregångaren var du tvungen att handla DLC eller säsongspass.

Kritiken har dock inte mildrats, snarare tvärtom och dagarna innan premiären var kommentarsfälten till bredden fyllda av vad jag skulle vilja beteckna som rent hat. Och jag kan inte hjälpa att känna att det här riktats åt åtminstone delvis fel håll. Värste konkurrenten till spelet är såklart Call of Duty: WWII, och där finns också en del kritik, men inte alls lika mycket.

Hur har det hanterats där då? Jo, Activision har inte lyssnat alls, de har rent av bestämt sig för att göra loot-lådeöppnandet till en grej alla ska se för att pressa fram fler köp och de har dessutom valt att behålla säsongspasset ändå. Du måste fortfarande köpa det om du vill spela det kommande innehållet och därigenom kommer du också få svårare att lira med vänner som inte handlat DLC.

Star Wars Battlefront II
I Call of Duty: WWII finns säsongspasset kvar och det ändå ändå smockat med mikrotransaktioner. Dessutom kommer du inte undan utan får se när andra öppnar, som för att pressa dig att handla lite själv med.

Även spel som NBA 2K18 och Middle-earth: Shadow of War har mikrotransaktioner där du ännu enklare kan betala dig bättre, men utvecklare och utgivare har helt tondövt valt att hoppa över kritiken. Take-Two utlovade rent av härom dagen att från och med nu alltid proppa sina spel med mikrotransaktioner, medan EA alltså mildrat och dragit tillbaka dem i viss mån och timmarna innan Star Wars Battlefront II släpptes togs de bort helt (och mildrades till Need for Speed Payback).

Missförstå mig rätt. Jag tycker det är helt rätt att kritisera EA för mikrotransaktionerna. Helst hade jag bara velat ha kosmetiska grejer och hade gladeligen betalat för en Tie Pilot-krigare, någon cool ras i rebellarmén, emblem eller detaljer som får mig att vara en smula mer personlig på slagfältet. Kanske kunna ha Count Dooku som ett skin istället för Darth Vader eller Ezra Bridger från Star Wars Rebels istället för Luke Skywalker. Kanske kunde två veckors tidigare tillgång till nya banor vara en mikrotransaktion som kostade en tjuga? Hellre det än att betala för säsongspass igen.

Star Wars Battlefront II
Flera kosmetiska detaljer hade kunnat läggas till i multiplayer och låta folk betala för istället (eller låsa upp genom att spela länge). Ett klart bättre alternativ än loot-lådor.

Att slippa säsongspass och betal-DLC är för mig något riktigt trevligt i slutändan och jag gillar att EA så tydligt visar att de hörsammat kritiken och backat som en följd av detta. Detta medan flera konkurrenter slipper undan samma mängd kritik och Metacritic-sabotage trots att de istället ökar på mikrotransaktionerna till något mycket värre samtidigt som de behåller betal-DLC. Star Wars Battlefront II har kort sagt blivit något av en slagpåse för fenomenet, och jag tycker inte alls att detta känns helt välförtjänt.

Relaterade texter

Star Wars Battlefront IIScore

Star Wars Battlefront II

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Så har det äntligen blivit dags att utöva stora krig i den där galaxen, långt, långt borta och Jonas Mäki har nyttjat kraften som en sann Sith för att leverera en recension...



Loading next content