Svenska
Gamereactor
artiklar
EA Sports WRC

Tankar inför EA Sports WRC 24

F1 24 är på ingång efter förra månadens utannonsering och efter det är det mest troligt dags för Codemasters att visa upp WRC 24. Vad kan vi förvänta oss och hur ser Petters tankegångar ut inför det?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är frågan det... hur det nu kommer att bli. EA Sports gör ju som vi alla såklart vet årligt återkommande sportspel i drivor och har så gjort sen urminnes tider. Däribland Codemasters egna kassakossa; F1-serien. Varje år, nya tag. Små förbättringar som lika gärna hade kunnat levereras med en simpel patch, men ändå tillräckligt finurlig marknadsföring och säsongsbetonat innehåll att fansen vallfärdar och betalar fullpris, år ut och år in. När det gäller WRC köpte ju Codemasters licensen innan EA köpte studion och det har tisslat/tasslats om att WRC inte ska släppas varje år. Att det blir två spel under de fem år som licensen sträcker sig, som sen kommer att uppdateras med DLC. Jag tror inte det. För det har hänt för lite med EA Sports WRC för att det ska kunna leva vidare bortom 2024. Jag tror att nästa spel utannonseras i slutet av juni och släpps i september.

EA Sports WRCEA Sports WRC
En kvarstående känsla efter 200 timmar med EA Sports WRC är att det är för enkelt jämfört med Dirt Rally 2.0. Bilarna går inte sönder på samma sätt, sträckorna är mer förlåtande med mindre skoningslösa diken och fartkänslan är lägre.
EA Sports WRCEA Sports WRC
Ljudet är precis som grafiken märkbart sämre i WRC än vad den är i det idag fem år gamla Dirt Rally 2.0 vilket förblir rätt absurt.

Mycket måste ske, dessutom, trots att tiden såklart varit och förblir ytterst knapp - för att WRC ska kunna blomstra och växa i den takt som Formel 1-titlarna gjort under de senaste tio åren. Inte för att EA Sports WRC är ett dåligt spel (tvärtom) men för att det trots allt är markant sämre än Dirt Rally 2.0, som är mer än fem år (!) gammalt vid det här laget. Codemasters vet ju om det här. De vet, såklart. EA Sports WRC har inte blivit i närheten lika populärt som Dirt Rally 2.0 var, och fortfarande är, vilket innebär att mycket av det som rullades ut i fjolårets rallyspel måste revideras, logiskt sett.

Detta är en annons:
EA Sports WRC
Det som är sådär bestående bra i WRC är utbudet bilar och känslan i bilarna samt variationen i alla de olika länderna samt sträckorna.
EA Sports WRCEA Sports WRC
Codemasters utlovade äkta stöd för trippla monitorer men det dök tyvärr aldrig upp.

För min del måste fokus skifta en smula. Från handkontrollfokuserat spel med casual-doftande sträckor i primärt Finland och Kroatien till ett spel som först och främst omfamnar simracingfansen för att sen få med sig resten av spelarna. Precis som Assetto Corsa gjorde, vilket visat sig vara ett snilledrag. Fokus på rattstöd och ännu bättre foce feedback är viktigt inför nästa spel. Mycket bättre grafik krävs. Här krävs ett stort kliv framåt. Det måste flyta och prestera bättre, det måste in ett ordentligt stöd för trippelskärmar och sträckorna måste fyllas med diken, stenar, stockar och allsjöns gorm som gör rally "farligt", igen. Som det är, på riktigt. In med betydligt mer skoningslösa (spelmässiga, inte visuella) skador på bilarna, mycket mer realistiska "terminal damage"-scenarion för den som aktiverat funktionen "Hardcore damage". Brassar man in i en sten i 100 km/h ska rally vara över. Alltid. Oavsett.

EA Sports WRC
Med tanke på att bilarna så sällan går sänder (rent mekaniskt) i WRC är det noll bekymmer att hoppa upp över en vall som här (vänster om bilen) och gena likt en dåre, något som i Dirt Rally 2.0 ofta hade resulterat i punktering.
Detta är en annons:
EA Sports WRCEA Sports WRC
Ljudet i Dirt Rally 2.0 är flera gånger bättre än i EA Sports WRC tack vare mer reverb och mer botten/klös.
EA Sports WRCEA Sports WRC
Dirt Rally 2.0 släpptes i februari 2019 och baserades på Codemasters egen Ego Engine, vilket EA Sports WRC kanske också borde ha gjort.

Ljudet behöver mer punch och reverb, VR måste finnas med från dag ett och Codemasters kan gott kasta ut Builder-läget helt och hållet. Det var och förblir helt meningslöst. Vi får se här i sommar, hur det blir. Om Codemasters mot min förmodan nu beslutar sig för att "bara" uppdatera det befintliga spelet tror jag att de kommer få det svårt att hålla intresset uppe. Väldigt svårt. Å andra sidan har de ju samtidigt bevisat med Formel 1-spelen att de med förhållandevis små utvecklingsteam/kostnader kan gå från klarhet till klarhet när väl motorn varmkörts ordentligt.

EA Sports WRC

Relaterade texter

EA Sports WRC 2024Score

EA Sports WRC 2024

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Istället för att pumpa ut årliga spel som EA gör med F1, NHL, Madden och många fler sportspelsserier har de i fallet WRC istället valt att lägga till DLC-paket med säsongsbaserat innehåll...

EA Sports WRCScore

EA Sports WRC

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

R E W I N D: Vi backar bandet och undersöker huruvida Codemasters förbättrat prestandan och hållit sina löften rörande utrullade uppdateringar...

Tankar inför EA Sports WRC 24

Tankar inför EA Sports WRC 24

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

F1 24 är på ingång efter förra månadens utannonsering och efter det är det mest troligt dags för Codemasters att visa upp WRC 24. Vad kan vi förvänta oss och hur ser Petters tankegångar ut inför det?



Loading next content