Gamereactor



  •   Svenska

Logga in medlem
Gamereactor
artiklar

Streamingjättarnas kollektiva girighet

Streamingjättarnas girighet har lett till att månadskostnaderna skjuter i höjden och höjs flera gånger per år numer trots att vinsterna som görs är otroliga... Petter har efter mycket om och men fått nog

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Netflix har idag 302 miljoner betalade prenumeranter. Tillsammans betalar de in så mycket i månadskostnad att de, tillsammans med Netflix utspridda biopremiären och enstaka andra "specielevent" drog in cirka 380 miljarder kronor under 2024 varav cirka 80 miljarder kronor var ren vinst. Rörelsevinst förvisso, men ändå. Disney? De höjde nyligen priserna för att driva upp vinsterna, som under 2024 uppkom till 76 miljarder kronor enbart för Disney Plus. Pengarna väller praktiskt taget in och även om det naturligtvis är svindyrt att producera film och TV-serier, svindyrt att licensera gammal (populär) film och (populära) repriser av TV-serier, är det ju trots allt ändå så att ingen av dessa streamingjättar på något sätt går dåligt. Tvärtom. De går som tåget.

Ändå ska priserna såklart höjas.

När Disney Plus lanserades kostade det 69 kronor per månad. Det var ett lockpris precis som i fallet med HBO Max och Amazon Prime, det begriper vi alla - Men ändå. 69 kronor. När den senaste prishöjningen nu träder i kraft (4:e november) kommer samma tjänst att kosta 159 kronor. Har det tillkommit mer än 2,5 gånger så mycket innehåll på slutet? Nej. Har Disney Plus blivit 2,5 gånger bättre sett till utbud, variation, bild/ljudkvalitet? Inte det heller. Men priserna ska upp, oavsett. Om man vill ha HBO Max bästa abonnemang kostar det idag 189 kronor per månad. Netflix 4K-lösning kostar 199 kronor. De är såklart farligt nära 200-kronorsgränsen och kommer ju, som vi alla vet, att spränga den under nästa år. Innan vi vet ordet av kommer att abonnemang på Netflix, HBO eller Disney Plus att kosta 300 kronor, och jag tror heller inte att det stannar där. Greedflation är idag en så pass bisarr självklarhet från alla tänkbara storbolag att man som konsument snarare blir förvånad när det inte görs.

Netflix: 199 kronor
Disney Plus: 159 kronor (tidigare 139 kronor)
HBO Max: 189 kronor
Prime Video: 99 kronor (tidigare 69 kronor)
Skyshowtime: 149 kronor
Viaplay: 169 kronor
Apple TV Plus: 119 kronor

Detta är en annons:

Billigast av jättarna är fortfarande Amazon Prime och medan en del av mig uppskattar dem, deras utbud, appen och att de hållit ned priserna något - Vet vi ju alla hur de på andra sätt höjt priserna och kanske i slutändan, mest troligt är dyrast. Reklam har införts och alla nya filmer som snurrat på bio, som ligger i toppen av Amazons app - Kostar pengar att hyra om du vill se dem. Du betalar alltså 99 kronor per månad för ett abonnemang för att se på TV-serier och filmer, men de filmerna som du mest troligt betalar för att se kostar 49-99 kronor extra, per film, för att få kika på och mitt i allt annat dyker det upp reklamsnuttar.

Streamingjättarnas kollektiva girighet
Hur långt är för långt sett till höjda priser flertalet gånger per år?

Frågan som jag ställer mig när jag ser allt detta och däribland även Microsofts smått absurda Game Pass-prishöjning är - När kommer vi konsumenter rent kollektivt att få nog. När linjär-TV-sändningarna gick från reklam var 13:e minut till var sjunde och reklamen i sig ofta sträckte sig längre än de minuterna av TV-program som vi faktiskt fick se, mellan enfaldiga videosnuttar om försäkringar, bindor och elbilar - så hjälpte ju Netflix (framförallt) till med att döda stora delar av hela formatet. Girigheten gick för långt, reklamen svalde upp själva programmen och tittarna, många av dem åtminstone, svek. När streamingapparna nu vräker upp priserna, gång efter gång efter gång efter gång, tar betalt i hyra för att visa de nyaste filmerna trots höjd månadsavgift och till och med stoppar in reklam i streamingtjänster som vi betalar månadsavgift för att slippa se på reklam på, undrar jag när måttet är rågat?

För min egen del har nedrustningen redan börjat. Eftersom vi på Gamereactor såklart recenserar film och TV-serier (också) har vi ju ett antal presskonton som för oss är gratis att nyttja och ofta också innehåller förhandsvisningar av kommande material, vilket är nödvändigt för att vi ska kunna sköta våra jobb, men på ett privatplan har jag börjat säga upp streamingabonnemang på löpande band. Detta trots att jag under lång tid faktiskt förespråkade många tjänster samtidigt, som en perfekt ersättare till "zappa kanaler" i den gamla mossiga linjär TV-världen. Idag har jag sagt upp Skyshowtime. Jag har sagt upp Apple TV+ och jag har sagt upp Disney Plus. Jag har även sagt upp Amazon Prime då jag anser att de skjuter ut sämst innehåll just nu. Det går såklart inte att sitta och punga upp 159-189 kronor i månaden för appar som knappt uppdateras under hela månader, som inte erbjuder något nytt på så lång tid som är fallet med exempelvis Apple eller framförallt Disney. När jag pratade med mina barn häromdagen om när de senast startade Disney Plus så mindes ingen av dem när det senast skedde, eftersom mängden sevärt, nytt innehåll enligt dem inte avspeglas i det radikalt upphissade priset.

Detta är en annons:


Loading next content