Det är frågan det... hur det nu kommer att bli. EA Sports gör ju som vi alla såklart vet årligt återkommande sportspel i drivor och har så gjort sen urminnes tider. Däribland Codemasters egna kassakossa; F1-serien. Varje år, nya tag. Små förbättringar som lika gärna hade kunnat levereras med en simpel patch, men ändå tillräckligt finurlig marknadsföring och säsongsbetonat innehåll att fansen vallfärdar och betalar fullpris, år ut och år in. När det gäller WRC köpte ju Codemasters licensen innan EA köpte studion och det har tisslat/tasslats om att WRC inte ska släppas varje år. Att det blir två spel under de fem år som licensen sträcker sig, som sen kommer att uppdateras med DLC. Jag tror inte det. För det har hänt för lite med EA Sports WRC för att det ska kunna leva vidare bortom 2024. Jag tror att nästa spel utannonseras i slutet av juni och släpps i september.
Mycket måste ske, dessutom, trots att tiden såklart varit och förblir ytterst knapp - för att WRC ska kunna blomstra och växa i den takt som Formel 1-titlarna gjort under de senaste tio åren. Inte för att EA Sports WRC är ett dåligt spel (tvärtom) men för att det trots allt är markant sämre än Dirt Rally 2.0, som är mer än fem år (!) gammalt vid det här laget. Codemasters vet ju om det här. De vet, såklart. EA Sports WRC har inte blivit i närheten lika populärt som Dirt Rally 2.0 var, och fortfarande är, vilket innebär att mycket av det som rullades ut i fjolårets rallyspel måste revideras, logiskt sett.
För min del måste fokus skifta en smula. Från handkontrollfokuserat spel med casual-doftande sträckor i primärt Finland och Kroatien till ett spel som först och främst omfamnar simracingfansen för att sen få med sig resten av spelarna. Precis som Assetto Corsa gjorde, vilket visat sig vara ett snilledrag. Fokus på rattstöd och ännu bättre foce feedback är viktigt inför nästa spel. Mycket bättre grafik krävs. Här krävs ett stort kliv framåt. Det måste flyta och prestera bättre, det måste in ett ordentligt stöd för trippelskärmar och sträckorna måste fyllas med diken, stenar, stockar och allsjöns gorm som gör rally "farligt", igen. Som det är, på riktigt. In med betydligt mer skoningslösa (spelmässiga, inte visuella) skador på bilarna, mycket mer realistiska "terminal damage"-scenarion för den som aktiverat funktionen "Hardcore damage". Brassar man in i en sten i 100 km/h ska rally vara över. Alltid. Oavsett.
Ljudet behöver mer punch och reverb, VR måste finnas med från dag ett och Codemasters kan gott kasta ut Builder-läget helt och hållet. Det var och förblir helt meningslöst. Vi får se här i sommar, hur det blir. Om Codemasters mot min förmodan nu beslutar sig för att "bara" uppdatera det befintliga spelet tror jag att de kommer få det svårt att hålla intresset uppe. Väldigt svårt. Å andra sidan har de ju samtidigt bevisat med Formel 1-spelen att de med förhållandevis små utvecklingsteam/kostnader kan gå från klarhet till klarhet när väl motorn varmkörts ordentligt.