Svenska
Gamereactor
nyheter
The Elder Scrolls Online

The Elder Scrolls Online-chef berättar hur de lyckades fördubbla antalet spelare över en natt

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Tio år efter lanseringen av The Elder Scrolls Online står det klart att Zenimax och Bethesda skapat ett livskraftigt onlinerollspel med enorm publik. I början såg det dock inte så bra ut. Trots lovande trailers var fansen uppenbart besvikna över slutresultatet. Dessutom krävde spelet en prenumeration.

Under ett GDC-samtal avslöjade Zenimax Online Studios chef Matt Firor hur studion lyckades vända skutan. Föga förvånande hade detta till stor del att göra med att prenumerationsmodellen slopades, vilket gav spelarna möjlighet att prenumerera om de ville, men det krävdes inte:

"Overnight on PC our login population doubled just because players could come back without subscribing, they could just play. The night after that it doubled again. So we knew we were on the right track."

Två år senare kom också Tamriel Unlimited-uppdateringen, som gjorde det möjligt för användare från olika fraktioner att spela tillsammans och låta spelarna välja vilken berättelse de ville med ett omarbetat level-skalningssystem. Och resten skulle man väl kunna säga är historia.

The Elder Scrolls Online
The Elder Scrolls Online fyllde tio år för en vecka sedan.

Tack PCGamer

Relaterade texter

The Elder Scrolls OnlineScore

The Elder Scrolls Online

RECENSION. Skrivet av Oskar Nyström

Zenimax Online Studios har jobbat i sju år och dundrar nu ut ett av de mest påkostade onlinerollspelen någonsin. Oskar Nyström har hårdtestat...

0
The Elder Scrolls Online fyller tio år

The Elder Scrolls Online fyller tio år

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det har nu faktiskt gått tio år sedan The Elder Scrolls Online ursprungligen lanserades. Spelet släpptes först till PC och Mac år 2014 och tog sig senare till PS4 och...



Loading next content