
Sedan The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered utannonserades och släpptes samma dag, till PC samt Xbox Series X/S och Playstation 5 den 22 april, har det varit en succé med allt från nya fans till äldre sådana som väntat närmare 20 år på att få se spelet i en nyutgåva.
Men även om lovorden har varit höga och Virtuos (som utvecklade Oblivion Remastered) har fått beröm för hur troget spelet är originalet har dock allt inte varit beröm och röda rosor. Spelet har haft prestandaproblem främst till konsolerna och även om du spelar med 60 i skärmuppdatering är det sällan det levs upp till. Istället kan det ofta sjunka under det redan efter 15 minuters speltid, ibland så lågt som 30, och det enda som kan åtgärda problemet är att stänga av och starta om spelet från början. Det här var något bland annat Youtube-kanalen Digital Foundry varit inne på under en djupdykning av spelet:
Än så länge har varken Virtuos eller Bethesda kommenterat dessa problem och trots att The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered har haft flera uppdateringar och patchar efter sin lansering så återstår alltså prestandaproblemen. Vi får helt enkelt hoppas att dessa åtgärdas så snart som möjligt i en annars fantastisk nyutgåva av spelet.